הכשרות דור העתיד של אנשי הטכנולוגיה של צה"ל

בה"ד 7, בית הספר למקצועות התקשוב של צה"ל, מתמודד עם שינויים מהירים בתחום, ומבצע את ההתאמות הנדרשות בעולם הפעלת הציוד, הלוחמה ברשת וההגנה בסייבר. כך נראית ההכשרה של אנשי העתיד בתחום הטכנולוגיה בצה"ל  

 

דור העתיד של אנשי הטכנולוגיה בצה"ל. צילום: דובר צה"ל 

בה"ד 7, כבית הספר למקצועות התקשוב, נאלץ להסתגל לשינויים טכנולוגיים בתחום התקשורת. עידן הסייבר, לצד רשתות סלולר רחבות פס ומעבר לצבא מבוסס IP, מייצרים דור חדש של מקצועות תקשוב חדשים, כאלה שטרם נצפו בעבר. "המציאות הטכנולוגית מחייבת אותנו להתאמה של בית הספר", אומר גורם בכיר בתחום התקשוב בצה"ל בראיון לישראל דיפנס. "חילקנו את הבה"ד לשלוש שכבות מקצועות - תקשוב, לוחמת רשת (לומ"ר) והגנה בסייבר. כמו כן, חילקנו את הקורסים לשני שלבים, בסיסי והשלמה, במטרה להתאים את החניך לשיבוץ היעד. אפקטיביות היא שם המשחק".  

על מנת לבצע את ההתאמות הנדרשות החליטו בבה"ד על תכנית מקצועות חדשה. כזו המשלבת שלושה רובדי מקצועות. שכבה אחת כוללת את המקצועות הבסיסיים שיאפשרו לחניך לתפעל ולתחזק מערכות קשר רדיו בהן צה"ל משתמש. שכבה שנייה כוללת מקצועות הקשורים ללוחמת רשת (לומ"ר). שכבה שלישית כוללת מקצועות בעולם ההגנה בסייבר. אגף התקשוב קיבל מינוי עוד בימי הרמטכ"ל הקודם, רא"ל (מיל') גדי אייזנקוט, לטפל בכל הקשור להגנה בסייבר. מגמה הממשיכה גם תחת הרמטכ"ל הנוכחי, רא"ל אביב כוכבי. ההיגיון המנחה היה שמי שבונה ומתפעל את הרשת הצה"לית יהיה זה שגם אחראי על ההגנה שלה. 

ציר שינוי נוסף פרט לרפורמה במקצועות התקשוב הוא מיקוד בתהליכים מבצעיים. בדומה לחברה עסקית שמטרתה רווח, הפועלת על פי תהליכים עסקיים, כך הצבא פועל לפי תהליכים שאמורים להשיג לו ניצחון בשדה הקרב. תהליך ייצור מטרה, סגירת מעגל אש, ועד התראות פיקוד העורף לאזרחים לצורך התגוננות. ישנו מגוון תהליכים מבצעיים שחוצים את זרועות הצבא לרוחב. תהליכים אלה נסמכים על מערכות תקשוב. לא ניתן להשיג לחימה רב זרועית ללא תקשוב. "האתגר טמון בכך שתהליכים מבצעיים חוצים זרועות בצבא ונסמכים על מערכות תקשוב מבוזרות בזרועות שונות", מסביר הגורם.

מסתגלים להכל

בהיבט הטכנולוגי, המעבר להתבססות על מערכות IP מרושתות בכלל צה"ל, מחמ"לים, דרך פלטפורמות אמל"ח ועד החייל הבודד (מערכות חייל חכם) עוטף את השינויים שעובר בה"ד 7. הטכנולוגיה מתקדמת מהר, צה"ל מאמץ מוצרי COTS המבוססים על פיתוחים טכנולוגיים מהאזרחות, ואנשי התקשוב בצבא לא יכולים להרשות לעצמם להישאר מאחור. "את חלק מהמקצועות סגרנו. מקצועות מעולם לוגיסטיקת התקשוב. בעבר היה מקצוע בשם רכז אמצעי תקשוב ומנהל רישום ומלאי. איחדנו את שני המקצועות לאחד. במקצועות נוספים שינינו את תמהיל המקצוע שיתאים לצרכים העדכניים בשטח", אומר הגורם.

בה"ד 7, בית הספר למקצועות הטכנולוגיה בצה"ל. צילום: דובר צה"ל

"פעם היו אלחוטנים. היום הם מפעילי דיגיטל מבצעי. ראינו שחיילים בחמ"לים פוגשים מערכת VOIP וציוד מחשוב רשתי במקום מכשירי הקשר המסורתיים. כל החמ"לים בצה"ל מבוססי IP ברשת. מה ההיגיון ללמד חייל כזה על מכשירי קשר? כדי להתאים את עצמנו למציאות, חילקנו את הקבוצה של האלחוטנים בין כאלו שיהיו בחמ"לים לבין כאלו שיהיו בשטח. כך, ההכשרה נעשית בהתאם לשיבוץ החייל. בשטח נדרשים נתונים פיזיים (פעילות בתנאי שטח) והכרת מערכות רדיו רלוונטיות ליחידה המסוימת. היום יש הכשרות לאלחוטן בחמ"ל ואלחוטן בשטח. שינינו גם את שמות המקצועות", הוא אומר.

בשכבת הלוחמה ברשת מדובר בחיילים שתפקידם לדאוג שהרשת 'זורמת'. שאתה נותן פקודה בצד X והיא עוברת לצד Y, לא משנה כמה זרועות ומערכות תקשוב שונות יש בדרך. "תפקיד התמיכה בתהליכים מבצעיים נמצא כרגע ברמת המטה הכללי ובפיקוד הזרועות", מסביר הגורם, "אלו תאי שליטה רשתיים. שם הם יושבים. אנחנו מלמדים אותם תהליכים מבצעיים כמו איך מייצרים מטרה בצה"ל. מהן מערכות התקשוב שעל בסיסן תהליכים אלה מתרחשים ואיזו מערכת מחברת את כל המערכות האלו. בשוטף הם אחראים בתא השליטה שהתהליך עובד".  

לעמוד מול איומי סייבר

השכבה השלישית של עולם מקצועות התקשוב כולל כאלה העוסקים בהגנה בסייבר. אלו מקצועות הדורשים רמת מיומנות גבוהה ולרוב אלה קורסים שילמדו בקבוצות קטנות. יוצאי קורסים אלה יעסקו בין היתר, בחיפוש אחרי האויב בתוך הרשתות של צה"ל. ההנחה בעולם הסייבר היא שלא משנה כמה הגנות תיישם, כמה תהליכי עבודה תמציא ותשנה, כמה תהדק את המודעות של החיילים, האויב תמיד ימצא את דרכו פנימה. בעיקר שמדובר בזמן מלחמה ובאויב נחוש שרוצה לשבש את פעולת הצבא היריב.

מתמודדים עם שינויים והתפתחויות בתחום הטכנולוגי. צילום: דובר צה"ל

כחלק מהשינוי של בה"ד 7 בתחום הסייבר, ישנו שיתוף פעולה עם מערך הסייבר הלאומי בבניית מקצועות לתחום זה. מדובר בסנכרון בין הסדרת המקצועות האזרחית לתוכן הקורסים בבה"ד, כך שהבוגרים המשוחררים יצאו עם תעודות שיהיו קבילות בשוק האזרחי. בצורה כזו, אגף התקשוב מפתח הון אנושי שיוכל לתרום לצבא בעת שירותו, ולאחריו, לתרום למחסור כוח האדם בשוק הסייבר הקיים בישראל ובעולם.

רפורמה כוללת

הרפורמה של הבה"ד לא עוצרת רק בשינוי המקצועות, אלא ממשיכה גם לשיטות הלימוד. לצורך שיפור אפקטיביות הבה"ד אימץ שיטות לימוד מרחוק. במקום ללמד רק בכיתות, בדומה למודל בית הספר הקלאסי, מלמדים גם בצורה מקוונת. החניך, ממקום שירותו הקבוע, פותח מחשב, מתחבר לפורטל ייעודי, ומבצע קורסים שמתאימים למסלול הכשרתו האישי. "המעבר ללמידה מקוונת יחסוך לצבא הון, ויחסוך לחניכים לוגיסטיקה מיותרת", מדגיש הגורם.

"בשיטה החדשה", הוא מציין, "החניך יעבור הכשרה ראשונית בתצורה מסורתית, ולאחר מכן ישובץ ביחידה. מאותו רגע, בכל תקופה נדרשת, החייל יקבל זימון דרך המפקד שלו לעבור קורס מקצועי בלומדה מקוונת. הלימודים יתואמו עם המפקד הישיר כך שלא יפגע התפקוד השוטף של החייל. בזמן שנקבע, החייל יתחבר לפורטל, ילמד את התכנים ובסוף הקורס יעבור מבחן מקוון. הצלחה במבחן תעניק לחייל התקדמות בציר המקצועי התקשובי".

בשלב זה טרם העבירו את כלל התכנים למודל מקוון, וכנראה שגם בעתיד חלק מההכשרות עדיין יעשו בצורה מסורתית, אולם בהיקף מצומצם בהרבה. "אנחנו רואים ערך במפגשים פרונטליים של אנשי המקצוע מהתקשוב, אלה המשרתים ביחידות השונות. השיח המקצועי המשותף, פנים אל פנים, מניב תוצרים מבצעיים שלא ניתן להגיע אליהם בדרך אחרת. לכן, מודל הלמידה העתידי יהיה משולב ויכלול גם לימוד מקוון וגם מפגשים פרונטליים", אמר הגורם.

אין ספק כי בה"ד 7, כבית ספר טכנולוגי, מתמודד עם שינויים טכנולוגיים מהירים, מרביתם מגיעים מהאזרחות לצבא. התמודדות כזו כוללת כאמור שינוי מתמיד של תפקידים, שיטות לימוד ותכנים. ככל שצה"ל הופך יותר מבוסס תקשוב, כך יכולת הבה"ד להתאמת כוח האדם הטכנולוגי לצרכים של הצבא הופכת להיות קריטית יותר לאפקטיביות המבצעית של הכוח המתמרן. "אנחנו ממקודים כיום בהתאמת ההכשרות מול יעדי שיבוץ. לכל שיבוץ יש הפרופיל נדרש וממנו מגבשים את תוכן הבסיס וההשלמה. המטרה היא להשיג אפקטיביות גבוהה ככל הניתן בתאימות מקצועות התקשוב לצרכים בשטח", סיכם הגורם.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית