חייל העתיד? חוקרים פתחו כלי חדש לעריכת גנים

משרד ההגנה האמריקני משקיע במחקר שנערך באוניברסיטת הרווארד, במסגרתו הצליחו חוקרים לפתח כלי חדש בתחום ה-DNA. הפיתוח יכול לשמש לצרכים ביטחוניים

חייל העתיד? חוקרים פתחו כלי חדש לעריכת גנים

חייל אמריקני (ארכיון): AP

חוקרים בהרווארד פיתחו כלי חדש לעריכת גנים על בסיס טכנולוגיית CRISPR, כך לפי דיווח של Technologyreview. "כיום, בשיפורים האחרונים - ואולי גם החשובים ביותר בטכנולוגיית CRISPR, ליו מציג 'עריכה ראשונה', גאדג'ט מולקולרי שלדבריו יכול לשכתב כל סוג של טעות גנטית מבלי לנתק את רכיב ה-DNA, כפי שעושה CRISPR", נכתב בפרסום. על הגילוי אחראי דייויד ליו.

ההתקדמות במחקר העריכה הגנטית מתפתח לטובת ריפוי מחלות. עם זאת, חלק אחר שלו, יכול לשמש לצרכים ביטחוניים. משרד ההגנה האמריקאי משקיע במחקר זה, כמו גם סוכנות דרפא.

הטכנולוגיה החדשה, שגוגל כבר משקיעה בה, משתמשת בחלבון מהונדס שעל פי הדיווח של ליו ו-10 אחרים בכתב העת Nature, יכול להפוך כל אות DNA בודדת לכל אות אחרת, כמו גם להוסיף או למחוק רצפים ארוכים יותר. "למעשה, ליו טוען שהוא מסוגל לתקן כמעט כל אחת מ-75,000 המוטציות הידועות הגורמות מחלות בירושה בבני אדם", כך לפי הפרסום.

זהו סוג של CRISPR מכיוון שהוא משתמש באותו חלבון, Cas9, שיכול להיכנס במקום קבוע מראש בגנום של צמח או חיה, ומוצא את דרכו בין מיליארדי אותיות. בניגוד לקלאסיקה של CRISPR, העריכה הראשונית אינה שוברת את סליל ה-DNA.

ליו וקבוצתו שמרו על החלק של Cas9 שמשמש כמנגנון הפתיחה אך הסירו את החלק החותך (המספריים) - מרכיב הנקרא גרעין (nuclease). במקומם הם חילקו אנזים אחר, טרנסקריפטאז הופכי (reverse transcriptase), הידוע בספרי הלימוד לביולוגיה מכיוון שהוא לוקח חלק ביצירת עותק חדש בתהליך התחלקות התאים בגוף. האנזים דנן משמש להדבקת המטען הגנטי החדש במקום שנבחר בתוך סליל הDNA.