האסטרטגיה של טראמפ: בגדדי תמורת הכורדים?

מות מנהיג דאעש מגיע תקופה קצרה מאוד לאחר העזיבה של הכוחות האמריקניים את צפון סוריה. תזמון המהלכים לא נראה מקרי, ובסוג כזה של עסקה שני הצדדים הרוויחו – ארדואן את ראשם של הכורדים וטראמפ קלף פוליטי חשוב. פרשנות

 
האסטרטגיה של טראמפ: בגדדי תמורת הכורדים?

עסקה בין ארה"ב לטורקיה? טראמפ וארדואן. צילום: AP

האם ארדואן שמר את מיקומו של אל בגדדי, מנהיג דאעש, כקלף מיקוח מול ארה"ב? ובכן, המבצע לחיסול אל-בגדדי חושפים כי מנהיג דאעש התחבא בשטח סורי תחת שליטה טורקית. המבצע יצא לדרך מספר ימים בלבד לאחר נסיגת ארה"ב משטחי צפון סוריה. האם מדובר במקריות או בעסקה אמריקנית-טורקית?

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

המהלך של טראמפ, גם אם נושא בצידו היגיון אסטרטגי, נעשה בחטף וככל הנראה ללא תהליך קבלת החלטות מסודר עם צמרת הצבא האמריקני. הוצאתו לפועל העלתה מספר תזות מדוע טראמפ נהג בחופזה. ובכן, ייתכן ואם אל בגדדי אכן חוסל, רווח פוליטי הוא חלק מהתשובה. אולי החלק הארי. טראמפ נמצא בימים אלה בקרב פוליטי קשה בארה"ב, כאשר מחד הוא מנהל משא לבחירתו מחדש בנובמבר 2020, ומאידך יש נגדו מהלך של הדמוקרטים להדחתו. במציאות כזו, טראמפ צריך כל יתרון שיש בנמצא. וכמפקד העליון של הצבא, כל האמצעים כשרים. גם הסכמות לא רשמיות עם ארדואן.

אבו בכר אל בגדדי. צילום (ארכיון): AP

טורקיה בינתיים מכחישה שהיה לה מידע מקדים אודות מיקום אל בגדדי. עם זאת, תזמון האירועים מוזר. אין זו הפעם הראשונה שארה"ב מנסה לחסל את מנהיג דאעש, בינתיים ללא הצלחה. אם אכן לטורקיה לא היה מידע מקדים אודות מיקומו של אל בגדדי, המידע הגיע בימים האחרונים לאמריקנים בסמוך למועד עזיבת הכוחות האמריקנים את סוריה.

טראמפ ינכס את מותו של מנהיג דאעש לעצמו בדיוק כמו שעשה אובמה עם אוסמה בן-לאדן. עם זאת, במקרה של אל-קעאידה הארגון לא הפסיק לפעול. נראה כי גם מותו של אל בגדדי לא יביא לסופו של דאעש, והחשש הוא שהחלשת הכורדים בסוריה תביא לעלייתו המחודשת.

אולי יעניין אותך גם