תוכנית חומש: העתיד הקרוב של עולם הכטב"ם

לשאלה מתי נראה בשמיים כטב"מים שישמשו לתחבורה, לוגיסטיקה וצרכים אזרחיים מגוונים יש תשובה – והיא בקרוב. יו"ר כנס UVID 2019, אלון אונגר, מפרט את הנחות העבודה האסטרטגיות לתחום הכטב"ם האזרחי ב-5 השנים הבאות

השמיים הולכים להשתנות כבר בשנים הקרובות. אילוסטרציה: Bigstock

תחום הכטב"ם עומד בפני פריצה של מחסומים המביאים אותו לקראת מהפכה. לצד העיסוק המתמיד בביטחוני ובצבאי, התחום האזרחי יהווה עיסוק מרכזי בתחום הכלים הבלתי מאוישים. אותה מהפכה עליה מדברים שצפויה להתפתח ממש בשנים הקרובות. אלון אונגר, יו"ר UVID 2019 - כנס הכלים הבלתי מאוישים הבין-לאומי, משרטט את המגמות המרכזיות בעולם זה בחמש השנים הקרובות.

כאן להישאר. תחום הכטב"ם, במיוחד האזרחי, הפך לחלק מחיינו ולא צפוי להיעלם אלא להיפך – ימשיך להתרחב.

יותר ממה שהעין רואה. ההשפעות הכלכליות והחברתיות של תחום הכטב"ם גדולות מאלו שאנו יכולים לדמיין.

השילוב הראוי. שימושים ויישומים ביטחוניים (צבא ואבטחה), אזרחיים (מסחריים ומוסדיים) וציבוריים משלימים אחד את השני ועליהם לפעול בסינרגיה.

פתרונות לא מאוישים. המיקוד העולמי עובר לעיסוק בפלטפורמות לחיפוש אחר פתרונות חכמים באמצעות מערכות כטב"ם (חקלאות, אנרגיה, תשתיות, צבא וביטחון, משלוחים, בידור וחוזי עילי).

אילוסטרציה: Bigstock

נקודת מבט מדינתית. מדינות נדרשות לפעול בגישה אקטיבית וראיה לאומית לצורך הטמעה של מערכות כטב"ם, תוך נקיטת גישה מערכתית הוליסטית, הגדרת יעדים ותכנית פעולה.

לפתוח את הראש. לא מספיק אנשים רואים את ההזדמנות והפוטנציאל הטמון בתחום הכטב"ם, והרוב מתמקד באיומים ובסיכונים.

שינוי מחשבתי. מערכות בלתי מאוישות הנן מערכות IoT. עלינו לראות מערכות אלו כ"מצלמה עם מטוס" ולא "מטוס עם מצלמה". ביג דאטה, אוטונומיות ו – AI הם חלק מהמהפכה הטכנולוגית הזו.

ללא יד אדם. אנו צועדים בבטחה לעבר מערכות אוטונומיות ללא מעורבות מטיס/מפעיל (כטב"ם – בלתי מאוישות/Drones/UAV) ומתרחקים מהמושג כטמ"ם (מאויש מרחוק/RPA). לפיכך, אנחנו עדיין בעידן בו נדרש לעסוק בהיבטי תפעול, אימונים, הטסה וכו'. ישנם תחומים/פעילויות שבהם מעורבות האדם בחוג תשמר.

עד המהפכה המוחלטת – המפתח הוא שילוביות. ייקח זמן רב (אם בכלל), עד שמערכות כטב"ם יחליפו לחלוטין כלי טיס מאוישים. בשלב זה, הגורם אשר ידע טוב יותר להפעילם בשילוביות – ינצח.

הרגולציה מתקדמת. מירב ההסדרה והאסדרה (רגולציה) הנדרשת בתחום הכטב"ם תוסדר בתוך 5 עד 10 השנים הקרובות. הרשויות בעולם מעמיקות יותר ויותר בלימוד התחום ומגבשות בצורה מדויקת ואיכותית את החוקים, גם בראיה בינלאומית.

זליגה לתחום. מערכות כטב"ם הנן מערכות מורכבות "System of Systems" ולפיכך אלו מערכות השייכות למרחב העיסוק האווירי (Aerospace). בשנים הקרובות נפגוש יותר ויותר מיזוגים, רכישות וכניסה של גופים גדולים לעיסוק בתחום.

פוטנציאל החדשנות. יותר ויותר גופי השקעות וחדשנות מוצאים עניין בתחום הכטב"ם ונכנסים אליו כחלק מפעילותם.

התמצאות פשוטה בין המרחבים. פתרונות ויישומים בלתי מאוישים מתקדמים משלבים את המרחבים השונים – אוויר, ים ויבשה. השילוביות בין המרחבים נדרשת להיות פשוטה ואינטואיטיבית ככל האפשר.

משלוחי כטב"מים כבר יצאו לדרך. כלי בלתי מאויש של חברת UPS. צילום: מתוך טוויטר.

השכלה כטב"ם. תחום הכטב"ם הנו תחום מקצועי המחייב השכלה וידע, על כן – אקדמיה וחינוך הנם מפתח לעתיד.

להתמודד עם האיומים. מערכות כטב"ם ישמשו גם למטרות שליליות כדוגמת הפרת פרטיות, טרור, הברחות וכו'. עלינו ללמוד כיצד להתגונן כחברה מפני שימושים שליליים שכאלה ולהגן על השימושים החוקיים מפני פגיעות המערכות לסייבר ותקשורת.

תנו לחובבים ליהנות. מערכות כטב"ם משמשות אנשים לטובת ספורט ופנאי. עלינו לבנות את הסביבה התומכת ולתקנן אסדרה שתאפשר שימושים למטרות הנאה (תשתיות, פרטיות, מירוצים, ביטוח וכו')

מיצוי הגישה החיובית. "מערכות כטב"ם לשימושים אזרחיים הנן אמינות ואינן מתרסקות". עלינו לאמץ את הגישה הזו לטובת פיתוח התחום ועיסוק בפוטנציאל שהוא טומן בחובו. הטלת המגבלות נדרשת לבוא רק לאחר מיצוי חשיבה זו.

חלק מהמשפחה. רבי להב (רחפנים) הם חלק ממערכות הכטב"ם ולא "משהו שונה". המילה האחרונה בהיבטי תצורות, סוגים ומאפיינים של מערכות כטב"ם טרם נאמרה.

קארפול כטב"ם. להקות ונחילים, שיתופיות ופעולה בוא זמנית של מערכות רבות הם העולם אליו אנו צועדים, ולא בעתיד הרחוק.

אילוסטרציה: Bigstock

נתיבי אוויר מותאמים. שכבת ה – UTM (Unmanned Traffic Management) הנה אחת השכבות החשובות והמשמעותיות בעולם התעופה בעתיד (רום קרוב לקרקע – שליטה ובקרה מלאים עד גובה 1000 רגל). אולם, שכבה זו מורכבת לפיתוח והטמעה, ועל כן מחייבת מעורבות ברמה לאומית והשקעה גדולה.

כטב"ם אורבני. מערכות כטב"ם יופעלו בסביבה אורבנית, מהפכת ה–Smart Urban Air Mobility  תהיה הקטר שיבטיח זאת.

רחוק מהעין. הטסה מחוץ לקשר עין (BVLOS) בוצעה ונפתרה כבר מזמן בעולם הכטב"ם. לא ייקח זמן רב עד שיכולת זו תופנם גם במרחב האזרחי.

טקסי אווירי ללא נהג. "מוניות בלתי מאוישות" ראשונות יוטסו בניסויים לפני 2025 והן ישברו את הפרדיגמה שכטב"ם לא מטיסים אנשים.

כוח הכסף. הכוחות הכלכליים בעולם יובילו לשינויים והתאמות באמנות הבינלאומיות המגבילות את ייצוא הכטב"ם בעולם (MTCR\Wassenaar).

מוסריות כטב"ם. העיסוק בנושאי אתיקה ופרטיות יהפוך מרכזי בשנים הקרובות.

 

UVID 2019, כנס הכלים הבלתי מאוישים הבין-לאומי, ייערך ב-7 בנובמבר. לפרטים לחצו.