מלכודת הדבש לג'יהאד האסלאמי

חיסול בכיר הגא"פ בעזה וההתקפה שיוחסה לישראל בדמשק, מעלים שאלות כיצד ניתן היה להוציא לפועל פעולות מסוג זה במקביל. וגם: איך קרה, למרות ההכנה המדוקדקת, שהבכיר בסוריה לא חוסל? פרשנות

ההתקפה שבוצעה בדמשק. צילום: רשתות ערביות

עם שוך הקרבות בעזה, במסגרת אירועי הימים האחרונים ראוי לשים דגש על הזירה הסורית. בעוד אור הזרקורים בתקשורת הופנה לזירה העזתית, בזירה הסורית בוצע ניסיון חיסול של בכיר הארגון בדמשק באותה עת שיצא לפועל החיסול המוצלח בעזה. כיצד מוציאים לפועל מבצע חיסול כפול בזירות שונות, שרחוקות אחת מהשנייה יותר מ-300 ק"מ? ובכן, למרות שהחיסול בסוריה כשל, מדובר במבצע המסתיר בחובו תרגיל מתוחכם.

התרגיל הכפול

אחת השאלות העולה מניסיון החיסול הכפול היא כיצד גורמים לשני בכירים בג'יהאד האסלאמי שנמצאים במרחק של מאות קילומטרים אחד מהשני, שנמצאים בשכבות היררכיה שונות, להישאר לישון במקומות הנמצאים תחת מעקב, לכאורה, של שירותי הביטחון הישראליים. ובכן, התשובה טמונה ככל הנראה במלכודת דבש יזומה.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

שני המבוקשים, בהאא' אבו אל-עטא ואכרם עג'ורי, היו תחת מעקב בזירות השונות במהלך חודשים טרם ניסיון החיסול, בין היתר, מתוך מטרה למפות את כלל האנשים והמקומות המשמשים אותם. עם זאת, פלוני יטען כי בעוד אבו אלעטא ניהל את פעילות הארגון בעזה, עג'ורי הוא חלק מהזרוע המדינית של הארגון ודואג לנושאים אסטרטגיים של הארגון.

אז מה בעצם הקו המקשר בין השניים, שיכול לבסס סיפור כיסוי טוב? כזה שישכנע את שניהם להיות במקומות ידועים מראש, בשעה ידועה מראש? התשובה לכך עוברת ככל הנראה באיראן. עג'ורי, לפי פרסומים גלויים, אחראי על הקשר של הארגון עם טהרן. אלעטא היה "הרמטכ"ל" של הארגון בעזה וקיבל כנראה הוראות מעג'ורי. המטרה בחיסול בעזה, ובזה המיוחס לישראל בדמשק, הייתה לערער את הקשר של הארגון עם טהרן, ולכן נפגעה שדרת הפיקוד המושפעת מאיראן.

למרות שיש קו משותף בין השניים המיועדים, עדיין צריך לייצר סיפור שלא יחשיד אותם. נכון לטעון כי הייתה צריכה להיות חדירה עמוקה לשכבות הפיקוד של הג'יהאד האסלאמי כדי לבצע פעולה כפולה כזו. עם זאת, ראוי לזכור כי מדובר בשני אנשים שעוסקים בטרור. ככאלו, הם פראנואידים מטבעם. סיפור טוב, שישלב את שניהם, צריך להיות כזה ששניהם יוכלו לאמת.

כסות איראנית

אפשר שהקשר לאיראן, חוט השני שקישר את שני המבוקשים, שימש כסיפור כיסוי לצורך התרגיל. תחת כסות איראנית, גרמו לשני היעדים לחשוב שהם חלק מפעולה משותפת. בין שסיפור הכיסוי כלל שיחה משותפת שמצריכה נוכחות שניהם ליד טלפון מסוים, במיקום מסוים ובשעה מסוימת, או ששניהם חיכו לשליחים שיעבירו להם מסר חשאי פנים אל פנים. מהרגע שהתרגיל נתפר, ניתן אור ירוק, והמבצע יצא לפועל.

זירת החיסול בעזה. צילום: AP

ביום הפקודה, מערכי האיסוף שהיו בשני המקומות, וידאו ששניהם נוכחים טרם הפקודה לשגר חמוש. באופן מפתיע, עג'ורי שהיה נוכח בדירתו בדמשק עם אשתו וחלק מילדיו, הצליח להימלט. מדובר באניגמה לא ברורה כיצד אירע כשל כזה בזמן שבין שיגור החימוש מטווח סטנדאופ של כ-150 ק"מ, ככל הנראה מהים התיכון, ועד שהחימוש פגע ביעד. מדובר בטווח זמן של דקות בודדות.

ייתכן וחשדו התעורר בדקות אלו והוא יצא לבדוק משהו (אחרת לא ברור למה הקריב את אשתו וילדיו), ייתכן וקיבל הודעה חפוזה מאיש קשר לצאת מיד מהבית ויצא בחופזה. עוד הנחה היא כי מערך האיסוף שהיה במקום נטש כדי לא להיפגע או להתגלות ברגע שהתקבלה ההוראה לשגר את החמושים. לכן הטילים פגעו בבית למרות שהיעד לא היה בו בפועל. ראוי לציין כי פעולה שכזו, המיוחסת לישראל, לא הייתה מקבלת אישור משפטי אם לא היה וידוא שעג'ורי בבית.

אין ספק כי האניגמה סביב כישלון החיסול של עג'ורי גדולה לאור הביצוע המדוקדק. עם זאת, ישראל משדרת בימים האחרונים מספר מסרים. הראשון הוא ששירותי הביון הישראליים יכולים לחדור לכל ארגון טרור באשר הוא. מסר שני הוא ששירותי הביון של ישראל חדרו עמוק למנגנון ההפעלה האיראני של ארגוני פרוקסי. מסר שלישי הוא שמערך הביטחון הישראלי, על כל זרועותיו, עובד בסנכרון כמעט מושלם בכל הקשור לסגירת מעגל אש.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית