בפיתוח: שימוש בחיידקים למציאת חומר נפץ מתחת לאדמה

חברת ריית'יאון מפתחת טכנולוגית ביולוגיה סינטטית על מנת לגלות חומרי נפץ וזיהומים מתחת לפני השטח. כך זה עתיד לעבוד

 

אילוסטרציה: Bigstock

ריית'יאון משתמשת בביולוגיה סינתטית כדי ליצור שיטה חדשה לגילוי חומרי נפץ בתוך האדמה, תוך שימוש בחיידקים כחיישנים. על פי חוזה עם סוכנות DARPA, יתכנתו ריית'יאון בשיתוף עם המכון הפוליטכני Worcester, שני זני חיידקיים כדי לפקח אחר חומרי נפץ במשטחי קרקע.

הזן הראשון יגלה נוכחות או היעדר חומר נפץ שנקבר מתחת לאדמה. אם הזן הראשון יגלה חומרי נפץ, הזן השני יפיק אור זוהר על פני השטח. לאחר מכן ניתן להשתמש במצלמות מרחוק או במערכות אוויריות בלתי מאוישות כדי לסקור אזורים גדולים לצורך זיהוי האורות.

"אנו כבר יודעים שניתן לתכנת כמה סוגים של חיידקים לזיהוי חומרי נפץ, אך קשה להם יותר מתחת לאדמה", מסביר ד"ר אליסון טגארט, החוקר הראשי בתוכנית המעקב הביולוגית ב-Raytheon BBN Technologies. "אנו בודקים כיצד להעביר את החיידקים המדווחים לעומק התת-קרקעי ואז דוחפים את הזוהר אל פני השטח כך שיהיה גלוי לעין", הוא אומר.

ביולוגיה סינתטית משלבת עקרונות של הנדסת חשמל עם מדעי המחשב לשינוי ב-DNA. תוכנית המעקב התת-קרקעית היא דוגמא אחת שבה נעשה שימוש בהתקדמות בביולוגיה סינתטית לפיתוח חיישנים, שיכולים לחשוף מגוון תופעות תת-קרקעיות ממרחק. "שימוש בחיישני ביו מתחת לאדמה יכול לעזור לנו להציל חיים כמו גם לאתר איומים על איכות האוויר ועל אספקת המים", הוסיף טגארט. "התכנון המודולרי של המערכת שאנו מפתחים יאפשר לנו להחליף רכיבים שונים לפי הצורך כדי לאתר סוגים שונים של איומים ומזהמים,.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית