לחם ושעשועים: עוד סבב בעזה עבר

אין ספק כי הפאן המבצעי של סבב הלחימה האחרון היה מוצלח. מדינית, לא השתנה כלום. ישראל החלישה זמנית את הג'יהאד האסלאמי וחיזקה את חמאס. לא ברור כיצד התוצאה של הסבב יכולה לעזור להסדרה ושקט ארוכי טווח. דעה

 
לחם ושעשועים: עוד סבב בעזה עבר

הרמטכ"ל כוכבי וראש הממשלה נתניהו. המבצע היה מוצלח, הפאן המדיני פחות. צילום: AP

סבב הלחימה של הימים האחרונים, שהסתיים בהפסקת אש, אינו שונה מהותית מהסבבים הקודמים בעזה במהלך חמש השנים האחרונות מאז צוק איתן. גם הפעם, הסבב האווירי הצליח למנוע כניסה קרקעית שהייתה עולה לישראל יותר כסף וביותר אבדות בנפש. לצד הצלחה זו, עולה השאלה מה ישראל תשיג בחיסולים של בכירי הג'יהאד האסלאמי?

אחת התזות היא ניתוק מאיראן. ניסיון החיסול בסוריה, שיוחס לישראל, והחיסול בעזה מיועדים ככל הנראה לפגוע בציר ההשפעה האיראני בג'יהאד האסלאמי. האם הג'יהאד האסלאמי הוא ארגון מריונטה איראנית? ובכן, תלוי את מי שואלים. חלק מהפרשנים טוענים כי מדובר בהשפעה חלקית ודינמית מבוססת אינטרסים. אחרים ידגישו את הציר האיראני, בעיקר בירושלים, ככל הנראה מסיבות שיווקיות. גם אם נניח שהאמת באמצע, כלומר, ישנה השפעה אך לא שליטה מוחלטת, מדוע שהפיקוד החדש בארגון לא יושפע גם הוא מטהרן?

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

המחשבה שחיסול חלקי של פיקוד קיים בארגון שמושפע מאיראן, תמנע השפעה על הפיקוד החדש, אינה ברורה. לכן, התזה שהסבב האחרון יפחית השפעה איראנית על הג'יהאד האסלאמי כנראה נידונה לכישלון.  

תזה נוספת היא שחיסול פיקוד קיים יקדם הסדרה מול חמאס. על פי תזה זו, הסבב הנוכחי יצר פחד ומורא מפני צה"ל בקרב הפיקוד החדש של הג'יהאד האסלאמי, שבתורו, יתיישר עם חמאס בהסדרה מול ישראל. ובכן, היות והג'יהאד האסלאמי הבין שחמאס בגד בו בכך שלא נכנס ללחימה, ספק עד כמה הארגון יסכים מבחינה פוליטית-פנימית ליישר קו עם סינוואר בעתיד הקרוב. אולי בישראל בונים על כך שכעת, שהג'יהאד האסלאמי מוחלש, חמאס ישלים את המלאכה וידאג שהוא יישאר במצב הזה. גם כאן, מדובר בשאיפה קוסמית של האסטרטגים הישראלים, שלא ברור כיצד תתממש.

אין ספק כי בהיבט הצבאי מדובר במבצע מנוהל למשעי. עם זאת, בהיבט המדיני לא השתנה כלום. צה"ל החליש את הגא"פ זמנית מול חמאס, הגדיל את כוחו של חמאס, וגרם לקרע בין הארגונים. כיצד מציאות זו אמורה להשיג שקט ארוך טווח ברצועת עזה? לא ברור. עבור אזרחי מדינת ישראל מדובר בעוד סבב לחימה מיני רבים מאז צוק איתן. תמונת הניצחון הרגעית של הימים האחרונים כנראה תתברר בעתיד הקרוב כלא יותר מלחם ושעשועים לעם, ללא הסדרה ארוכת טווח. 

אולי יעניין אותך גם