כוח בינ"ל נגד אויב משותף: הצצה לבלו פלאג

ישראל מארחת בפעם הרביעית את התרגיל האווירי הבינ"ל. עשרות מטוסים של חיל האוויר וחילות זרים נוספים לקחו חלק. הכוחות תרגלו תקיפה משותפת של מדינת אויב, ולראשונה, השתתפו גם מטוסי F-35. כך נראה תרגיל הענק

 

מטוס F-35 בתרגיל. צילום: דובר צה"ל

כ-70 מטוסי קרב, בהם F-35, F16, F15 ויורו פייטר-טייפון, לצד מל"טים, מסוקים ומטוסי תובלה ענקיים מסוג אנטונוב, לקחו חלק בתרגיל האווירי הבינ"ל שצה"ל ארח בימים אלה בדרום – הבלו פלאג 2019. זו הפעם הרביעית שחיל האוויר עורך את התרגיל שמתקיים אחת לשנתיים, ומלבד הטייסים הישראלים משתתפים בו כ-800 זרים, מחילות האוויר של ארצות הברית, יוון, איטליה וגרמניה.

צפו בתיעוד של מטוסי הקרב בתרגיל

האיטלקים הגיעו עם לא פחות משלוש טייסות, הכוללות את החמקן F-35 המתקדם, עימו נערך לראשונה הבלו פלאג. בתרגיל הקודם השתתפו אמנם יותר מדינות, בהן צרפת, הודו ופולין, אך בשל הרצון של חיל האוויר למקד את יעדי האימון הנרחב, שנפרס על פני כשבועיים, למטוסים המתקדמים בעולם מדור 4.5 ו-5, התקיים התרגיל עם פחות מדינות ששלחו טייסים עם רף גבוה יותר שקבע חיל האוויר – מינימום 300 שעות טיסה ברזומה של כל טייס.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

התרגולות מתקיימות בשפה האנגלית לפי דפוסי הטיסה של נאט"ו, ולא לפי שיטת הטיסה שפותחה בחיל האוויר. בדומה לתרגיל הקודם, גם הפעם שורטט על מפת שטח התרגיל באזור הערבה מדינת אויב דמיונית, אותה נדרשו הכוחות הבין-לאומיים מהמדינות המשתתפות לתקוף ולהשמיד.

את האויב דימתה טייסת בימוי האויב של חיל האוויר, הטייסת האדומה, שהפעילה גם בעצמה מטוסי חמקן F-35, כדי להקשות ככל הניתן על המטוסים ה"כחולים". בנוסף, הקצינים מהטייסת האדומה הפעילו מהקרקע סוללות נ"מ מתקדמות, חלקן מסוג פטריוט, כדי לדמות את יכולות ההגנה האווירית המתקדמות שרוסיה מזרימה לאזור, בעיקר לסוריה, ובדגש על מערכת ה-S300.  

"התרגיל מעניק חיזוק דרמטי משמעותי ליחסים הבינ"ל שלנו, בעיקר עם ארה"ב, בעת הזו", הסביר אתמול קצין בכיר בחיל האוויר, "יש משמעות להגעה של כל מעצמה לכאן כמו גרמניה ומדינות כמו יוון ואיטליה, וזה מייצר קואליציה של מדינות יציבות באזור. הם לומדים רבות מהניסיון שלנו וגם שאתה כטייס. זה דורש ממך להסתכל אחרת וללמוד מהאורחים פתרונות לדילמות טקטיות".

התרגיל מתמקד באלמנט שעלול להישחק לצה"ל: העליונות האווירית בשמי המזרח התיכון, בעיקר על רקע ההתבססות האיראנית והתגברות הזרמת סוללות הנ"מ המתקדמות מרוסיה לסוריה. "אנו לא מעבירים לקחים ממבצעי המב"מ (המערכה שבין המלחמות לסיכול התעצמות האויב) ושומרים על רווחי זהירות. והם גם לא שואלים", הוסיף הקצין.

התרגיל כלל גם תדלוק אווירי באמצעות מטוס הראם העתיק של חיל האוויר (בואינג 707). "S300 נמצא בזירה מזה כשנתיים ורכיבים נוספים גם כבר לא חדשים, אבל מה שהשתנה זה מצרף האירועים", הסביר הקצין הבכיר. "זהו התרגיל המתקדם ביותר שישראל יכולה להציע, עם המטוסים המדהימים F-35", אמר סא"ל ט, מפקד טייסת האדיר, הכוללת את מטוסי החמקן. "אנו רואים איך עובדים בקואליציה, עם רביעיות ושישיות מטוסים מעורבות מהמדינות השונות. ממטוס האדיר אתה רואה את כל המרחב מיד לאחר ההמראה, את כוחותינו ואת האויב, ויכול לחלק מטרות ליתר המטוסים על בסיס קישוריות מתקדמת".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית