NSO נגד פייסבוק: "פלטפורמות מוצפנות משמשות לעיתים טרוריסטים"

bigstockphoto

המלחמה של NSO ופייסבוק, הבעלים של אפליקציית המסרים WhatsApp, עולה מדרגה. לאחר שפייסבוק מצאה חולשה ביישום ווטסאפ בחודשים אפריל-מאי השנה, וייחסה אותה לNSO, החלה פייסבוק לחקור את הנושא. כעת, הגישה החברה כתב תביעה נגד NSO , המפיצה שלה בארה"ב WestBridge Technologies, חברת Q Cyber והמשקיעים בחברה. כמו גם, נסגרו חשבונות פייסבוק של עובדי NSO. תשומת לב שפייסבוק לא הכניסה את מדינת ישראל כצד לתביעה כמי שאישרה ייצוא מוצרי NSO בעולם. 

"מאחר ולא הצליחה לשבור את ההצפנה של WhatsApp מקצה לקצה, הנתבעים פיתחו את התוכנה הזדונית שלהם כדי לגשת להודעות ותקשורת אחרת לאחר שפענחו אותם במכשירי היעד", נכתב בתביעה. "פעולות הנתבעים לא אושרו על ידי התובעים והפרו את תנאי השירות של WhatsApp. במאי 2019, התובעים זיהו ועצרו את הגישה הבלתי מורשית של הנתבעים בשירות WhatsApp ובמחשבים (התקני הקורבנות)." 

מדוע פייסבוק פנתה לבית המשפט? ובכן, ככל הנראה סיבה אחת היא שיווק. עצם ההודאה שאפילו NSO לא הצליחה לשבור את ההצפנה מוסיפה לWhatsApp נקודות אמינות בעיני המשתמשים. פרטיות כיום היא מנוע כלכלי, כולם רוצים שמירה על פרטיות, וכתב התביעה משמש כעדות לצרכי שיווק. סיבה נוספת היא פגיעה כלכלית בNSO. התביעה תחייב את NSO להתפשר מחוץ לכתלי בית המשפט, או לחילופין, לחשוף מידע במשפט. מידע שיכול להפוך לציבורי ולגרום לנזקים כלכליים לחברה. יתרה מכך, עצם פרסום כתב התביעה הופך את NSO למוצר בעייתי בעיני משקיעים. אלו, לרוב, לא רוצים לצבוע את עצמם יחד עם חברות ביטחוניות או כאלו שהמוניטין שלהן בעייתי בהיבט הפרטיות. במילים אחרות - נקמה כלכלית בNSO. 

היבט נוסף לתביעה קשור לשיח ציבורי ער המתנהל בארה"ב סביב פרטיות והצפנה. פייסבוק, אחרי פרשת קיימברידג' אנליטיקס, נכנסה לבעייה שיווקית מול ציבור המשתמשים. מאז, החברה הפכה לאבירת זכויות אדם ופרטיות, ועושה הכל על מנת להחזיר את ציבור הגולשים לרשת. פחות גולשים, פחות הכנסות. והפרשה של NSO התלבשה לחברה כמו כפפה ליד. כעת, החברה מציבה רף גבוהה לצורך הרתעה של חברות תקיפה ואיסוף. אבל לא רק להן, אלא גם לממשל האמריקאי. למעשה, בין השורות, אומרת פייסבוק בתביעה כי לא תהיה מוכנה לפגום בהצפנת קצה לקצה עבור הממשל. זהו איתות ברור לתובע הכללי של ארה"ב - ויליאם באר שרוצה דלתות אחוריות עבור הבית הלבן. 

אין ספק כי התביעה של פייסבוק נגד NSO היא מהלך שיווקי חכם שמטרתו לחזק את אמון הצרכנים בפייסבוק, וווטסאפ ואינסטגרם. עמידה איתנה מול חברות תקיפה בעולם ומול הבית הלבן הכרחית בעידן בו שמירה על הפרטיות היא תו תקן שיווקי. 

תגובת NSO

״אנו דוחים בכל תוקף את הטענות של פייסבוק. המטרה היחידה של מוצרי NSO היא לסייע לגופי ביון ואכיפת חוק ממשלתיים מורשים להלחם בטרור ופשעים חמורים, שלעתים מסתתרים מאחורי פלטפורמות ואפליקציות מוצפנות. טכנולוגיה זו לא מיועדת או מורשת לשימוש נגד פעילי זכויות אדם או עיתונאים. היא נועדה להציל חיים ועשרות רבות של אנשים ברחבי העולם חייבים את חייהם לטכנולוגיה של NSO.

"המציאות היא שפלטפורמות ואפליקציות מוצפנות, משמשות לעיתים אירגוני פשיעה, פדופילים, ברוני סמים וטרוריסטים ומאפשרת להם לחמוק מידיהם של רשויות החוק וארגוני הביון. הטכנולוגיות של NSO מספקות לממשלות פתרונות ממוקדים ומידתיים לבעיות אלה.

"אנו מתייחסים לכל שימוש במוצרינו שאינו מיועד למלחמה בטרור ופשיעה כשימוש לרעה, ואוסרים זאת במסגרת החוזים שלנו. אם אנו מאתרים שימוש לא ראוי אנו פועלים בהתאם. טכנולוגיה זו מיועדת לשמירה על זכויות אדם, בין היתר הזכות לחיים ולביטחון, וזו הסיבה שהודענו על התאמת המדיניות שלנו לכללים המנחים של האו"ם לעסקים וזכויות אדם, כדי לוודא שהמוצרים שלנו מכבדים את כל זכויות האדם״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית