לא סומכים על טייוואן: הפנטגון מעוניין בשבבים אמריקנים

האמריקנים חוששים מפני שתלים עוינים שיוצבו ברכיבים שמיוצרים עבור מערכת הביטחון האמריקנית בטייוואן. בעקבות כך, על פי פרסום בניו יורק טיימס, מעוניינים בארה"ב לייצר שבבים ומעבדים בתוך המדינה  

 

אילוסטרציה: Bigstock

פרסום של הניו יורק טיימס חושף כי הפטנגון מעוניין בשבבים ומעבדים בייצור אמריקני. זאת, בשל החשש העיקרי משימוש במעבדים ושבבים כשתלים עוינים במערכות צבאיות. שתלים כאלה יכולים להיכנס לפעולה בתנאים מסוימים על מנת לסכל פעולה צבאית (פגיעה באמל"ח או מערכות שו"ב). כמו כן, שבבים מסוג זה יכולים לשמש לצורך איסוף מודיעין רציף ממערכות ביטחוניות. מכיוון שקשה לגלות שתלים כאלה, במקום להתמודד עם בעיות שרשרת אספקה, הפנטגון רוצה לפשט את הפתרון ולייצר שבבים ומעבדים למערכות ביטחוניות בארה"ב.

נזכיר כי גם בישראל קיימים שני 'פאבים' (מפעלים לייצור שבבים) בחברת SDC ובחטיבת אלתא של תעשייה אווירית למטרות ביטחוניות. גם חברת רמון צ'יפס מייצרת מעבדים ליישומי חלל. בישראל יש את אותם חששות כמו אלו של הפנטגון. המלמ"ב מפקח על התעשיות הביטחוניות, כמו שבארה"ב הפנטגון וה-FBI יכולים לפקח בצורה טובה על יצרני שבבים ומעבדים. היות ו'פאב' הוא מתקן יקר מאוד להקמה ותחזוקה, הפנטגון רוצה לעודד יצרני שבבים אמריקנים לפתוח קווי ייצור נוספים, אולי עם תמיכה ממשלתית.

על פי חשיפת הניו יורק טיימס, "המקורות טוענים כי הדיונים מתרחשים בגלל התלות המוגברת של הפנטגון בשבבים שיוצרו בחו"ל, במיוחד בטייוואן, כמו גם בשל המתחים האחרונים עם סין. יצרן שבבים אחד מטייוואן, Semiconductor Manufacturing Company, הידוע יותר בשם TSMC, ממלא תפקיד מכריע במיוחד בייצור שבבים מסחריים גם ליישומים כמו מטוסים, לוויינים, מל"טים ותקשורת אלחוטית.

חשש לפגיעה במטוסי החמקן

סיבה נוספת לרצון האמריקני היא אי השקט במהלך החודשים האחרונים בשטח הסיני החצי-אוטונומי של הונג קונג. לפי הפרסום, המהומות בהונג קונג גרמו לגורמים בפנטגון לחשוב על מצבים שיכולים להכריח ספקים בטייוואן להגביל או לנתק משלוחי שבבים לארה"ב. כאשר הכוונה היא לכך שהאמריקנים כנראה לא סמוכים על פרובינציות לשעבר של סין.

מרק ליו, יו"ר TSMC, אמר כי לאחרונה דן באפשרויות למפעל חדש בארצות הברית עם מחלקת המסחר האמריקנית. החסם, לטענתו, היה כסף: "ידרשו סובסידיות משמעותיות, מכיוון שיקר יותר לפעול באמריקה מאשר בטייוואן".

חלק מהחששות של האמריקנים קשורים גם למטוסי החמקן F35. "החששות החמירו בגלל החשיבות ההולכת וגוברת של רכיבים מסוימים - כמו שבבים הניתנים לתכנות (FPGA), שנכללות במטוס הקרב. שבבים אלה תוכננו על ידי חברת Xilinx ומיוצרים בעיקר בטייוואן", נכתב בפרסום. חשש נוסף קשור לתשתיות דור חמישי המבוססות על שבבים של TSMC.

באותו הקשר, אמרו השבוע בחברת Skywater Technology, יצרנית שבבים ממינסוטה, כי משרד ההגנה ישקיע עד 170 מיליון דולר כדי להגדיל את הייצור ולשפר את הטכנולוגיות, כמו היכולת לייצר שבבים שיכולים לעמוד בפני קרינה בחלל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית