בין האזרחי לביטחוני: כנס UVID 2019 שבר שיאים

אלפי בני אדם, עשרות חברות ישראליות ובין-לאומיות ועשרות דוברים מובילים השתתפו בכנס הגדול בישראל בתחום הכלים הבלתי מאוישים. החשיפות, ההכרזות וההרצאות המרתקות. סיקור מיוחד מכנס UVID 2019

כנס UVID 2019. צילום: רונן טופלברג

כנס UVID 2019 שבר שיאים חדשים עם אלפי משתתפים. במהלך כנס הכלים הבלתי מאוישים השמיני, התקיים כנס במסגרתו נאמו דוברים מובילים בתחום האזרחי והביטחוני בתחום הכטב"ם. לצד הכנס, התקיימה תערוכה גדולה בה הציגו חברות ישראליות את הפיתוחים החדשים בתחום. באירוע השתתפו יותר מ-2800 בני אדם, 70 חברות ו-49 דוברים מובילים בתחום.

ראש השב"כ: "הטכנולוגיה אפשרה לסכל יותר מ-450 פיגועים"

ראש השב"כ נדב ארגמן התארח בכנס ואמר כי הטכנולוגיה הישראלית אפשרה לשירות לסכל בשנה האחרונה יותר מ-450 פיגועים משמעותיים. ארגמן הסתובב בתערוכה שנערכה במקביל לכנס ונחשף למגוון הטכנולוגיות של החברות הישראליות. "אנחנו ארגון של אנשים. בטכנולוגיה אנחנו משתדלים להביא את הטובה ביותר בעולם. אנחנו מבצעים סינרגיה בתוך הארגון, סינגריה עם מערכת הביטחון הישראלית", אמר ארגמן.

ראש השב"כ נדב ארגמן בתערוכה

"זה מה שמאפשר לנו לשמור את היתרון האיכותי שלנו מול יריבים מאתגרים. זה מה שמאפשר לנו לסכל בשנה האחרונה מעל 450 פיגועים משמעותיים. אנחנו משתדלים לשמור על אזרחי ישראל כדי שיחיו בשקט ביום-יום. הטכנולוגיה והתעשייה הישראלית תמיד נמצאים אצלנו קרוב ללב, אנחנו רוכשים טכנולוגיות ישראליות לפני כל דבר אחר. חדשנות זה חלק ממה שאנחנו", אמר ראש השב"כ.

"האדם יקבל את ההחלטות בשדה הקרב"

מפקד בסיס פלמחים, תא"ל יואב עמירם, התייחס בנאומו בכנס להתפתחויות בעולם הכטב"ם בצה"ל.

תא"ל עמירם הסביר כי מערך הכלים המופעלים מרחוק חייב להתמודד עם אויב בן זמננו, שהוא אויב יותר אורבני, בשטחים עירוניים, מוטמע בתוך אוכלוסייה אזרחית וקשה למצוא אותו. "לשם כך", הוא אומר, "דרושות רמות גבולות של מודיעין כדי לסגור מעגל".

תא"ל יואב עמירם, מפקד בסיס פלמחים

"בעתיד נתייצב בפני מגוון אתגרים, מגוון משימות, רב-משימתיות, המשימות יהיו יותר מורכבות, יידרשו מהמערך מגוון של כלים, החל ברחפנים וכלה במטוסים מגביהי טוס. הכלים יהיו רב חיישניים ובעלי מטע"דים מגוונים להרבה משימות. לפעמים נידרש להפעיל כמה וכמה פלטפורמות שיטוסו בכמה גבהים ליותר ממשימה אחת".

גיא אורן, סגן נשיא רפאל, הכריז כי צפויה מהפכה בצורת האבולוציה של הכלים הבלתי מאוישים. לדבריו, המהפכה קשורה לרמות המחשוב האדירות, למערכות חישה, למערכות אלקטרו-אופטיות, וההתפתחות החשובה ביותר – הבינה המלאכותית שהולכת ומוצאת מקום גם בתחום של כלים אוטונומיים.

בתכנון: הקמת חמ"ל לאומי להגנה מפני רחפנים

סא"ל נ', ראש הצוות הלאומי להגנה מרחפנים, התייחס בכנס לאתגרים שבהגנה מפני תקיפות רחפנים על ישראל.

לדבריו, איום הרחפנים מצריך שיתוף פעולה בין רשויות. "הקמנו צוות הגנה לאומי הכולל את שב"כ, שב"ס, צה"ל, משטרה, רת"א, רשות שדות התעופה ועוד. הצוות מדווח למל"ל כל רבעון. מנסים לסדר את הרגולציה (שימוש, ידע, אכיפה). להגדיר את האזורים האסורים לטיס, כותבים תו"ל הגנה לכל רשות ותוכנית בניין כוח משותפת לאכיפה וסיכול", אמר הקצין.

בעתיד הקרוב: קרבות אוויר בין מטוסים לכטב"מים

רס"ן ד"ר דוד אלקחר, ראש תחום CTO בחיל האוויר, הציג את האתגרים העתידיים של צה"ל בניהול קרבות אוויר.

"אחת הדילמות החשובות בתהליך בניין הכוח, היא האם להשקיע בפיתוח הטיל או המכ"ם המתקדם הבא, או לחלופין, להשקיע במיצויו של מידע שכבר קיים בפלטפורמות הקרב שלנו, כדי להביא לעליונות של ממש", אמר הקצין.

רס"ן ד"ר דוד אלקחר (משמאל)

עוד הוסיף כי "כניסה מתמדת של איומים לזירה דורשת מהטייס וממפעיל כטמ״ם יכולות עיבוד מידע באופן מהיר ויעיל. השקעה במערכות מומחה תומכות החלטה, יכולות אוטומציה ומיצוי מידע עבור פלטפורמות המאוישות, הינה הזדמנות של ממש לשרידות כלי הטיס המאוישים, והרחבת המעטפת המבצעית של המערכות המאוישות מרחוק".

תא"ל עדן אטיאס, יו"ר שותף ומייסד שותף של ה- Israel Drone Alliance, אמר כי "תעשיית הכלים הבלתי מאוישים מתפתחת בקצב מהיר ביותר, וזה תחום שיש בו הזדמנויות חדשות, אך יש בו גם איומים". ה-IDA מאגד לדבריו תעשיות מהגדולות בישראל כמו גם חברות קטנות, "כאשר המטרה היא לשלב גם מכוני מחקר, מוסדות אקדמיים, אוניברסיטאות וכל מי שמשפיע ומשתתף בעולם המערכות הבלתי מאוישות. האיגוד מקיים קשרים עם רשות התעופה האזרחית בנושאי רגולציה של כלי הטיס".

דיוק וחיסכון: תרומת הרחפנים לחקלאות

על רקע התחזיות השליליות על מחסור במזון בעולם, החקלאות הישראלית משלבת בתוכה חדשנות מעולם הרחפנים, שמסייעת רבות בהתמודדות עם הבעיות הגלוגבליות.

ד"ר מיכל לוי ממשרד החקלאות הסבירה כי רחפנים וטכנולוגיות חדשות – כמו עיבוד תמונה, רובוטיקה, ביג דאטה ובינה מלאכותית – מסייעים לביצוע בקרה על גידולים ותומכים בטכניקות חקלאות מדויקת.

בקרוב: תדרים חדשים לטובת כלים בלתי מאוישים

במסגרת הכנס התקיים מושב רגולציה מיוחד הו התארחו דוברים מגופי רגולציה שונים בתחום הכטב"ם בארץ.

אשר ביטון, מנהל אגף תכנון והנדסת ספקטרום במשרד התקשורת, סיפר בפאנל כי תדרים שעד כה היו זמינים לשימוש ממשלתי בלבד, יפונו לטובת שימוש ציבורי. ההסכם לפינוי התדרים שנחתם ייכנס לתוקף בימים הקרובים. ביטון אמר כי הוא "שמח לבשר על חתימת הסכם לפינוי תדרים עם גופי ממשלה כך שיתאפשר בהמשך לפתוח תדרים חדשים בתחום 5.8 ג’יגה הרץ (לאחר סיום פרויקט ההגירה) לטובת יישומי כלים בלתי מאוישים".

***** צילומים: רונן טופלברג

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית