סתיו ערבי? ההפגנות במדינות ערב הגיעו ללבנון

לאחר שאזרחי מצרים ועיראק יצאו לרחובות כדי להפגין, כעת הגיע התור של אזרחי לבנון. עשרות אלפים ברחבי המדינה הפגינו בימים האחרונים בעקבות רפורמות כלכליות שממשלתו של חרירי מנסה להעביר, ביניהן גם מס על שימוש בוואטסאפ

עשרות אלפי מפגינים בבירה בירות. צילום: AP

כמעט 10 שנים לאחר פרוץ המחאות הגדולות בעולם הערבי בשנת 2010, שכונו "האביב הערבי", נראה כי גל חדש של מחאה צובר תאוצה בקרב אזרחים רבים במדינות ערביות. אחרי ההפגנות ההמוניות במצרים ועיראק, מגיע התור של לבנון. השכנה הצפונית של ישראל נמצאת בימים האחרונים בחוסר שקט בעקבות הפגנות המוניות של אזרחים הגד הממשל בבירות. ההפגנות החלו בעקבות הרצון של הממשלה הלבנונית להטיל מס על שימוש בוואטסאפ ובשל רפורמות כלכליות אחרות של הממשלה בראשות סעד אל-חרירי.

ההפגנות, שפרצו ביום חמישי בגלל תוכניות המיסים החדשות, הן האתגר החמור ביותר עמו מתמודדת ממשלת האחדות הלאומית של חרירי, שעלתה לשלטון לפני פחות משנה.

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

ראש הממשלה הלבנוני האשים את יריביו הפוליטיים בשיבוש הרפורמות שלו. "לבנון עוברת תקופה קשה וחסרת תקדים. אני נותן לשותפים שלנו בממשלה מועד מאוד קצר - 72 שעות שיכולות לתת לנו פתרון שיכול לשכנע אותנו, את האנשים ברחובות ואת השותפים הבינלאומיים שלנו. או שיהיה לי עוד מה להגיד", כך אמר אל-חרירי בנאום שנא על רקע ההפגנות הקשות.

ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי. צילום: AP

מפגין לבנוני. צילום: AP

המפגינים, שקוראים להתפטרות הממשלה, כועסים כאמור על תוכניות הממשלה להטיל מיסים חדשים. הם גם האשימו את מנהיגיה הפוליטיים של לבנון בשחיתות. "גנב, גנב, מישל עון הוא גנב", קראו כמה מהם נגד הנשיא, קריאה שיכולה בלבנון להיגמר במאסר. באל ג'זירה דווח על עימותים שנרשמו במהלך יום השישי בין מפגינים לכוחות המשטרה. בכמה מוקדין במדינה אף דווח על מפגינים שנפצעו מאש כוחות הביטחון.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית