ביקורת נגד חברת הזיהוי הביומטרי הישראלית AnyVision

רשת אן.בי.סי האמריקנית פרסמה כתבה ביקורתית נגד החברה, שמספקת את מוצריה גם לצה"ל במסגרת המערכת הצבאית "גוגל איוש"

 

מתוך עמוד הפייסבוק של החברה

חברת AnyVision הישראלית, שמפתחת מערכות זיהוי ביומטרי, נחשבת למובילה בתחומה בזיהוי פנים בתנועה ובמצב סטטי. אולם, דווקא בשל ההצלחה שלה, היא זוכה לביקורת ציבורית בהקשר זכויות אדם. מערכות בקרה ביומטריות, על אף שהן נפוצות בנקודות גבול שונות בעולם, כולל המערבי, הן מטרה לביקורת סביב פגיעה בפרטיות.

בכתבה של Nbcnews מואשמת החברה בכך שהיא מספקת טכנולוגיה למערכת צה"לית בשם "גוגל איוש". מדובר במערכת המבוססת על מצלמות פרוסות ברחבי יהודה ושומרון, שמטרתה זיהוי רכבים ואנשים. המערכת כוללת אלגוריתמים לניתוח תמונה, כולל פנים, כך שניתן לדעת איפה נמצא רכב מסוים (LPR) או אדם מסוים (זיהוי ביומטרי). בצורה כזו, צה"ל יכול לסגור מעגל מהר יותר על מחבלים בעת פיגוע.

היות ומיקרוסופט השקיעה בחברת AnyVision, מופנית הביקורת גם לראשונה וגם לאחרונה. ביוני, זרוע ההון סיכון של מיקרוסופט, M12, הודיעה כי תשקיע ב-AnyVision במסגרת סבב גיוס בסדרה A בסך 74 מיליון דולר, יחד עם חברת ההון סיכון עמק הסיליקון DFJ. "חברת AnyVision, שבסיסה בישראל אך משרדיה בארצות הברית, בריטניה וסינגפור, מוכרת מערכת תוכנה למעקב טקטי מתקדם 'Better Tomorrow'", נכתב בפרסום. "זה מאפשר ללקוחות לזהות אנשים וחפצים עם כל מצלמה 'חיה', כמו מצלמת אבטחה או סמארטפון, ואז לעקוב אחר יעדים", נכתב עוד.  

"צה"ל התקין אלפי מצלמות ומכשירי ניטור אחרים ברחבי הגדה המערבית כדי לפקח על תנועות פלסטינים ולהרתיע בפני פיגועים. כוחות הביטחון וסוכנויות הביון סורקים גם פוסטים ברשתות החברתיות ומשתמשים באלגוריתמים במאמץ לחזות את הסבירות שמישהו יבצע פיגוע 'זאב בודד' במטרה לעצור אותו לפני שיעשה זאת", כך על פי אן.בי.סי.

לפי הכתבה, הטכנולוגיה של AnyVision משמשת גם את משטרת ישראל למעקב אחר חשודים ברחובות מזרח ירושלים. "אחת מההדגמות הטכנולוגיה של החברה, סרטון שהושג על ידי חדשות NBC, מראה מצלמות מעקב אחרי אנשים, כולל ילדים ונשים חובשי חיג'אבים ואבייאס בזמן שהם עוברים בירושלים", כותבים בפרסום. מ- AnyVision נמסר כי הדבר אינו משקף "יחסי לקוחות מתמשכים", בהתייחס למשטרת ישראל.

עוד נמסר מ-AnyVision בפרסום כי היא אינה מגיבה בשם "חברות, מדינות או מוסדות אחרים. מדינות וארגונים רבים מתמודדים עם מערכת איומים מגוונת, בין אם בשמירה על תלמידים ומורים בבתי ספר, הקלה על תנועה של אנשים במבנים יומיומיים ומחוצה להם, ומצבים אחרים בהם חפים מפשע יכולים להיות בסיכון. המשימה הבסיסית שלנו היא לעזור לשמור על אנשים עם הטכנולוגיה, בכל מקום בו האיום קיים".

בAnyVision מסרו עוד בכתבה: "אנו מכחישים כי AnyVision מעורבת בכל פרויקט אחר מעבר למה שכבר הצהרנו (בהתייחס לשימוש בתוכנת AnyVision במחסומי הגבול של הגדה המערבית)". צה"ל סירב להגיב בכתבה בנושא "גוגל איוש" או על מתן פרס לחברת AnyVision.

דובר מיקרוסופט מסר בכתבה: "אנו ממשיכים בביקורת של צד שלישי וביקשנו לבצע בדיקה ותאימות ברמת מועצת המנהלים. AnyVision הסכימה לשניהם. (ביחס לערכי האתיקה של מיקרוסופט)". עם זאת, מיקרוסופט סירבה להסביר כיצד בדיוק היא הגדירה את העקרונות האלה או כיצד היא אימתה את תאימות AnyVision לעקרונות אלה לפני ההשקעה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית