הפלישה לסוריה: מלכודת הדבש של ארדואן

על אף הביקורת נגד טראמפ על נטישת הכורדים, ישנה חשיבה אסטרטגית סביב ההחלטה של נשיא ארה"ב לאפשר את כניסת הטורקים לצפון סוריה. ארדואן נראה כמי שניצח את המו"מ, אך בטווח הארוך יש לו הרבה להפסיד. פרשנות

 

טראמפ וארדואן. צילום: AP

השיח שהתפתח סביב כניסת צבא טורקיה לצפון סוריה בימים האחרונים נוטה לדון את ממשל טראמפ לרעה. הדעות הרווחות הן כי טראמפ הפקיר את הכורדים לטורקים לאחר שאלה תמכו בו לאורך השנים האחרונות במלחמה בדאעש בסוריה ועיראק. הסיבה לכך, על פי אותה תזה, היא שיקולים כלכליים קרים. טראמפ אף הצהיר על כך בגלוי בחשבון הטוויטר שלו. בעוד אינני סניגור של טראמפ, ארצה לדון בזווית נוספת לשיח זה, הגורסת כי ארה"ב מעוניינת להכניס את ארדואן למלכודת דבש.

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

אם פלוני יניח כי נסיגת הצבא האמריקני מצפון סוריה במטרה לתת לטורקים להיכנס היא מהלך מחושב, אזי נשאלת מטרתו. ובכן, הכנסת הצבא הטורקי לצפון סוריה יכולה לשמש בידי האמריקנים כלי להפחתת כוחו של ארדואן. טורקיה, מאז פרשת רכישת מערכת ה-S300   מרוסיה, הפכה למדינה בעייתית עבור נאט"ו. מחד, על אדמת טורקיה מאוחסנות פצצות גרעין אמריקניות שמיועדות נגד רוסיה, וטורקיה משמשת גם כחסם הגירה בין אפריקה לאירופה. מאידך, ארדואן משחק עם הרוסים ופוגע באינטרסים אמריקנים כמו הכורדים, ישראל וכו'. ישנן אפילו עדויות בתקשורת לגבי תמיכה טורקית בדאעש בזמן שזה נלחם בכוחות אמריקנים. טורקיה גם עוזרת לאיראן לעקוף סנקציות אמריקניות.

ככזו, טורקיה היא אתגר למדיניות החוץ האמריקנית. בעוד הבית הלבן איים בסנקציות נגד טורקיה על רכישת נשק רוסי, הוא לא יישם אותן. בהקשר זה, כניסת ארדואן לסוריה אפשרה לטראמפ להטיל מידית סנקציות על טורקיה באמצעות צו נשיאותי. זה כולל גם כאלו על ארדואן עצמו אם ארה"ב תחליט על כך. בתי המחוקקים דנים כעת בחקיקה שתאפשר הטלת סנקציות מותנית על טורקיה וכל מי שעוזר לה בלחימה בצפון סוריה.

הכנסתו של ארדואן לצפון סוריה אפשרה גם לאיחוד האירופי להטיל על טורקיה אמברגו נשק, צעד שמטרתו החלשת התעשייה הצבאית והצבא הטורקי. גם צעד זה לא התאפשר לביצוע על ידי האיחוד, אלא רק לאחר שארדואן נכנס לסוריה. 'שבירת הכללים' על ידי ארדואן מאפשרת פגיעה כלכלית ולוגיסטית במדינה. במילים אחרות, יציאת ארה"ב מצפון סוריה מאפשרת ליישם מגוון כלים נגד טורקיה שקשה ליישם בצורה אחרת בשל הרגישות הפוליטית סביבה. כאמור, חברה בנאט"ו, מחסן פצצות גרעין וחסם בפני הגירה לאירופה.

לכרסם במעמדו של ארדואן

בשיח הציבורי בארה"ב החלו, שוב, לדון בשאלת פצצות הגרעין בטורקיה. מדובר באיתות עבה לארדואן שיישאר בלי הרתעה גרעינית מול רוסיה. ארדואן מכיר את ההיסטוריה הצבאית של טורקיה ויודע מה המשמעות של נטישה אמריקנית מול רוסיה.

עוד היבט בהקשר זה היא הרצון של טורקיה להישאר באופן קבוע בצפון סוריה. אם ארדואן יממש את האיום, האמריקנים יוכלו לחמש את הכורדים וארגונים נוספים באזור בנשק מתאים ולגרום לאבדות לצבא הטורקי. לצד סנקציות כלכליות, ארונות שיגיעו לאנקרה יוכלו לכרסם בתמיכה הציבורית של ארדואן.

בנוסף, הכנסת טורקיה לצפון סוריה מהווה טריז בשאיפות הרוסיות בסוריה. פוטין רוצה שלמות טריטוריאלית, ומבחינת ארה"ב אם זה חשוב לו - שילחם בטורקים. הכנסת הצבא הטורקי לסוריה מייצרת משוואות הפרד ומשול בין רוסיה לטורקיה שיכולה לשחק לידיים של הבית הלבן. ארה"ב מצידה שומרת יכולות תגובה ואיסוף בעיראק ומדינות המפרץ. בריטניה מפעילה יכולות כאלו מקפריסין.

בשקלול רחב נראה כי על אף הביקורת על טראמפ, ישנה חשיבה אסטרטגית סביב ההחלטה שלו לאפשר את כניסת הטורקים לצפון סוריה. הכורדים אמנם סובלים, אך בינתיים מניין ההרוגים והפצועים קטן, ולאחר ביקור סגן הנשיא פנס בטורקיה, נראה כי רצון ארדואן לחילופי אוכלוסייה ברצועת הביטחון נתקל בהתנגדות אמריקנית. כך שייתכן וגם עבור הכורדים היציאה האמריקנית תייצר מומנטום חיובי בעתיד הקרוב.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית