"על ישראל להיערך למצב של היחלשות סעודית"

לאחרונה דווח על שיחות בין ריאד לטהרן בניסיון להרגיע את המצב במפרץ. במכון המחקר INSS מעריכים כי להתקרבות שכזו יכולה להיות השפעה על ישראל, ולא בהכרח מצד איראן. "חוסר אונים סעודי יכול להביא להתחמשותה"

 

בין סלמאן וטראמפ (ארכיון): AP

לאור הדיווחים האחרונים סביב שיחות חשאיות בין סעודיה לאיראן, ישירות או עקיפות, טוענים במכון המחקר INSS כי שיחות כאלו יכולות להעיד על היחלשות סעודיה. "לכל שינוי ביחסים שבין ערב הסעודית לאיראן השפעה על ישראל. ירושלים בנתה על האינטרס המשותף לה ולמדינות המפרץ מול איראן כבסיס לשיתוף פעולה עמן - גם אם לא פומבי - כחלק משיפור היחסים עם המדינות הערביות הסוניות. אולם, להבנתנו לישראל ולערב הסעודית אינטרסים משותפים גם בסוגיות אחרות, ביניהם המלחמה בדאעש וההתנגדות לאחים המוסלמים ולחמאס, כמו גם שימור היחסים המיוחדים עם ארצות הברית", כותבים בפרסום .

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

בהקשר התקיפה המיוחסת לאיראן על מתקני האנרגיה של סעודיה ב-14 בספטמבר, טוענים בין השורות בפרסום כי היעדר תגובה אמריקנית או אירופית, המחישה לריאד שהיא לבד מול טהרן. "ריאד נמנעה מהאשמת איראן במישרין, אלא העדיפה להדגיש את היות התקיפה פגיעה חמורה בביטחון של שוק האנרגיה העולמי, המצריכה לפיכך פעולה בינלאומית נחושה להגנת מתקני הנפט הסעודים", אומרים במכון המחקר.

עוד נטען כי "ארצות הברית ומדינות אירופה מצדן הצהירו כי המידע מצביע על איראן כמי שעמדה מאחורי התקיפה, אולם נמנעו מנקיטת פעולה ישירה נגדה. התקיפה האיראנית והיעדר התגובה האמריקנית המחישה לריאד את הפגיעות הרבה של מתקניה האסטרטגיים ואת נחישותו של הנשיא טראמפ שלא לפעול צבאית מול איראן".

אין ספק כי אירוע התקיפה נגד מתקני הנפט של סעודיה היה מכונן, לא רק בהיבט צבאי, אלא גם בהיבט דיפלומטי - סעודיה הבינה שאין לה גיבוי אמריקני או אירופי במלחמה עם איראן. המאמר אינו דן באופן עמוק בהשלכות הסכם גלוי או חשאי בין ריאד לטהרן, אלא קובע כי "על ישראל להיערך למצב של היחלשות ערב הסעודית – התפתחות שמשמעותה תהיה שנטל המאבק באיראן ייפול ברובו עליה". "יתרה מכך", מדגישים במאמר, "לאורך זמן, חוסר האונים הביטחוני של ערב הסעודית עלול לגרום לכך שהיא אף תגביר את השקעתה באמצעי לחימה מתקדמים, ותגבר בה המוטיבציה להשיג יכולת גרעינית צבאית".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית