חיסול אלעטא מגדיל את הסיכוי להסדרה מול חמאס

סילוקו של בכיר הג'יהאד האסלאמי, שניסה לסכל את הניסיונות להסדרה וחתר להידוק הקשר עם איראן, צפוי לחזק את חמאס ואת המגעים הלא ישירים עם ישראל. פרשנות

חיסול אלעטא מגדיל את הסיכוי להסדרה מול חמאס

יחיא סינוואר ואיסמעיל הנייה. צילום (ארכיון): AP
 

חיסולו של מפקד החטיבה הצפונית בזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, בהאא' אבו אלעטא, צפוי לחזק את המגעים להסדרה בין ישראל לחמאס. אלעטא, בהובלת גורמים אחרים בג'יהאד האסלאמי, ניסה בשנה האחרונה לסכל את ניסיונות ההסדרה. אפשר להניח כי בחמאס לא מזילים היום דמעה על המהלך הישראלי. זו גם הסיבה שארגון הטרור השולט ברצועת עזה לא להתערב עד כה (עד כתיבת שורות אלו) בסבב הצבאי הנוכחי, והסתפק בהצהרות מתונות יחסית.

אולם, הריסון שמציג חמאס עלול להתמוסס כל עוד סבב הלחימה יימשך זמן רב יותר. בשנתיים האחרונות הוקם ברצועת עזה חדר מבצעים משותף. מדובר במטה מתכלל הכולל את ארגוני הטרור, ומטרתו לתאם מדיניות, הודעות ופעולות במסגרת "ההתנגדות". בסבבים האחרונים הציגו ארגוני הטרור, בהובלת חמאס, מדיניות אחידה, ותקפו או הסכימו לרגיעה בהחלטות משותפות. לכן, על חמאס מופעלים כעת לחצים להתערב בנעשה. סירוב של ארגון הטרור עשוי לפגוע באחדות שנוצרה, ואף לרוקן מתוכן את חדר המבצעים המשותף.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

בישראל מודעים לכך ולכן מעוניינים לסיים את הסבב הצבאי הנוכחי בהקדם האפשרי, לפני שחמאס ייכנע ללחץ. זו גם הסיבה שצה"ל משאיר את חמאס מחוץ למעגל התקיפות, כמסר להיעדר הרצון בסבב צבאי נרחב.

הג'יהאד האסלאמי, מבחינתו, מעוניין כעת ב"צריבת התודעה" הישראלית כדי לסיים את הסבב הנוכחי עם הישג מסוים – למרות ההתבטאויות המתלהמות שהוא מפרסם. הישג כזה יכול לבוא לידי ביטוי בטעות של אזרחים בעורף, שלא נזהרו מספיק, או בפציעתם או הריגתם. מכאן, שלהגנה על העורף ועל חיי חיילי צה"ל יש לא רק חשיבות פרטנית, אלא אף אסטרטגית.

סביר להניח כי הסבב הצבאי הנוכחי יסתיים כמו בסבבים הצבאיים הקודמים. מי שיתווך וייטול את ההובלה היא מצרים, המהווה גורם מאזן מול ההשפעה האיראנית על הג'יהאד האסלאמי. לאיראן אומנם השפעה לא מבוטלת על הג'יהאד האסלאמי, אולם ארגון הטרור העזתי הוא גוף עצמאי, שאינו מחויב לכל הוראה מטהרן.

בתוך הג'יהאד האסלאמי ישנם גורמים המעוניינים לשמור על המשמעת של חדר המבצעים המשותף ועל התיאום מול חמאס, ויש גורמים - כגון אלעטא – המושכים יותר לכיוון תוקפני ותיאום הדוק יותר מול איראן. אפשר להניח כי הפעולות המקבילות ברצועת עזה (חיסול אל-עטא) ובסוריה כפי שיוחס לישראל (ניסיון חיסול אכרם עג'ורי בסוריה - הנחשב לסגנו של ראש הארגון, זיאד נח'לה, וקצין הקישור של הארגון מול איראן) מהווים איתות מובהק גם לאיראן, שהייתה מעורבת בהסלמות האחרונות, אף כי אינה עומדת מאחורי הסבב הנוכחי.

הכותב הנו חוקר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS)

אולי יעניין אותך גם