האזהרה של כוכבי - מסר שהופנה גם לבית הלבן

דבריו של הרמטכ"ל בנוגע לחשש כי ישראל נמצאת במצב שברירי שעלול להביא להידרדרות, נאמרים על רקע דיוני תקציב בנין הכוח של צה"ל. אך לא רק. על רקע הנעשה בסוריה ובמפרץ, דבריו מופנים גם למקבלי ההחלטות בארה"ב

 

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי. צילום: דובר צה"ל

החשש שמביע הרמטכ"ל מהתלקחות בגבול הצפון מגיע ימים אחדים לאחר סאגת היציאה של האמריקנים מצפון סוריה וכניסת הטורקים לאזורי הכורדים. כפי שפרסמנו, הערכת גורמי מודיעין בישראל היא שנסיגת האמריקנים תביא להתגברות פעילות דאעש בסוריה. ייתכן גם בדרום המדינה קרוב לישראל.

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

במקביל, בלבנון, המונים שוטפים את ערי המדינה בדרישה לרפורמות כלכליות והחלפת השלטון. ייתכן והחשש של צה"ל הוא שחיזבאללה יעדיף להסיט את האש לכיוון ישראל מאשר להתמודד עם הציבור הלבנוני. רק לא ברור כיצד ההפגנות הנוכחיות שונות מ"הפגנות הזבל" שהיו בלבנון לפני מספר חודשים.

בכל מקרה, הדברים של רא"ל כוכבי נאמרו על רקע דיוני התקציב סביב תכנית בניין הכוח "תנופה". זו שתחליף את "גדעון" ב-2020. וכשיש דיון על תקציב, רצוי שתהיה מלחמה ברקע להצדיק את השקלים. בדברים של הרמטכ"ל היה גם רמז לעיראק כזירה נוספת. שם דווקא נשארו חיילים אמריקנים. חלקם עברו לשם מצפון סוריה.

האשמה נוספת נגד האמריקנים, שקיבלה ביטוי בדברי הרמטכ"ל, היא היעדר התגובה נגד האיראנים בגין התקיפה על מתקני הנפט בסעודיה. בישראל כנראה רואים שהקואליציה נגד איראן מתפוררת בגלל שטראמפ מושך להסכם חדש ולא למלחמה, צרפת מציעה קו אשראי של 15 מיליארדי דולרים, וכל התכנית שמוביל המוסד בשני העשורים האחרונים, כדי להכניס את ארה"ב לכיבוש איראן נראית רחוקה מתמיד. במציאות כזו, צה"ל צריך עוד כסף "להסתדר לבד".

הדברים של כוכבי פונים לציבור הישראלי לצורך השגת תמיכה לדרישות צה"ל במאבק מול האוצר בחודשים הקרובים. בנוסף, דבריו פונים לבית הלבן. אומנם ארה"ב תורמת סיוע חוץ של כשלושה מיליארדי דולרים בשנה לבניין כוח של צה"ל, ועוד פרויקטים בתקצוב משותף, אולם נוכחותה במזרח התיכון מאפשרת לצה"ל למתן את בניין הכוח שלו. כעת, לכאורה, מפנה הרמטכ"ל ביקורת מרומזת לבית הלבן בכך שהוא אחראי לעליית הסיכון בסוריה ומול איראן.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית