"האיפוק של חמאס ראוי לציון, הוא מפיק מכך תועלת"

ראש אמ"ן לשעבר אלוף (מיל') עמוס ידלין הדגיש כי לישראל ולחמאס אינטרס משותף להפסקת ההסלמה. על המעורבות האיראנית באירועים: "המשאבים שהשקיעה מאפשרים את האיום מצד גא"פ"

"האיפוק של חמאס ראוי לציון, הוא מפיק מכך תועלת"

זירת החיסול הממוקד. צילוןם: רשתות ערביות

"הסיכול הממוקד של אבו-אלעטא היה נכון ונחוץ", אמר היום (ג') אלוף (מיל') עמוס ידלין, ראש המוכן למחקרי ביטחון לאומי וראש אמ"ן לשעבר. "האיש תכנן פיגועים ופעל לערער הביטחון בדרום ולפגוע בסיכויי ההסדרה. מבצע מודיעיני ומבצעי למופת. חשוב שארגוני הטרור ידעו ויפנימו שסיכול ממוקד הוא חלק מהיכולות של ישראל", אמר ידלין.

"בראייה אסטרטגית,, הוא ציין, "אין מדובר בשינוי מהותי במצב היסוד בעזה, אשר ממשיכה  להוות איום צבאי על אורח החיים בישראל, הן מצד חמאס השליט והן מצד סוררים משמעותיים כגון הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני. המשך התעצמות ארגוני הטרור תחייב בסופו של יום מערכה צבאית ומדינית רחבה בהרבה ממה שמתרחש היום".

לדעת ראש אמ"ן לשעבר הסבב הנוכחי איננו מערכה אסטרטגית. "מבחינת ישראל", הוא מדגיש, ההישג שהוגדר למבצע הושג מיד בתחילתו, ולפיכך היא שואפת לסיימו. בחירתה להתמקד בארגון הגא״פ ולא בכתובת השלטונית היא שונה מהמדיניות רבת השנים המטילה אחריות על חמאס, וכך נותר לחמאס מרחב תמרון ניכר".

קאסם סולימאני. לאיראן יש חלק בהתעצמות של גא"פלאורך זמן. צילום: AP

לידלין יש גם מילים טובות לחמאס. "בינתיים ראוי לציון האיפוק שגזר על עצמו חמאס, שעד כה נמנע מליטול חלק בלחימה, לא ניזוק מהמחירים ששילם הג'יהאד, ואף הפיק מהם תועלת. חמאס מבין שפעילות אבו-אלעטא פגעה באינטרסים שלו ושל תושבי עזה. לישראל ולחמאס עניין משותף במניעת הסלמה, אולם דינמיקה זו עודנה מתפתחת, וקל יותר לתכנן פתיחת מבצעים מאשר את סיומם. סביר ששני הצדדים נמצאים בקשר דרך מנגנון התיווך בקהיר. עדיין מוקדם לקבוע כמה תיארך הלחימה".

אלוף (מיל') ידלין אמר כי גם אם אין מעורבות איראנית ישירה במהלך היום, ניתן בוודאות להטיל עליה חלק באחריות שבהעצמת הגא"פ. "גם אם איראן לא נטלה חלק בהחלטות הג'יהאד על הפעלת הכוח, המשאבים שהשקיעה בו לאורך זמן הם המאפשרים לו כיום לאיים על אזרחי ישראל בטווח של 80 ק"מ מרצועת עזה. צה״ל צריך לנצל סבב זה לפגיעה מרבית ביכולות הג’יהאד ובהתעצמותו"

באשר לטענות שנשמעו גם מפי שר הביטחון לשעבר, אביגדור ליברמן, על כך שמדובר במהלך פוליטי, קובע ידלין כי לא נכון הדבר. "מהלך לא פוליטי, הצלחה מודיעינית ויוזמה מבצעית הכרחית להגנה ולסיכול מטרור שהיה פצצה מתקתקת. גם לאחר שמצרים תתווך להפסקת אש, סוגית עזה בפרט, ומלחמת השלוחים האיראנית ברחבי האזור ככלל, תהיה מונחת גם לפתחה של ממשלת ישראל הבאה, יהא הרכבה אשר יהיה".

 

אולי יעניין אותך גם