בכיר בתעשייה האווירית: "אין משא ומתן להפרטה"

גורם בחברה ששוחח עם ישראל דיפנס טוען כי הפרסומים על האצת התהליך ופגישות מו"מ הם ספינים. לאחרונה דווח כי המדינה מאיצה את ההכנות לקראת הנפקת 25% מהחברה, וכי בקרוב צפויה להתקיים פגישה מכרעת בנושא

 
בכיר בתעשייה האווירית: "אין משא ומתן להפרטה"

נפרוד שפר. מנכ"ל התעשייה האווירית. צילום: באדיבות החברה

על פי הפרסומים האחרונים אודות ההפרטה של התעשייה האווירית בגלובס, אמורה להתקיים פגישה בעוד כשבועיים במסגרתה יוחלט על התהליך. לפי הפרסום, הפרטת החברה צפויה להניב לממשלה כ-5 מיליארדי ש"ח בעת בה הגרעון נמצא בגידול. במילים אחרות - הפרטת תעשייה אווירית היא בחזקת 'בוננזה' לאוצר. כמו כן, בכלכליסט מדווח עוד כי "המדינה מאיצה את ההכנות להנפקת 25% מהתעשייה האווירית לפי שווי של 12 מיליארד שקל, במטרה להשתמש ברוב התמורה להגדלת תקציב הביטחון; 15 אלף העובדים יוכלו לרכוש 2.5% ממניות החברה בהנחה של 30%".  

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

עם זאת, גורם בכיר בחברה אומר לישראל דיפנס כי כלל הפרסומים של הימים האחרונים הם בבחינת ספינים. "אין שום מו"מ על הפרטת החברה", אומר המקור. כיצד מתכוונים ברשות החברות ובהנהלת תעשייה אווירית לקדם מתווה הפרטה? לא ברור.

תהליך הפרטה כמו של תעשייה אווירית צריך לכלול מספר תחנות, ביניהן הסכם עם הוועד, אישור מלמ"ב לחלקים המסווגים בפעילות, בחירת פירמה שתוביל את ההפרטה, פתיחת חדר מצב וכו'. "את המהלך מקדמים יו"ר תע"א הראל לוקר ומנהל רשות החברות יעקב (יקי) קווינט כבר זמן רב, בעקבות החלטת הממשלה מ-2014 להנפיק 25% עד 49% מהחברה", כותבים בפרסום של כלכליסט. "ההנפקה זוכה לתמיכת משרדי הביטחון והאוצר, אך מקבלת כעת דחיפות במטרה להשתמש בתמורה לטובת הגדלת תקציב הביטחון אותה מבקש ראש הממשלה בנימין נתניהו, ועל רקע הגירעון התקציבי הגבוה. [...] הכוונה היא לבצע את המהלך לאחר פרסום הדו"חות הכספיים של תע"א לשנת 2019, הצפוי במרץ", נכתב בפרסום.

ובכן, לצד השימוש במונח הליך הפרטה מהיר, ראוי לשאול כמה שאלות. ראשית, אין ממשלה בישראל. אם כחול לבן לא תקים מפלגה בשבועות הקרובים, ייתכן וישראל תלך לבחירות בפעם השלישית. גם אם כן תקום ממשלה, היא לא תתחיל לתפקד לפני תחילת 2020. בנוסף, במידה ונגיע לגשר, מי יודע מה יהיו הלחצים הפוליטיים בהיבט ההפרטה של התעשייה האווירית.

שאלה נוספת היא האם מלמ"ב השלימה את תוכנית החלוקה של החברה כפי שעשתה למשל עם חברת תומר, במקרה של תעש. מפעל גבעון הפך לחברה ממשלתית בשם תומר, על מנת לשמור סודות מדינה.

אין ספק כי מופעל במקרה זה לחץ לטובת הפרטת התעשייה האווירית. השאלה למה? תזה אחת היא לחץ של הנהלת רשות החברות לזכות בכמה נקודות פוליטיות בקרב יושבי הממשלה הבאה ("עושים למען הגרעון"). תזה נוספת היא שייתכן ונתניהו מעוניין להעביר את ההחלטה בממשלת מעבר, כל עוד הוא ראש הממשלה. אין מניעה חוקית לעשות זאת, היות וממשלת מעבר היא ייצור כלאיים שהגדרתו בחוק לוקה בחסר. בכל מקרה, ההסתברות שנראה הליך הפרטה של התעשייה האווירית לקראת מרץ 2019 הוא ככל הנראה קטן.

אולי יעניין אותך גם