טראמפ: "בגדדי מת כמו כלב, רוסיה וטורקיה עזרו"

נשיא ארה"ב אישר כי מנהיג דאעש נהרג במהלך מבצע. "הוא מת כפחדן עלוב שהתחנן על חייו בבכי, עד שהפעיל חגורת נפץ ונהרג יחד עם שלושה", סיפר הנשיא. הוא אמר עוד כי נתפס חומר מסווג רב במהלך הפעילות, וחשף כיצד הכל קרה

 

טראמפ ובכירים בבית הלבן בעת המבצע במסגרתו נהרג בגדדי. צילום: מתוך אתר הבית הלבן

"אבו באכר אל בגדדי מת. הוא לא מת כגיבור אלא כפחדן עלוב. בסופו של המבצע הוא נתקע בסופה של מנהרה ללא מוצא, ושם הוא התחנן, בכה, ביקש לחוס על חייו. הוא הפעיל חגורת נפץ, ונהרגו יחד אתו שלושה ילדים", כך סיפר היום (א') נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כיצד הביאה ארצות הברית לסיום חייו של מנהיג דאעש.

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

במסיבת עיתונאים הוא המשיך: "המנהרה התמוטטה מכוח האש ואנשינו השתמשו בטכנולוגיה כדי לקבוע את זהותו של האיש מעבר לכל ספק. צפיתי במבצע מתחילתו בחדר המצב בבית הלבן. ברגעיו האחרונים היה אבו באכר אל בגדדי בפאניקה מוחלטת. בעת הפעולה נהרגו אנשים רבים ואחרים נלקחו בשבי. לקחנו גם חומר רגיש ומסווג. במבצע לא היו נפגעים, למעט כלב קרבי שחדר למנהרה שבה איבד אל בגדדי את עצמו לדעת בחגורת הנפץ".

"ידינו ארוכה מאוד", הזהיר טראמפ, "ומנהיגי טרור של דאעש ושל ארגוני טרור אחרים – אל להם לישון במנוחה. הם לא יימלטו, כי אנו נתפוס אותם. אנו נמשיך לרדוף את אנשי דאעש, ואנשי ארגונים אחרים גם הם מצויים בכוונות שלנו".

אל בגדדי - הסוף. צילום: AP

טראמפ תיאר את המבצע: "הלוחמים טסו ממקום מסוים בשמונה מסוקים, טסו נמוך ומהר ואש נורתה לעברם, אך אש לא יעילה שיורטה מהמסוקים. הלוחמים ירדו מהמסוקים במתחם שבו נמצא אל בגדדי וקדחו חורים. הם פתחו פתחים בגג המתחם כיוון שלא רצו להיכנס בשערים החיצוניים מחשש שהם מולכדו".

הם טסו מעל שטחים מסוכנים, שטחים שיש בהם שליטה לרוסים, לסורים ולטורקים. רוסיה פתחה לנו נתיבי טיסה, העיראקים נהגו בשיתוף פעולה מלא. הכורדים נתנו לנו מידע חשוב. הטורקים ידעו שאנו נכנסים למתחם ולא היו אתם בעיות למרות שטסו מעל שטחיהם. טסו נמוך ומהר", סיפר טראמפ.

ההריסות לאחר התקיפה האמריקנית. צילום: AP

אנשי דאעש ועוזריו של בגדדי לא השתמשו בטלפונים סלולריים אלא רק באינטרנט, והם מומחים לשימוש באינטרנט. לכן היה קשה לאתר את האיש, וזרועות המודיעין שלנו עשו מלאכה מופלאה, עם הרבה טכנולוגיה. טראמפ סיפר כי השלב האחרון של המבצע החל לפני כשבועיים אם כי, סיפר, מרגע שנכנס לתפקידו כנשיא הקפיד לשאול "היכן אל בגדדי? אני רוצה אותו".

הנשיא אמר כי קבוצה מצומצמת של  שותפי סוד ידעו על המבצע, ביניהם ראש המטות המאוחדים גנרל מרק מלי, סגן הנשיא פנס, שר החוץ מייק פומפאו, שר ההגנה מרק אספר וראשי קהיליית המודיעין. טרמאפ לא דיווח טרם המבצע למנהיגי הקונגרס "כי וושינגטון היא עיר של הדלפות ומדליפים. דליפה עלולה הייתה לגרום למותם של אנשים. אחרי הפעולה קיבלו ראשי הקונגרס תדרוכים על המבצע".

טראמפ הדגיש שיחידת הלוחמים מהכוחות המיוחדים עשתה את דרכה אל המתחם שבו הסתתר בגדדי תוך הפעלת עוצמת אש אדירה. בתום הפעולה הלוחמים, עם השבויים והחומר שנלקח, טסו חזרה במסוקים. היכן נחתו? "בארץ ידידותית". 

פרשנים אמריקניים לענייני צבא ומודיעין אמרו ברשתות הטלוויזיה כי בעוד מבצע חיסול בין לאדן הסתמך בעיקר על טכנולוגיות מתקדמות של מודיעין אותות ומודיעין אלקטרוני SIGINT, הרי מבצע חיסול אל בגדדי הסתמך יותר על HUMINT , מודיעין אנושי וגם מודיעין אלקטרוני. גם טראמפ אמר בתדרוך שלו שהמודיעין שנאסף לקראת המבצע היה מורכב ממספר עצום של פיסות מידע, שבעבודת מודיעין קפדנית נתנו תמונה על מיקומו של בגדדי, שנהג להחליף מקומות שהות לעתים קרובות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית