איראן מעודדת: אולי ארה"ב תנטוש גם את ישראל?

ניתוח של מכון מחקר, הבוחן את הנעשה באיראן, מעלה כי טהרן רואה בהתפתחויות האחרונות הוכחה לכך שארה"ב מבצעת מהלכים במזה"ת, גם על חשבון בעלות בריתה. המהלכים האמריקנים, נתפסים בעיני האיראנים כסימן של חולשה

רוחאני וטראמפ. האיראנים תופסים את מהלכיו כחולשה. צילום: AP

פרסום של מרכז המידע למודיעין ולטרור חושף טפח משינוי היחסים בין טורקיה לאיראן בשל כניסת הצבא הטורקי לצפון סוריה, וכן סביב התפיסה האסטרטגית האיראנית בגין נטישת ארה"ב את הכורדים. על פי הפרסום, "איראן רואה בהתפתחויות האחרונות עדות נוספת לנחישות נשיא ארה”ב להסיג את הכוחות האמריקנים מהאזור, גם במחיר פגיעה בבעלות בריתה של ארה”ב".

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

בהקשר יחסי טורקיה - איראן, משרד החוץ האיראני קרא לטורקיה להפסיק באופן מידי את התקיפות בסוריה ולהוציא את כוחותיה מהמדינה. קריאה זו הביאה לתגובה מכיוון ארדואן, שטען כי ההתבטאויות של איראן היא בגידה במדינתו. "איראן רואה, להערכתנו, בהתפתחויות בצפון סוריה הזדמנות להשבת השליטה בחלקים נרחבים בצפון סוריה לידי המשטר הסורי ולהחלשת הכורדים, שפעלו בתמיכה אמריקנית", נכתב בפרסום.

בהקשר העיראקי, טוענים כלי תקשורת באיראן כי ישראל, ארה"ב וסעודיה אחראיות על המהומות נגד המשטר במדינה. כך לפי הפרסום. כמו גם, אמר שגריר עיראק בטהרן, סעד ג’ואד קנדיל, בהתייחסו ליחסי המסחר בין איראן ועיראק כי היקף הסחר ביניהן עומד כיום על כ-12 מיליארד דולרים בשנה וצפוי לגדול ל-20 מיליארד דולרים, בהתאם להסכם שנחתם בין שתי המדינות. הדבר יהפוך את איראן לשותפתה המסחרית העיקרית של עיראק.

הוא ציין, כי על-פי ההסכם, יוקמו אזורי סחר חופשי בסמוך למעברי הגבול בין המדינות; חברות איראניות ישתתפו בשיקום האזורים ששוחררו משליטת דאעש; ויבוטל התשלום עבור הוצאת ויזות לאזרחי שתי המדינות.

בהקשר הישראלי, כאמור, רואה איראן בנסיגת האמריקנים מסוריה ונטישת הכורדים סימן חולשה, והוכחה לכך שארה"ב נוטשת בנות ברית. היום אלה הכורדים, מחר הישראלים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית