המטוס הבא של ישראל? הצצה לסימולטור F-15 AI

בואינג מציגה בישראל סימולטור של מטוס הקרב, אותו היא מנסה למכור לחיל האוויר. חלק ממערכות המטוס, שעשוי להחליף את הדור המתיישן של ה-F-15, הן תוצרת חברות ישראליות. כתבנו הגיע להתרשם

 

כתבנו בסימולטור של בואינג

מתיו ('פט') גיז, הטייס הראשי של מטוסי F-15 ו-F-22 בחברת בואינג, הציג לנו את התרחיש:  באזור הים שמעליו תטוס מפליגות שלוש ספינות "של כוחותינו" במשימות שונות, ויש להגן עליהן מפני איומים שונים. האיום המרכזי – טילי שיוט שישוגרו נגד האניות. מטוס הקרב    F-15 AI נועד, בין היתר, להגן על כלי שיט מפני טילי שיוט. בהמשך התרגיל זיהיתי את הספינות שלנו ואת טילי השיוט ששוגרו לעברן. שיגרתי שלושה טילים והאיום הושמד. הכל כמובן בתרגיל בסימולטור.

הטייס הראשי הציג את הקוקפיט המתקדם של מטוס הקרב שחברת בואינג עושה מאמצים כבירים למכור לחיל האוויר הישראלי, כדי להחליף מטוסי F-15 מתיישנים. המטוס החדש מיועד למדינת ישראל: F-15 AI - ADVANCE ISRAEL. בואינג הביאה לארץ סימולטור חדיש של המטוס, וכבר ביקרו וטסו בו אנשי חיל האוויר, מפקדים וטייסים, קצינים בכירים במטכ"ל ואפילו נציגים של חיל הים, אלה שהמטוס העתידי ישתתף בהגנה על ספינותיו.

בריאן סאקט, מנהל המכירות הבינלאומיות של בואינג, אמר בשיחה עם ישראל דיפנס כי "ללא ספק זה המטוס הבא שחיל האוויר זקוק לו, בגלל כמה מתכונות היסוד שלו – נשיאת כמות אדירה של חימוש, טילים ופצצות, וטווח טיסה גדול במיוחד. המטוס ישתלב יפה עם מטוסי החמקן F-35 'אדיר' של חיל האוויר (תוצרת לוקהיד מרטין), ותהיה 'חלוקת עבודה' בין שני המטוסים. אחד מסייע באיסוף מודיעין ובהפצתו והשני תוקף מטרות רחוקות בעזרת חימוש מגוון רב".

מרכיבים כחול-לבן

המטוס מסוגל לשאת 12 טילים, ובעתיד יגדל המספר ל-22 טילים שונים, חלקם יהיו תוצרת רפאל, כמו "פיתון", "פופאי" ו"דרבי" של רפאל. למטוס מכלי דלק קונפורמיים להארכת טווח הטיסה, אף הם תוצרת ישראל, התעשייה האווירית. הצג בתא הטייסים הוא הגדול ביותר בין כל מטוסי הקרב כיום, והוא תוצרת אלביט מערכות. למטוס מערכת הטסה אל-חוט דיגיטלית FLY BY WIRE. חידוש ייחודי במטוס הזה: כפתור מיוחד שעליו ילחץ הטייס אם יגיע למצב של אובדן התמצאות (דיז-אוריינטציה), ואז המטוס יאזן את עצמו באופן אוטומטי ויניח לטייס לשוב ולהטיס בבטחה.

הנהלת בואינג, כאמור, משוכנעת שזה המטוס המתאים לחיל האוויר והוא ישלים את מטוסי F-15I '(עם), מטוסי F-35 (אדיר) ומטוסי F-16 (סופה). "אנו יודעים שישראל מעוניינת לרכוש את המטוס המתקדם הזה", אומרים בבואינג.

מעתה – הכל בידי חיל האוויר, משרד הביטחון וממשלת ישראל כאשר תקום. עליהם לקבל החלטות – מה לקנות, כמה, אילו תמהילי כלי טיס הם האופטימליים ואיך ייראה חיל האוויר הישראלי בשנים הבאות.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית