איום הטילים האיראני: בין שאיפות להוכחות

ראש הממשלה אמר כי איראן מעבירה חימוש לתימן כדי לפגוע בישראל. אבל נתניהו, כפי שקרה לאחרונה כמה פעמים, לא מנפק הוכחות. לכן, נשאלת השאלה האם איראן אכן תסתכן בתקיפה שכזו באמצעות אחד מארגוני הפרוקסי שלה. דעה

 
איום הטילים האיראני: בין שאיפות להוכחות

טיל חובייזה של איראן. צילום: AP

 

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר השבוע כי האיראנים מחמשים את האזור בטילים מדויקים שיפגעו בישראל. אך כפי שקרה כמה פעמים בתקופה האחרונה, נתניהו לא מספק במסגרת מסריו הוכחות לדברים. הדבר מעורר סימני שאלה רבים לנוכח עובדות אחרות. 

נתחיל מהוכחות. נתניהו כמעט ולא מספק ראיות לטענות שלו נגד איראן. זה נכון לגבי מפעלי הטילים בסוריה ולבנון, לגבי החומרים שנוגעים לפרויקט הגרעין, נכון גם לגבי טילים איראניים בעיראק ועכשיו בתימן. תמונות של טילים כאלה בתימן לא סופקו, וגם לא הוכחות אחרות. בתימן אומנם יש טילים איראניים בידי הח'ותים, אבל לא כאלה לטווח שמגיע לישראל. הטילים האיראניים בתימן מיועדים, כפי שראינו לאחרונה, לפגיעה במטרות סעודיות.

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

עוד אמר נתניהו כי "איראן שואפת כעת להשיג נשק מדויק שיוכל לפגוע בכל מטרה במזרח התיכון בדיוק של 5-10 מטרים". ובכן, האיראנים כנראה היו מאוד רוצים יכולות כאלו, אבל לא ראינו ראייה לדיוק בטילים שלהם לטווחים של 2,000 ק"מ ויותר. שאיפות יש לכולם, אך הדרך להשגת המטרה לא תמיד כל כך פשוטה

ראש הממשלה אמר גם כי איראן רוצה "להפוך גם את הארסנל בלבנון, של 130,000 רקטות סטטיסטיות לחימוש מונחה מדויק". ובכן, גם אם נניח לרגע כי לחיזבאללה אכן יש כמות כזו של רקטות עובדות (בספק רב), ידוע שרק קומץ מתוכן הוסבו לטילים עם תוספת מנגנון דיוק. הערכות גלויות מדברות על כ-10,000 טילים כאלה לכל היותר. וגם זה, אם נכון, בוצע במהלך עשרות שנים של פעילות, הודות לעבודת סיכול סיזיפית של שירותי הביטחון הישראלים שהאטה את קצב ההתקדמות. 

משוואה לא כדאית

נמשיך להיגיון שבטענות השונות של נתניהו. אם טיל איראני יפגע במטרה בישראל, הוא יזוהה די במהירות מהשרידים (ללא קשר מאיפה נורה), והתגובה הישראלית תהיה נגד איראן. במילים אחרות, תקיפה באמצעות אמל"ח איראני תגרור תגובה ישראלית נגד מטרות באיראן. לא משנה אם הטיל שוגר על ידי קבוצת פרוקסי בתימן, עיראק או כל מקום אחר במזה"ת. משוואת האיום ברורה בטהרן ובירושלים - תקיפה של אחד הצדדים תגרור תגובת נגד. באותה מידה, אם טיל ישראלי יפגע בטהרן, גם אם נורה מעיראק, התגובה תהיה נגד ישראל.

מכאן, שאין היגיון בטענה שאיראן תשנע טילים כבדים לטווח של 2,000 ק"מ ויותר לתימן. בשביל מה להתעסק עם סיבוכים לוגיסטיים, להוביל טילים כאלה לתימן, לתחזק אותם שם 24\7 ולהסתיר אותם מהביון האמריקני, האירופי והישראלי. כל זאת, כדי שבסוף התגובה בכל מקרה תגיע לטהרן? לאיראן יש כנראה מאות טילים שיכולים לפגוע בישראל ישירות משטחה. אם יחליטו בטהרן להטיל מטח טילים נגד מטרות ישראליות, ניתן לעשות זאת בנוחות מאתרים תת-קרקעיים חד פעמיים, רב פעמיים או משגרים ניידים. את אלה אפשר למקם באמצע שכונות מגורים.

אין ספק כי מטרת דבריו של נתניהו הייתה להפעיל עוד לחץ על בכירי הממשל האמריקני. זאת, לאור התחושה הציבורית שטראמפ לא מחפש מלחמה באיראן, אלא הסכם חדש. תוכנית הלחץ המירבי לא ממש עובדת ואיראן לא קורסת תחת הסנקציות. כמו כן, לאחרונה התפרסמו דיווחים בתקשורת העולמית על מגעים בין הסעודים והצרפתים לאיראנים על הסכם חדש. באווירה כזו, איום הטילים האיראנים בתימן נגד ישראל אינו דורש הוכחות או היגיון אסטרטגי. 

אולי יעניין אותך גם

By Spc. Micah E. Clare, U.S. Army - This image was released by the United States Army with the ID 070930-A-2013C-254 (next). Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4556991

דיווח: רק"מי M1117 ראשונים הגיעו לאוקראינה מארה"ב

רק"מים אלו הינם חלק מחבילת הסיוע הצבאי האמריקאית בשווי של 400 מיליון דולרים שהוכרז עליה בחודש נובמבר 2022