"האדם יקבל את ההחלטות בשדה הקרב"

מפקד בסיס פלמחים, תא"ל יואב עמירם, התייחס להתפתחויות בעולם הכטב"ם בצה"ל בכנס UVID 2019. "בעתיד נתייצב בפני אתגרים מורכבים" ,אמר הקצין הבכיר. סגן נשיא רפאל, גיא אורן: "צפויה מהפכה באבולוציה של הכלים"

מפקד פלמחים, תא"ל יואב עמירם, בכנס UVID 2019. צילום: רונן טופלברג

במקביל לכל ההתפתחויות הטכנולוגיות והתעופתיות, האדם, המפעיל, האדם ב-LOOP, ימשיך להיות מרכז ומוקד המשימה בעתיד. וכך, במערכות של כלים בלתי מאוישים, או מערכות של כלים מופעלים מרחוק. "האדם הוא שיקבל את ההחלטות בשדה הקרב", כך פתח מפקד בסיס פלמחים, תא"ל יואב עמירם, את הרצאת הפתיחה בכנס UVID 2019 המתקיים היום ביוזמת ישראל דיפנס.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

תא"ל עמירם הסביר כי מערך הכלים המופעלים מרחוק חייב להתמודד עם אויב בן זמננו, שהוא אויב יותר אורבני, בשטחים עירוניים, מוטמע בתוך אוכלוסייה אזרחית וקשה למצוא אותו. "לשם כך", הוא אומר, "דרושות רמות גבולות של מודיעין כדי לסגור מעגל. בעתיד נתייצב בפני מגוון אתגרים, מגוון משימות, רב-משימתיות, המשימות יהיו יותר מורכבות, יידרשו מהמערך מגוון של כלים, החל ברחפנים וכלה במטוסים מגבהיי טוס. הכלים יהיו רב חיישניים ובעלי מטע"דים מגוונים להרבה משימות. לפעמים נידרש להפעיל כמה וכמה פלטפורמות שיטוסו בכמה גבהים ליותר ממשימה אחת".

מפקד בסיס פלמחים הבהיר כי היום מעדיפים בחיל האוויר לכנות את הכלים "כלים מאוישים מרחוק" במקום בלתי מאוישים, כדי להדגיש את מקומו של האדם המפעיל במערך. הוא ציין לשבח את המגמה כיום לשתף ולשלב אנשים מהמערך של המאוישים מרחוק בצמתי החלטות בצה"ל, בחיל האוויר ובמערכת הביטחון, וזו מגמה חיובית. "טוב שיש אנשים מהמערך בעמדות מפתח והשפעה", אמר תא"ל עמירם. 

סגן נשיא רפאל, גיא אורן, סקר את תולדות התעופה ומצא כי חלפו כששים שנה וההתפתחויות היו די מצומצמות. "עדיין מטוס מורכב מגוף, כנפיים ומנוע. המצב דומה בכלים בלתי מאוישים אלא שצפויה מהפכה בצורת האבולוציה של הכלים הללו, והיא קשורה לרמות המחשוב האדירות, למערכות חישה, למערכות אלקטרו-אופטיות, וההתפתחות החשובה ביותר – הבינה המלאכותית שהולכת ומוצאת מקום גם בתחום של כלים אוטונומיים", אמר בכנס.  

גיא אורן, סגן נשיא רפאל בכנס UVID 2019. צילום: רונן טופלברג

את הכנס פתחו הבוקר מייסד ישראל דיפנס עמיר רפפורט, ויו"ר הכנס אלון אונגר, שמסר כי בכנס השנה משתתפות 50 חברות המציגות את מוצריהן ורעיונותיהן. ישנם 25 נציגים מחו"ל ומאות משתתפים מקהיליית הבלתי מאוישים. הוא ציין שבכנס השנה יש שילוב של התחומים הביטחוניים והאזרחיים, כולל מושב מיוחד על כטמ"מים בחקלאות, ובכנס מודגש נושא הפתרונות החכמים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית