כך מנסה ספרד למנוע הגירה לא חוקית לשטחה ממרוקו

הספרדים פורסים מצלמות ובקרה ביומטרית בגבול עם מרוקו. במסגרת זו הוחלף ציוד ישן והוצבו מערכות חדשות הכוללות זיהוי פנים

 

ממשלת ספרד מבקשת הפחתה של 50% בהגירה הבלתי חוקית, וכדי להשיג מטרה זו היא פורסת מצלמות מעקב חדשות וטכנולוגיית זיהוי פנים בגבולותיה עם מרוקו, בסעוטה ומלילה. ממשלת ספרד מתכננת גם להסיר את גדרות התיל בגבולות אלה - אך הממשלה במרוקו בונה כאלו משלה.

משרד הפנים הספרדי עדכן את מערכת טלוויזיה במעגל סגור בגבול בין מובלעת צ'וטה למרוקו, והחליף 52 מצלמות (שהן בעיקר מאמצע שנות ה-90) ב-14 מצלמות חדשות, המגובות במערכת בקרה חדשה. טכנולוגיית זיהוי פנים תוצב גם היא, לא רק בגבול של סייוטה עם מרוקו, אלא גם בזה עם מובלעת מלילה. המטרה המוצהרת היא לצמצם את הזמן הנדרש לביצוע בדיקות גבולות ולהגדלת האבטחה במעברים בהם משתמשים אלפי אנשים מדי יום.

לא ברור כיצד בדיוק תשמש מערכת זיהוי הפנים. לדוגמה, בעוד שניתן להשתמש בטכנולוגיה כדי להשוות בין פנים של אדם לבין תמונה המאוחסנת בדרכון שלהם (התאמה 'אחד לאחד'), היא עשויה גם לסרוק פנים מול מאגרי מידע של המשטרה.

בקיץ 2018, ההודעה של משרד הפנים הספרדי כי גדר התיל בין המובלעות של ספרד למרוקו תוסר, התקבלה בעיני רבים כהתפתחות חיובית. עם זאת, בצד השני של הגבול, מרוקו מתקינה גידור תיל משלה, שלדברי אל קונפידנסיאל מקורו בהסכם בין האיחוד האירופי למרוקו, במסגרתו תספק בריסל 140 מיליון אירו לבקרת הגירה. לא ברור מאיפה רכשה מרוקו את הגידור החדש, המורכב משכבות תיל בגובה שני מטרים, מוערמות זו על גבי זו באורך שמונה הקילומטרים של החומה המקיפה את סיאוטה.

הדחיפה לאמצעי בקרת גבולות חדשים בין ספרד למרוקו אינה כוללת רק תשתיות. שתי המדינות חתמו על הסכמים דו צדדיים על פיקוח ושיבה של מהגרים בפברואר השנה. האגודה האנדלוסית לזכויות אדם (APDHA) ביקשה גישה אליהם מהנציבות האירופית, שסירבה בטענה כי "ערבות הסודיות חיונית כדי שהמבצע המורכב יצליח, שמטרתו להבטיח את האינטרסים והערכים של אירופה".

הכשרה אינטנסיבית הועברה גם לצבא מרוקו, והאיחוד האירופי צייד את המדינה בציוד חיפוש והצלה. נוסף על 140 מיליון שנותן האיחוד האירופי למרוקו "למאבק בהגירה בלתי חוקית", ספרד היא המשקיעה הזרה השלישית בגודלה במדינה, כאשר הפורום הכלכלי של מרוקו-ספרד נערך במטרה לעודד פרויקטים של שותפות והשקעות. אמצעים שיתופיים אלה חולקים את היעדים להבטיח את השליטה, המעצר והחזרתם של אנשים המנסים להגר באופן לא חוקי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית