גדול מסך חלקיו: מורכבות הסיכול הממוקד

מהמעקב והמודיעין על היעד "המתקתק", דרך אישור המבצע ועד הישיבה מורטת העצבים בחמ"ל – החיסול הממוקד הוא תהליך ארוך במסגרתו נלקחים בחשבון פרמטרים רבים. בכיר לשעבר בשב"כ מסביר כיצד יוצא חיסול אל הפועל

 

הסיכול הממוקד (הסכו"מ בעגה המקצועית) עלה שוב לסדר היום לאחר הפעילות המוצלחת של שב"כ וצה"ל להריגתו של בכיר הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, בההא אבו-אלעטא. אלעטא שימש כמפקד החטיבה הצפונית ברצועה והוגדר כ"פצצה מתקתקת", ובין היתר היה אחראי על פקודות שיגור ירי רקטות לעבר אזור הדרום.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

מילים רבות נאמרו על סוג מבצע זה אשר לא מומש ברצועת עזה מזה תקופה ארוכה. יחד עם זאת, ישראל פעלה בעשורים האחרונים בחיסול מפקדים וחברי הנהגה רבים של ארגוני הטרור, הן ברצועת עזה ובשנים מוקדמות יותר ביהודה ושומרון, טרם מבצע "חומת מגן" ולאחריו.

סיכול ממוקד מאושר לביצוע רק אחרי שהוכח באופן הברור ביותר שהיעד הינו מסוכן, מהווה "פצצה מתקתקת" ושנעשו פעולות רבות למנוע את מימוש הפיגועים, אותם הוא מתכנן להוציא בטווח הזמן הקרוב. יש לעשות הפרדה בין אישור יעד למבצע סיכול ממוקד לבין מועד ואופן הביצוע – פרמטרים הקשורים ברמת המודיעין הנאסף, בבחינת ההיתכנות המבצעית ובעוד מרכיבים משמעותיים מעבר למבצע עצמו. בראשם הפרמטרים - מהן ההשלכות של פגיעה באדם או בקבוצה מבחינת תגובת היריב.

ירי הרקטות. התגובה של הג'יהאד האסלאמי לחיסול הממוקד של אלעטא. צילום: AP

ברצועת עזה המורכבות רבה יותר בשל הקושי ליצירת מודיעין מדויק, המאפשר פגיעה ביעד עצמו וככל הניתן ללא פגיעה סביבתית ובלא מעורבים. בנוסף, העובדה שכל אירוע ברצועה גורם לארגוני הטרור לירות לעבר ישראל ירי תלול מסלול, אשר יכולותיו משתפרות בטווח הגדל של הירי ובכמות הרקטות הנורות בבת אחת. הדבר מאתגר לעיתים את מערכות ההגנה האווירית שלנו בהתמודדות עם השמדת כולן.

בעבר פיקדתי על מבצעי סיכול ממוקד ביהודה ושומרון במשך שנים רבות, במיוחד באותן שנים שבהן פיגועי התאבדות באוטובוסים ובקניונים בערי ישראל גבו מאתנו מחיר דמים של עשרות ומאות הרוגים בחודש.

פעולה מול יריב "מתקתק"

לא נותרה לנו ברירה אלא להמליץ על פגיעה בתשתיות אשר פעלו ברחבי יהודה ושומרון, בדגש תשתיות חמאס, כוחות פת"ח ואנשי מנגנוני הביטחון הצבאיים והמשטרתיים של הרשות הפלסטינית. כמו כן, גם פעילי גא"פ ואחרים.

השב"כ הינו גוף מקצועי ובעל יכולות מודיעין מגוונות. יש להוסיף לכך את השליטה הטכנולוגית והעליונות המבצעית של צה"ל, בדגש על אגף המודיעין – יחידה 8200, כפי שפורסם פעמים רבות. בשב"כ מתכנס צוות משימה המורכב מעובדי שטח ומודיעין, אנליסטים, אנשי היחידות המבצעיות והטכנולוגיות. זאת, כדי לבחון את ההזדמנות המבצעית למימוש מבצע כזה אל מול יעד "מתקתק".

אבו אלעטא. היה "פצצה מתקתקת"

לעיתים, הדבר לוקח שבועות ספורים, לעיתים תקופות ארוכות יותר. הסביבה שבה פעלנו בעבר ובוודאי גם היום מאוד דינמית ותזזיתית. השגרה – המהווה פעמים רבות את ההזדמנות למימוש המבצע, משתנה פעמים רבות. המחבלים, אשר חלקם מודעים לכך ש"שמנו עליהם עין" (באמצעות העברת מסרים, מעצרים ופעילות מיוחדת למול פעילים הקשורים עמם וכדומה) יורדים למחתרת – משנים דפוסי תנועה, לינה ותקשורת ושומרים על מידור גבוה בפעולתם. פעמים רבות חוששים הפעילים להגיע לבתיהם או לבתי קרובים, מכיוון שאותם מבנים מוכרים וידועים לכל. ברצועת עזה המורכבות רבה יותר בשל הזהירות הרבה בה נוקטים מנהיגי חמאס והגא"פ וההתערות שלהם בתוך אוכלוסייה צפופה.

ממתינים במתח עד האישור

צוות העבודה, הכולל עובדות ועובדים מגוונים, פועל ובונה פרופיל ואופציות למבצע כאשר כלל היכולות המבצעיות מוכוונות על מנת לייצר תמונת מודיעין שתאפשר סיכול.

ראש הממשלה, ראש השב"כ והרמטכ"ל בחמ"ל בפיקוד דרום. צילום: לע"מ

התוכנית המבצעית מאושרת על ידי הדרגים הבכירים ביותר בצה"ל ובשב"כ וכן על ידי הדרג המדיני. גם אם המודיעין איכותי ומדויק, לעיתים תנאים סביבתיים מהווים מכשול. כאשר אין מגבלות מבצעיות ישנן פעמים שהדרג המדיני מחליט כי העיתוי בעייתי בשל רגישויות פוליטיות - ביקורי ראשי מדינה וכדומה.

בעת שירותי בארגון ישבתי שעות וימים רבים באותם חפ"קים, בהמתנה לתת אישור סופי של "פעל" לאחר שאנשי המבצעים והמודיעין אישרו את הפללתו של היעד. אלו דקות של שקט מתוח וניתן לחוש את נשמתם של העובדים וכלל בעלי התפקידים, הממתינים לראות על מסכי הענק את התנהלות המבצע.

החיסול הוא לא הסוף

גם לאחר פגיעה באופן כזה או אחרי ביעד קיימת המתנה מורטת עצבים. לעיתים היא נמשכת ימים, בוודאי ברצועת עזה, עד אשר יש בידי שירות הביטחון מידע מוצק ומוצלב כי היעד נפגע או נהרג. לעיתים ארגוני הטרור נמנעים מפרסום תוצאות האירוע כדי להטעות אותנו במתרחש, אך גם שלא לייצר בלבול וכאוס אצל אנשיהם. גם השגת ידיעה אמינה מסוג זה הינה מעשה מורכב עבור עובדי השב"כ.

ההקלה שמגיעה לאחר ביצוע מושלם מפנה את אנשי החפ"ק לעבור למשימה המורכבת הבאה – התמודדות עם מצבי ההסלמה, אשר חלקם סומנו מראש בתוכנית האישורים ובחלקם היריב מפתיע גם אותנו.

הסכו"ם (הסיכול הממוקד) גדול מסכום חלקיו – שילוב של כל כך הרבה גורמים בתהליך מביאים את מערכת הביטחון ליכולות איכותיות ביותר לשיבוש ונטרול מגוון איומים, בדגש על פגיעה ברבי-מחבלים ובמנהיגים קיצוניים. בתוך התהליך נכללת האינטגרציה במודיעין וביכולות המגוונות – מיומינט דרך סייבר, סיגינט, מידע מחקירה ומידע ממקורות רגישים אחרים. וכמובן, הישיבה המשולבת של כלל העובדים ביחד עם אנשי אגף המודיעין, היכולות המיוחדות, אנשי חיל האוויר.

הסיכול הממוקד הוא תהליך עבודה ייחודי אשר נבנה שנים רבות במסגרת יחסי הגומלין של מערכת הביטחון. עבור כל אורח, בדגש על אורחים מחו"ל, מהווה התהליך פלא ומודל לחיקוי.

הכותב, אריק ברבינג "האריס", הוא ראש אגף הסייבר ומפקד אזור ירושלים יהודה ושומרון לשעבר בשירות הביטחון הכללי

 

 

 

אולי יעניין אותך גם