ארה"ב Out, רוסיה In: ההסדר החדש בצפון סוריה

האמריקנים הסיגו כוחות מצפון סוריה והפעילו תגובת שרשרת, שהחלה במבצע צבאי טורקי נגד הכורדים וצפויה להסתיים עם כניסת הרוסים לאזור. שר החוץ הרוסי: "ההסכם בין טורקיה לרוסיה יביא להפסקת שפיכות הדמים"

פוטין שוארדואן בפגישתם בסוצ'י. צילום: AP

אז אחרי שארה"ב הסגה את כוחותיה במסגרת המדיניות של הנשיא האמריקני טראמפ, רוסיה נכנסת לחלל שהאמריקנים משאירים בצפון סוריה. טורקיה ורוסיה סיכמו היום (ג') על הרחקת המיליציות הכורדיות למרחק של יותר מ-30 ק"מ מגבול טורקיה. לאחר מכן, כך על פי הסיכום, כוחות משותפים לשתי המדינות יבצעו סיורים ברצועת הביטחון, אותה ביקש ארדואן להקים במסגרת המבצע הצבאי אליו יצא לפני כשבוע וחצי. נזכיר כי עד לא מזמן מי שסיירו יחד בצפון סוריה היו הטורקים והאמריקנים, שהסיגו את כוחותיהם.

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

ההסכם הוצג במסיבת עיתונאים משותפת בתום פגישתם של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ןנשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, שנועדו בסוצ'י. עוד לפי ההסכם, החל משעות הצהריים ברביעי, שוטרים צבאיים רוסים ואנשי משמר הגבול הסורים יסייעו באכיפה של הוצאת הכוחות והנשק הכורדיים מהאזורים שברצועת הביטחון. המהלך צפוי לקחת שישה ימים.

שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, בירך על העסקה והגדיר אותה כאחת ש"שתסיים את שפיכות הדמים באזור". הנשיא הטורקי ארדואן אמר מנגד כי לטורקיה אין תוכניות עתידיות  בשטח סוריה, לאחר דחיפת הכוחות הכורדים דרומה.

"המטרה העיקרית של המבצע היא להוציא את ארגוני הטרור מהאזור ולהקל על חזרתם של פליטים סורים. פעולה זו מבטיחה גם את שלמותה הטריטוריאלית של סוריה ואת האחדות הפוליטית שלה. מעולם לא היה לנו שום אינטרס בקרקע ובריבונותה של סוריה. אנקרה תעבוד גם עם מוסקבה להשבתם הבטוחה של הפליטים הסורים שנמצאים כעת בטורקיה", כך אמר ארדואן במסיבת העיונאים המשותפת עם נשיא רוסיה פוטין.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית