צבא הספר: הספרות הצבאית שמחייב הרמטכ"ל את קציניו לקרוא

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי החליט לחייב קצינים בדרגת סא"ל ומעלה בקריאה של ספרות צבאית מקצועית. הכירו את ארון ספרי החובה של קציני צה"ל

 

חובת קריאה. אילוסטרציה: דובר צה"ל

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, ממשיך בשורה של צעדים שנועדו להשביח את הפיקוד הבכיר של הצבא. הפעם, מדובר בפקודה המחייבת קריאה של ספרות צבאית מקצועית.

"בבסיס ההחלטה", מסבירים בצה"ל, "עומדת ההבנה כי מפקד בכלל ומפקד המוביל חיילים לקרב בפרט, הנו איש מקצוע, אשר נדרש ללמוד ולרכוש ידע רלוונטי, ובכלל זה לצבור ידע על אירועי עבר צבאיים, מקרי בוחן ודוגמות בהם יוכל להשתמש ברגע האמת. המקצוע הצבאי הינו ייחודי שכן הוא משלב החלטות תחת אש ויכולת ניתוח מהירה ומקצועית, שבגינן החלטות על חיי אדם".

במסגרת ההוראה, בכל שנה יגדיר הרמטכ״ל ספר, מאמרים וקבצים דיגיטליים שהם בגדר חובה לקציני צה״ל מדרגת סא"ל ומעלה. כל מפקד זרוע או אגף יגדיר ספר חובה לכלל הקצינים שתחת פיקודו. הספרות והמדיה יהיו מותאמים למאפייני הגופים השונים.

אז מה קוראים?

הספר שנבחר לשנת 2019 על ידי הרמטכ"ל הוא "השתנות תחת אש" (מאת קולונל דגלס א' מקגרגור). הוא נבחר כיוון שהוא "דוגמא מעשית ומעוררת מחשבה לתהליך ההשתנות של צבא ארצות הברית, דווקא נוכח הצלחותיו בשדה הקרב", הסבירו בצה"ל.

כמו כן, נבחרה גם סדרה תיעודית דיגיטלית – "לא תשקוט הארץ" של תאגיד השידור הציבורי, על כל ארבעת פרקי הסדרה, אשר גם עליה תחול חובת הצפייה. לצד ספר החובה השנתי הגדיר צה״ל את "ארון הספרים הצבאי" הכולל מספר ספרים שנכון שכל מפקד בצה״ל יקרא במסגרת שירותו הצבאי.

"השתנות תחת אש". הספר המרכזי שבחר הרמטכ"ל אביב כוכבי. צילום: דובר צה"ל 

ארון הספרים שהגדיר הרמטכ"ל לשנה הקרובה. צילום: דובר צה"ל

רא"ל אביב כוכבי התייחס לפרויקט בטקס סיום פו"ם אלון: "קציני צה"ל חייבים להיות אנשי מקצוע, לקרוא ספרות מקצועית בכלל תחומיה, לראות סרטים מקצועיים, לשמוע הרצאות בנושאים הרלוונטיים ולהקדיש זמן אישי וקבוצתי לבירור, חקירה ותרגול של נושאי ליבה. מכאן, שלמידה מתמשכת של אומנות המלחמה, היא שם נרדף למקצועיות, מנהיגות, אחריות ומוסריות. בעולם המשתנה בקצב מהיר, בזירות לחימה הפושטות צורה ולובשות צורות חדשות, למידה והעמקה במקצוע הן ציווי, הכרח ופקודה אשר נובעת מצו המצפון ומרגש האחריות". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית