החיסול הממוקד: האתגר העתידי של המודיעין

צבאית, החיסול של בכיר הגא"פ וסבב הלחימה היו מוצלחים. עם זאת, צה"ל עלול להתמודד מול אתגרים מורכבים יותר בעתיד, מכיוון שהארגון כנראה ישנה את דרכו. וגם: מדוע הגא"פ הוכיח שהוא לא יותר מארגון פשע? פרשנות

 

בההא אבו-אלעטא

סבב הלחימה האחרון בעזה מוכיח שוב שהכל אישי. ארגון הגיהאד האסלאמי, שמנסה לבנות לעצמו דימוי של ארגון התנגדות הפועל למען הקמת מדינה פלסטינית התגלה, שוב, כארגון פשע שאינו שונה מכל קרטל סמים מקסיקני. בעוד בישראל, לפי דיווחים בתקשורת, ניסו למתן את אבו- אלעטא בדרכים ישירות ועקיפות, בסופו של דבר, רק חיסולו הביא לשינוי. עם זאת, מה יהיה אם בעתיד המודיעין יכשל? ההסתמכות על מודיעין לחיסולים יכולה להיות חרב פיפיות.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

אחד ההבדלים העיקריים בין ארגון טרור פלסטיני לארגון פשע, אמור להיות טמון במהות שלשמה מפעילים אלימות כלפי אוכלוסייה מקומית וחיצונית. בעוד ארגון פשע מפעיל אלימות במטרה לייצר לבכיריו הון כספי, ארגון טרור פלסטיני אמור להפעיל אלימות במטרה להקים מדינה. בסבב האחרון, הוכיח הגיהאד האסלאמי שטובת עזה אינה לנגד עיניו - כי אם העושר הכספי והנרקיסיזם של חבריו.  

אזכיר כי טרם החיסול וסבב הלחימה הנוכחי, הרשות הפלסטינית ביצעה מספר מהלכים שמטרתם חיזוק תשתיות בעזה. אחד מהם הוא מכרז למתקן התפלה של 550 מיליוני קוב בשנה במימון האיחוד האירופאי. מהלך נוסף הוא הגשת בקשה לאו"ם לגבולות מים כלכליים לעזה, ייתכן עבור חלוקת רישיונות חיפוש אנרגיה וכתשתית לנמל עתידי. חמאס מצידו, בלחץ ציבורי פנימי, הגיע בחודשים האחרונים להסדרה לא רשמית עם ישראל, שהפחיתה משמעותית את סף האלימות מצד שני הצדדים. כאמור, הג'יהאד האסלאמי לא יישר קו עם רוח החלטות אלו. 

הסדרה אזורית במבחן

מהלכים אלה ואחרים, מטרתם לספק לתושבים משני צידי הגבול - בעוטף עזה ובעזה - שקט, גם אם תעשייתי, כדי לנסות לנהל חיים נורמליים לאחר שנים של לחימה בלתי פוסקת. לצד זאת, ממשל טראמפ, יחד עם סעודיה, מנסים לקדם את "תכנית המאה" להסדרה רחבה יותר במזרח התיכון. גם אם התכנית נראית דמיונית, היא לפחות ניסיון נוסף של הבית הלבן להפעיל מנופים על מדינות באזור במטרה להביא הסדר רב-שנתי לאזור.

על רקע המהלכים המדיניים והכלכליים, ארגון הג'יהאד האסלאמי הוכיח לתושבי עזה, ישראל והמזרח התיכון שהוא לא יותר מארגון פשע. מאפיה. שאינו שונה מכל קרטל סמים מקסיקני שאכפת לו רק מעצמו. ראינו לאחרונה כיצד קרטל סינאלואה מציל את אחד מילדיו של אל צ'אפו, ראש הארגון הכלוא בארה"ב, באמצעות עימות עם המשטרה המקסיקנית באמצע הרחוב. ריבונות המדינה והביטחון האישי של אזרחיה אינן לנגד עיניו. כך גם הג'יהאד האסלאמי, שבחר באלימות ללא מטרה כלשהי מאשר בניסיון ההסדרה שמקודם מול חמאס.

הצלחת הסבב – עד הבא אחריו

אין ספק כי הסבב הנוכחי הסתיים בהצלחה עבור צה"ל. לא נדרש תמרון קרקעי, מספר הפגיעות בנפש בישראל קטן מאוד ביחס לכמות הרקטות ששוגרו, וחלק ניכר ממפקדי הג'יהאד האסלאמי חוסלו. סביר להניח שהארגון ימנה בקרוב מפקדים חדשים, ימלא את המחסנים שלו ברקטות נוספות ויתכונן לסיבוב הבא. ייתכן ויהיה גם חשש לפיגועים בחו"ל נגד מטרות ישראליות מצידו, אך בשקלול הכולל, מבחינה צבאית הסבב הצליח.

עם זאת, השימוש בכלי החיסולים האישיים מציב את צה"ל בפני אתגרים לעתיד. ראשית, סביב השאלה לכמה זמן עובדים החיסולים? המהירות שבה יצליח הארגון להתאושש כנראה תספק תשובה. יתרה מכך, סביר להניח שהארגון יבנה את עצמו מחדש בצורה ממודרת יותר כדי למנוע פגיעה בבכירים בעתיד. המשמעות היא שעלות החיסולים של ראשי הג'יהאד האסלאמי בעתיד צפויה לעלות. 

היבט נוסף הוא סביב השאלה מה יהיה אם בעימותים עתידיים המודיעין הישראלי לא יצליח לספק מטרות אישיות בדמות ראשי הארגון? בסבב הקודם ניסה צה"ל את שיטת הפגיעה במבנים סמליים של חמאס, שיטה שהתבררה כלא מוצלחת במיוחד. ההסתמכות על חיסולים אישיים, שמטרתה למנוע תמרון קרקעי בעזה, היא פתרון נסבל, אך מהלכים כאלה יכולים להתגלות כאליה וקוץ בה, באם המודיעין כושל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית