ארה"ב מגבירה את הלחץ על ישראל בעניין השקעות מסין

על פי דיווח בדה-מרקר, על רקע ביקור של אמריקנים בכירים בארץ, הקבינט הביטחוני דן בהקמת גוף שיסנן השקעות זרות בישראל. "לסינים יש בכל מקרה ארגז כלים מלא ומוכן ליום כזה", מסביר אחד היזמים הישראלים בסין

פגישה משותפת של בכירים בישראל וסין. צילום (ארכיון): AP

בימים האחרונים הגיעו לארץ בכירי ממשל טראמפ, ביניהם גם היועץ המיוחד לנשיא ג'ראד קושנר, ונפגשו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וכן עם יו"ר כחול לבן, בני גנץ. ככל הנראה, לצד דיונים על תכנית המאה ומאמצים למנוע בחירות שלישיות בישראל, דנה המשלחת האמריקנית גם במלחמת הסחר של ארה"ב עם סין. בצמוד לביקור, כינס הקבינט המדיני-ביטחוני דיון בהקמת גוף שיסנן השקעות זרות בישראל, כך לפי דיווח של דה-מרקר.

"הקבינט המדיני־ביטחוני יתכנס הבוקר (ג') לישיבה לא מתוכננת, שחבריו הוזמנו אליה רק בשבוע שעבר. במרכז הדיון תעמוד ההצעה של המועצה הלאומית לביטחון, בראשות מאיר בן שבת, להקמת מנגנון סינון להשקעות זרות בישראל", נכתב בדיווח. מדובר בשמועה שהסתובבה כבר חודשים בארץ סביב הלחץ האמריקני להפחתת נוכחות סינית בישראל.

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

בתגובה, מסביר צבי שלגו, יו"ר PTL Group ומוותיקי היזמים הישראלים בסין, כי כל זמן שמדובר על נושאי ביטחון המולדת (homeland security) בלבד, אין כאן שום דבר דרמטי. "כל עוד אין פנייה רשמית מהממשל האמריקני לחברות אמריקניות שמגבילה אותן להיכנס לסין או לפעול בה, אין באמת שינוי במצב הקיים. השינוי הגדול, אם יקרה, הוא ביום שבו ארה"ב תגביל חברות אמריקניות מלפעול בסין עצמה, כפי שהיא עושה עם סנקציות מול איראן וכד'".

שלגו אומר כי סין עושה את זה כבר הרבה שנים, וחוסמת חברות זרות מהשקעות בתחומי תשתית רגישים. גם עם הרפורמה החדשה בסין, שפתחה מגוון רחב מאוד של תחומים חדשים להשקעות זרות, יש עדיין ב"קטלוג" הסיני מעל 40 תחומים חסומים, בעיקר בתחום תשתיות לאומיות וביטחון. "ארה"ב למעשה מגיעה באיחור לאותה מסקנה ומחליטה שצריך להגן על התשתיות הלאומיות. הם דורשים מישראל לעשות את אותו דבר, מה שאנחנו בכל מקרה עושים באמצעות מנגנון עומד וקיים (האגף לייצוא ביטחוני במשרד הביטחון ורשות שוק ההון)", אומר שלגו.

למעשה, חברה עסקית ישראלית שרוצה לצאת לחו"ל, ולעשות ייצוא לטכנולוגיה שלה לא צריכה להיות מוגבלת ולא אמורה להרגיש הבדל, אלא אם היא פועלת בתחום הביטחוני, מה שתמיד היה חסום בפני חברות ישראליות. "סביר להניח שהיום בו יהיו סנקציות גלויות על חברות אזרחיות שפועלות בסין, עוד רחוק, כי אז מדובר במלחמה קרה שתשנה את המצב, מה שאף אחד מהצדדים כנראה לא רוצה. לסינים יש בכל מקרה ארגז כלים מלא ומוכן ליום כזה", מסכם שלגו.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית