נותר בצל החשאיות: מי הוא מנהיג דאעש החדש?

ארגוני מודיעין, מומחי טרור ואנליסטים מנסים להבין מי האיש שהחליף את אל בגדדי. הנשיא טראמפ צייץ שהוא יודע, אך אנשי ממשלו הכחישו. אז מה אפשר להגיד על אל-קוריישי, שעל פי הערכות נחשב לבעל חשיבות גדולה בארגון

 

המחליף נותר בצל. נותרנו רק עם תמונות של אל בגדדי. צילום: AP

אחרי מותו של מנהיג דאעש אל בגדדי, מנסים בעולם להבין מי הוא מחליפו, אבו איברהים אל-האשמי אל-קוריישי. בשבוע שעבר פרסם נשיא ארה"ב טראמפ בטוויטר כי כוחות הצבא חיסלו את היורש המיועד, אך עם זאת כמה לאחר מכן הודיע דאעש על מינוי אל-קוריישי למחליפו של אל בגדדי. שאלה נוספת שעולה לאר המינוי היא מצבו של ארגון הטרור בעידן "המפקד" החדש.

להערכת מרכז המידע למודיעין וטרור על שם אלוף (מיל') מאיר עמית, מדובר בשם שניתן לאותו מנהיג חדש, וכי מדובר בפעיל חשוב עיראקי. במרכז מאיר עמית מעריכים עוד כי עקב שבועות האמונים הרבות שנשמעו מכיוון מחוזות רבים של הארגון, ניתן להצביע על חשיבותו בארגון.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

"בקלטת שמע שפרסם הדובר החדש של דאעש נקראו המוסלמים ברחבי העולם להישבע אמונים למנהיג החדש של דאעש ולהתלכד סביבו. כמו כן נקראו פעילי דאעש בכל המחוזות לנקום את מותו של אבו בכר אל בגדדי, תוך הפניית איום מפורש כלפי ארה”ב", אומרים במרכז.

"דאעש העדיף", ציינו במאמר של המרכז, להערכתנו מסיבות ביטחוניות, שלא לחשוף את שמו האמיתי של המנהיג החדש אלא את כינויו בלבד. התארים שנלוו לשמו הינם אותם תארים, שנלוו לשמו של אל בגדדי ובתוכם אלהאשמי, קרי – צאצא של משפחת הנביא מחמד; ואלקרשי, קרי – מוצאו משבטו של הנביא מחמד. כמו כן נעשה שימוש בכינויים ח’ליף ואמיר המאמינים הזהות בתארים נועדה להאדיר את המנהיג החדש, להעניק לו לגיטימציה וליצור בדאעש המשכיות. לתשומת לב ראויים גם דברי הדובר החדש, כי המנהיג החדש הינו בעל ניסיון רב בלחימה נגד האמריקנים. להערכתנו יתכן כי גם המנהיג החדש, כמו קודמו, הינו ממוצא עיראקי וכי גם הוא נטל חלק בלחימה נגד ארה”ב לאחר שפלשה לעיראק".

טראמפ כבר יודע מי הוא? צילום: AP

על פי הדיילי מייל הבריטי, מומחי טרור מאמינים כי ייתכן ומדובר בשם בדוי לג'יהאדיסט ידוע, וטוענים כי ייקח שנים עד שזהותו האמיתית תתגלה לעולם. אם תשאלו את נשיא ארה"ב טראמפ, הוא כבר יודע במי מדובר. בציוץ בטוויטר הוא כתב לאחר ההודעה על מינוי המנהיג: "לדאעש יש מנהיג חדש, אנחנו יודעים בדיוק מי הוא". חרף דבריו של טרמפ, נתן סיילס, היועץ לענייני טרור בממשל האמריקני, אמר כי ארה"ב חוקרת את המנהיג החדש של המדינה האסלאמית כדי לקבוע את תפקידיו הקודמים בארגון.

פול קריקשנק ממרכז הלוחמה בטרור הבריטי, אמר בראיון לדיילי מייל כי "לאף אחד - ואני מתכוון לאף אחד חוץ מלחוג קטן ככל הנראה בתוך דאעש - אין מושג מיהו המנהיג החדש שלו. הקבוצה טרם פרסמה פרטים ביוגרפיים משמעותיים שעשויים לאפשר לאנליסטים להצביע על זהותו. החלק האחרון של השם אל קוריישי הוא למעשה טענה שלמנהיג החדש שורשים לשבט הנביא מוחמד".

ריטה כץ, מנהלת קבוצת המעקב אחר מודיעין SITE, אמרה לדיילי מייל כי  לא סביר שדאעש יחשוף את פניו של המנהיג החדש בעתיד הקרוב. "עלינו לצפות להודעה/קלטת ממנהיג דאעש חדש זה בעתיד הקרוב. עם זאת, אני לא מצפה שדאעש ישחרר נאומי וידאו כלשהם מהמנהיג החדש הזה (או לפחות כאלה שמראים את פניו)".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית