הסיבות להפסקת התקיפות נגד האמל"ח האיראני

אחרי שהתרגלנו לתקיפות "שגרתיות" נגד אמל"ח ומתקנים איראניים בסוריה ועיראק, שיוחסו לישראל, נראה כי אלו פסקו. בהנחה שהאיראנים לא הפסיקו את מאמצם לחמש את האזור, מדוע אם כך קורה הדבר? הנה כמה תזות אפשריות. פרשנות

 

אחד מהפיצוצים שאירעו בחודשים האחרונים במתקנים של המיליציה הפרו-איראנית בעיראק. צילום: AP

נראה כי ההתקפות המיוחסות לצה"ל נגד מחסני אמל"ח ומפעלי טילים בסוריה פסקו בשבועות האחרונים לחלוטין. היות ומדובר בשינוי התנהגות חריג מהחודשים הקודמים, עולה השאלה מדוע צה"ל הפסיק להפציץ תשתיות איראניות בסוריה. ובכן, ניתן למנות מספר סיבות לכך.

האיראנים התייאשו. אחת התזות היא שאיראן התייאשה מהקמת חוצצים לוגיסטיים בסוריה. בעבר, טרם השקט של השבועות האחרונים, האיראנים היו בונים מחסנים, צה"ל, על פי דיווחים זרים, היה מפציץ אותם, וחוזר חלילה. כך גם לגבי משלוחים אוויריים לנמלי תעופה בסוריה מאיראן. לפי תזה זו, האיראנים כנראה הפסיקו לבנות מחסנים או להטיס אמל"ח לסוריה. ייתכן והם עברו לשיטת חציצה לוגיסטית אחרת, אולי כזו שתגרור יותר נזק אגבי ותגביל את התגובה נגדה.

הוראה מרוסיה. תזה נוספת היא שפוטין החליט שנמאס לו מההפצצות הללו המיוחסות לישראל בסוריה "כל שני וחמישי". זה מוציא את אסד לא טוב ציבורית, ומוציא לדמשק תדמית של ממשל שאינו שולט בתחום הריבוני שלו. זאת, בניגוד לרצון הרוסי להראות שהנה, אוטוטו, סוריה חוזרת לשלוט בכל המרחב הריבוני שלה.

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

דמשק OUT, בגדד IN. תזה נוספת היא שהאיראנים העבירו את החציצה הלוגיסטית מתחומי סוריה לעיראק. בתקופה האחרונה יוחסו מספר הפצצות מחסני תחמושת בעיראק לישראל. אם כך הוא ייתכן והאיראנים החליטו שישראל תפעל פחות בעיראק מאשר בסוריה. אם הייחוס נכון, והאיראנים בנו מרכזים לוגיסטיים בעיראק - הם טעו. ועם זאת, לא חזרו לסוריה. אניגמה לוגיסטית בהתהוות.

צה"ל חושש מתגובה. תזה נוספת היא שבישראל קיבלו מסרים אמינים שהתקפות עתידיות נגד תשתיות איראניות בסוריה יזכו לתגובה הולמת נגד מרכזי אוכלוסין בישראל. המתקפה האחרונה נגד מתקני הנפט בסעודיה אוששה בישראל חששות קיימים לגבי יכולות טילאות איראניות, וייתכן והחשש מתגובה של טהרן מעלה את מחירה של פעילות ישראלית עתידית.

בטל קורבנו. תזה זו גורסת כי כל קמפיין ההפצצות בסוריה של תשתיות איראניות היה בעיקר למטרת יח"צ. קרי, צה"ל, לכאורה בהוראת ירושלים, תקף מטרות בסוריה וייחס אותן לאיראן במטרה להפעיל לחץ בינלאומי כדי להסיט את תשומת הלב האמריקנית והאירופאית נגד פעילות איראן בסוריה. בפועל לא הוצגו מעולם הוכחות למחסני או מפעלי טילים בסוריה (רח"ט מחקר גם שלל טענה דומה לגבי לבנון). מכאן, שהקמפיין עשה את שלו, השיג את תשומת הלב הנדרשת בחלונות הגבוהים, ונפסק. עבר זמנו, בטל קורבנו.

אין ספק כי הפסקת ההפצצות מעלה שאלות. איך עוברים ממצב של התקפות בשגרה נגד תשתיות איראניות בסוריה, למצב של אפס התקפות? ההנחה כי האיראנים הפסיקו להבריח נשק לסוריה או דרך סוריה כנראה תקבל סיכוי נמוך, ולכן ניתן לשער שעברו למלחמה חשאית יותר במשמרות המהפכה. הנחה אחרת היא כי מעולם לא היו מחסני או מפעלי טילים איראניים בסוריה, ולמעשה כל הרעש הזמני בנושא היה למטרות מדיניות מוגדרות מראש. כאשר אלו השתנו, שאון מנועי הסילון הפסיק יחד איתן.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית