מקסיקו: בת ערובה של הקרטלים

מרחץ הדמים שהתרחש במסגרת הניסיון לעצור את בנו של אל צ'אפו, הפנה זרקור נוסף על המצב האומלל בו נמצאת המדינה בשל פעילות קרטלי הסמים. סקירה מיוחדת על הארגונים המאיימים ששולטים במקסיקו

 

חיילים מקסיקנים בשכונה בעיר קוליקאן, בה התרחש מרחץ הדמים. צילום: AP

ביום חמישי האחרון נקטעה מנוחת הצהריים של תושבי קוליקאן שבמקסיקו מאש מאסיבית של מקלעים כבדים. ל"מקהלה" המתוזמנת, נוספו גם אש פרועה מנשק אוטומטי ומאקדחים, כל זאת לעיני כל  ובגלוי ברחובות העיר. היה זה קרב בין אנשי כוחות הביטחון לבין סוחרי הסמים של קרטל "סינלואה" האימתני. מדובר בחילופי אש שהתפתחו בעקבות מעצר העבריין אבידו גוזמן, שעומד כיום בראש קרטל "סינלואה".

למי מאיתנו שאינו מכיר, אבידו הוא בנו של "אל צ'אפו" - חואקין גוזמן לווארה, ראש קרטל "סינלואה". אל צ'אפו הידוע לשמצה הוסגר לארה"ב בשנת 2017. בסיום הקרבות נהרגו 9 בני אדם, נשבו עוד 9 אנשי כוחות הביטחון על ידי סוחרי הסמים ונגרם נזק רב לרכוש. לאחר "עסקת שבויים" שוחררו בני הערובה תמורת "גוזמן ג'וניור". מאמר זה סוקר את המציאות במקסיקו בה קרטלי הסמים מחזיקים במדינה שלמה כבת ערובה.

היסטוריה של אלימות

מה עוד לא נכתב על עולם התוכן של ברוני הסמים שבמרכז אמריקה. מפבלו אסקובר הידוע לשמצה מקולומביה, ששרף מיליוני דולרים על מנת להתחמק במהלך בריחתו מהרשויות ועד חואקין גוזמן "אל צ'אפו", שנמלט פעמיים מבתי כלא במקסיקו והבריח טונות של סמים דרך מנהרות לארה"ב.

מדינות אמריקה הלטינית חוות מציאות קשה של אלימות ורצח סביב סחר בסמים כבר עשרות שנים. מלחמות סמים, עיקרן מאבק על השליטה בסחר בסמים ושליטה בטריטוריה. עם נפילתו של קרטל הסמים של פבלו אסקובר בשנות ה-90 של המאה הקודמת, צמחו ועלו לכותרות קרטלי הסמים המקסיקנים. אלה שולטים היום בשוק הסמים בארצות הברית. קרטלי הסמים המקסיקניים מציפים את ארה"ב בחשיש, סמים סינטטיים, הרואין וקוקאין.

פבלו אסקובר. צילום: AP

ההערכה היא כי קרוב ל-65% מהסמים שמגיעים לארצות הברית מקורם במקסיקו. בתרגום לסכומי כסף, ההערכה היא שברוני הסמים גורפים לכיסם כ-45 מיליארד דולר בשנה. "אל צאפו", טרם הסגרתו, הוביל מהלכים לאיחוד קרטלי הסמים וליצירת מונופול בהנהגתו בתחום. במסגרת זו הוזזו ראשי הקרטלים ה"מתחרים" מטיחואנה, מחווארז ומ"גולפו"(המפרץ), הן על ידי חיסולים והן על ידי מעצרים מתואמים עם הרשויות. כל אלה הובילו למלחמה חסרת תקדים בין אנשי הקרטלים, ובינם לבין כוחות הביטחון ורשויות המדינה. ההערכה היא שכ-30,000 בני אדם נהרגו כתוצאה מהמלחמה הזו בטווח זמן של כ-5 שנים עד 2010. אכזריותם של אנשי הקרטלים מתבטאת באופן העברת המסרים. לעניין זה, נרצחו גברים, נשים וילדים ללא הבחנה. די היה לראות את הגופות שראשיהן נערפו נתלות על מעברי גשרים ועליהם שלטים עם מסרים חדים ליריבים ולרשויות, כדי להבין את גודל התעוזה והאכזריות.

פולחן האישיות סביב "אל צ'אפו"

חואקין גוזמן, הידוע כאמור בכינויו "אל צ'אפו", הפך לראש "פדרציית הסמים" של מקסיקו. הוא נחשב לסוחר הסמים הגדול בעולם. גוזמן כיכב ברשימת המבוקשים ביותר של ארה"ב תקופה ארוכה, ובשלב מסוים אף הפך למבוקש מספר 1 בגין הסחר בסמים שהציף את ארה"ב. הונו מוערך במיליארד דולר.

ברון הסמים אל צ'אפו בעת מעצרו. צילום: AP

בהתאמה לאסקובר הקולומביאני, גם "אל צ'אפו" הוכתר כברון הסמים החזק בעולם על ידי מגזין "פורבס". בשנת 1993 הוסגר מגואטמלה ונידון ל-20 שנות מאסר בעוון רצח וסחר בסמים במקסיקו. הוא הצליח להימלט מבית כלא פדרלי בשנת 2001, על ידי מתן שוחד לשוטרים וסוהרים. בהמשך, כשעל ראשו פרס של 5 מיליון דולר, נעצר על ידי הרשויות במקסיקו בשנת 2014.

כאן לא מסתיים הסיפור. גוזמן הצליח להימלט מהכלא שוב בשנת 2015, הפעם באמצעות מנהרה שנחפרה עד השירותים בתאו. ממקום מסתורו העניק ראיון לשחקן שון פן, שביקש לראיין אותו כחלק מסרט הוליוודי על חייו. בשנת 2017 הוסגר לארצות הברית על ידי מקסיקו ועמד למשפט באשמת חטיפה, הברחת סמים ורצח. בתחילת 2019 הורשע ונידון למאסר עולם בתוספת 30 שנה נוספות ולקנס כספי אסטרונומי של כ-12 מיליארד דולר.

מאב לבנו

אבידו הוא אחד מבניו של "אל צ'אפו", שעל פי החשד מנהל לאחרונה את הקרטל ב"סינלואה" בהעדר אביו. עוד מילדות ינקו הוא ואחיו את תרבות ה"גנגסטרים" מאביהם והגלישה לתוך תפקיד ה"בוס" הייתה רק עניין של זמן עבורם. בשבוע שעבר ניסו אנשי כוחות הביטחון להביא למעצרו, ניסיון שכשל והוביל למרחץ דמים ולהשפלת השלטון המרכזי של המדינה והנשיא בראשו.

המטרה הייתה להסגיר את הבן לארה"ב בדיוק כפי שקרה עם אביו קודם לכן. כלפי התקשורת טענו הרשויות כי לא התנהל משא ומתן עם החוטפים. בפועל, שחרורו של "אל צ'אפו" ג'וניור, על פי פרסומים זרים, נעשתה כחלק ממשא ומתן עם הקרטל לשחרור בני הערובה מקרב כוחות הביטחון תמורתו.

נשיא מקסיקו לופז (במרכז). הבטיח להילחם בשפע במדינה. צילום: AP

תקריות אלימות אינן דבר חדש. שבוע קודם לכן נהרגו 28 איש במארב שהוכן לאנשי כוחות הביטחון בבואם לבצע פעילות נגד אחד הקרטלים. מקסיקו אינה יכולה להרשות לעצמה עוד להראות בחדלון מוחלט, נוכח המציאות שכופים עליה קרטלי הסמים במדינה. הסיטואציה בה אנשי כוחות הצבא המקסיקני אינם מורשים להיכנס לשטחי קוליקאן, ונחסמים בפאתי הכניסות על ידי חבורות של מטורפים חמושים, משדרת אובדן שליטה ומצב שבו ארגוני פשיעה מחזיקים במדינה כבת ערובה.

הבן עוד לא הוסגר ולא ברור כיצד המצב יסתיים בשטח בשלב זה. דבר אחד כן ברור, השלטון המרכזי לא יוכל עוד לאפשר לברוני הסמים להשתולל ולהטיל אימה במדינה באין מפריע. בנוסף, יש לציין שכל עוד הביקוש לסמים בשוק האמריקני קיים, הרי שהברחות הסמים ממקסיקו לא תעלמנה וקיים צורך בשיתוף פעולה אמריקני להחזרת השליטה למדינה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית