איראן מעשירה אורניום במתקן תת-קרקעי בפורדו

הסוכנות לאנרגיה אטומית אישרה כי איראן ממשיכה להפר את הסכם הגרעין שנחתם עם המעצמות. על פי הדו"ח של הסוכנות, טהרן ביצעה העשרת אורניום באמצעות צנטריפוגות שונות מהדגם הבסיסי המותר

 
איראן מעשירה אורניום במתקן תת-קרקעי בפורדו

נשיא איראן חסן רוחאני. צילום: AP

איראן החלה להעשיר אורניום באתר הגרעין התת-קרקעי בפורדו – כך אישרה היום (ב') הסוכנות לאנרגיה אטומית (IAEA) בווינה. בסוכנות הדגישו כי מאגר האורניום המועשר של איראן "ממשיך לגדול".

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

בדו"ח הרבעוני שלחה דיווחה הסוכנות שמאגר האורניום המועשר גדל עד לכמות של 372.3 ק"ג, הרבה מעל ל-202.8 ק"ג המותרים לה על פי הסכם הגרעין שנחתם עם המעצמות. עם זאת, אחוז ההעשרה עדיין אינו עולה על 4.5 אחוזים. בפועל, מדובר בכמות פחותה בהרבה מ-20 האחוזים שאיראן העשירה בעבר, והיא עוד די רחוקה מ-90 האחוזים הנדרשים כדי לייצר דלק לפצצת אטום. איראן, מצידה, מודה בהעשרה בשיעור של חמישה אחוזים.

סוכנות הידיעות רויטרס ציטטה מהדו"ח של הסוכנות לאנרגיה אטומית, הקובע כי טהרן המשיכה להעשיר אורניום באמצעות צנטריפוגות שונות מהדגם הבסיסי המותר IR-1. היא משתמשת בצנטריפוגות מתקדמות יותר ואפילו התקינה מספר קטן של צנטריפוגות מעבר למותר לה על פי ההסכם.

איראן הודתה לפני כמה ימים שהיא מפעילה דגם משופר של צנטריפוגות המסוגלות להעשיר במהירות גדולה פי 50 מהקודמות מדגם IR-1, דגם שלדעת מומחים הוא מיושן.

אולי יעניין אותך גם