משדרגת את חיל הים הסורי: רוסיה העבירה לסורים ספינות סיור

חיל הים הרוסי העביר למקבילו הסורי שתי ספינות מהירות מדגם Raptor, שנועדו לביטחון שוטף ולמשימות צבאיות נוספות. ניתן להעריך כי הצעד נועד לשדרג את הצי הסורי, ומצד שני גם לאפשר לו לסייע במשימות הביטחון שמבצעים הרוסים במדינה

 

הספינה הרוסית מדגם Raptor שהועברה לידי חיל הים הסורי. צילום: מתוך טוויטר 

חיל הים הרוסי העביר, ככל הנראה, לידי חיל הים הסורי שתי ספינות סיור מהירות. הספינות, מדגם  Raptorהועברו לסוריה בשלהי 2016 לשימושיו של חיל הים הרוסי. הן נועדו לשמש לפעולות ביטחון שוטף, סיוע באש מדוייקת מטווח קרוב לכוחות היבשה, למשימות הנחתת כוח קומנדו ולמשימות חילוץ והצלה.

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

רוסיה בנתה שמונה כלים מדגם Raptor במספנות JSC Pella שבלנינגרד. כלי השיט הראשון בסדרה הושק באוגוסט 2013. כלים אלה מופעלים על ידי שני אנשי צוות ויכולים לשאת עליהם 22 לוחמים נוספים למשימות שונות. אורכו של כלי השיט הוא 17 מטרים והוא בעל מהירות מרבית של 50 קשרים וטווח פעולה מרבי של 100 מייל ימי.

כלי השיט מצויד במערכת נשק עם תותח נשלט מרחוק בקוטר 14.5 מ"מ (לטווח מרבי של 3 ק"מ) ומבוקר על ידי אמצעי תצפית אלקטרו-אופטי (יום ולילה) וכן בשני מקלעים בקוטר 7.62 מ"מ. בכלי משולבות מערכות גילוי מתקדמות, מערכות תקשורת ומערכת שליטה ובקרה לבניית תמונה ימית אחודה בכוח ימי.

שת"פ סורי-רוסי ימי

לא ידוע מדוע וכיצד הועברו שני כלי השיט לשימוש חיל הים הסורי, אך בין שני חילות הים מתנהל שיתוף פעולה רב שנים, במסגרתו פועלים החילות במשותף במשימות מבצעיות, משימות ביטחון שוטף, איסוף מודיעין ובמשימות נוספות.

פעולתם המשותפת של שני חילות הים התהדק בשנים האחרונות ביתר שאת על רקע האירועים בסוריה והנוכחות המוגברת של חיל הים הרוסי בבסיסים ובנמלים בסוריה. חיל הים הרוסי לקח חלק פעיל בסיוע לשלטון הסורי נגד המורדים, באמצעות אספקת אמצעי לחימה, מערכות לחימה וסיוע אקטיבי בקרבות.

ב-2017 נחתם הסכם בין שני הצדדים על חכירת, תחזוקת והפעלת הנמל בטרטוס על ידי רוסיה לתקופה של 49 שנים. הסכם החכירה כלל נתח עבודה לשדרוג נמל טרטוס והרחבתו. העמקת הנמל והרחבתו הם חלק מתוכנית משרד התחבורה הסורי בשיתוף החברה הרוסית, המתכננים להגדיל את היקף הסחר הימי בנמל טרטוס מ-4 מיליון טון סחורות בשנה ל-38 מיליון טון.

צעדים אלה של הגדלת יכולת היקף הסחר הימי בסוריה, הינם חלק מהתוכנית הסורית-רוסית להקלת הסנקציות המוטלות על ידי ארה"ב על סוריה מאז 2011.  מאז 2011, ובשנים האחרונות ביתר שאת, החלו חברות רוסיות, בעידוד הממשלות, להשקיע בבניית תשתיות מדינתיות בסוריה, כדוגמת קווי אספקת נפט, גז, הקמת תשתיות שאיבת מים ואף הקמת תחנות קמח והרחבת הנמל.

הרחבתו ידי חברה רוסית, מיועדת לאפשר את עגינתן של ספינות צי הים השחור הרוסי, לרבות אוניות קרב גרעיניות וצוללות גרעיניות. הרציף הצבאי יאפשר נוכחות מסיבית יותר והתבססות של הצי הרוסי בסוריה.

ניתן יהיה להניח שמסירת שני כלי השיט המהירים לחיל הים הסורי נועדה מחד לשדרג את יכולותיו של החיל, שנפגעו במהלך שנות ההתקוממות נגד השלטון (בעיקר לאור חוסר תקצוב). מאידך, כחלק מהסכם שיתוף הפעולה להתבססות הרוסית, כך חיל הים הסורי יוכל לסייע בנטל הביטחון השוטף על הנמל והנכסים הרוסים שבו.

 

 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית