דיווח: הפנטגון מספק נשק לארגוני גרילה בתימן וסוריה

פרסום של בלוגרית מבולגריה חושף כי חברות אמריקניות ואזריות משנעות נשק תוצרת סרביה. לטענתה, הנשק מגיע בסוף למיליציות בתימן ובסוריה

 

הנשק שמגיע למיליציות בתימן ובסוריה אותו הציגה העיתונאית. צילום: מתוך טוויטר 

דיווח של העיתונאית דליאנה גטנזייבה חושף כי חברות תעופה אמריקניות ואזריות משנעות משלוחי נשק עבור תוכנית של USSOCOM בשם Task Force Smoking Gun. התכנית פועלת משנת 2017 ומשנעת בעיקר נשק של יצרן סרבי בשם Krusik משדה התעופה בריאקה שבקרואטיה. נזכיר כי מדובר באותה עיתונאית מבולגריה שחשפה את השימוש בחברת התעופה האזרית לשינוע משלוחי אמל"ח בשנת 2017 ופוטרה מעבודתה בעקבות זאת.

"לטענתה, בשלוש השנים האחרונות, בין אם דרך קרואטיה, בולגריה ובין אם ישירות מסרביה למזרח התיכון, הועברו מיליוני פגזים, טילים וכלי נשק אחרים ותחמושת מייצור סרבי, בעיקר מיצרן הנשק של קרוסיק", כך לפי פרסום של Index.hr.

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

העיתונאית מנהלת בלוג בשם armswatch שפרסם במהלך חודש ספטמבר האחרון פרטים נוספים אודות התכנית האמריקנית. יצרן נשק נוסף שמוזכר בפרסומים הוא Jugoimport SDPR. "בין המסמכים שהודלפו קיבלתי גם דרכונים סרוקים של סוחרי נשק ואנשי ממשל מארצות הברית, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות. הם היו מעורבים בסחר של לפחות 3 מיליון פרטי כלי נשק סרביים (פצצות מרגמה וטילים) לתימן ולסוריה בשלוש השנים האחרונות", נכתב בפרסום.

באחת העסקאות, חברת Alliant Techsystems LLC האמריקנית (בבעלות ATK Orbital) רכשה אמל"ח מחברת Jugoimport SDPR הסרבית. "רשימת האריזה של כלי הנשק לייצוא נחתמה ב- 12 בפברואר 2018. הם נרכשו במסגרת החוזה MP00135498". שתי החברות הסרביות נמצאות בבעלות ממשלת סרביה. על פי הפרסום, בעוד כתובת המשלוח בחוזה הייתה אמריקנית, שונתה כתובת זו לכתובת בקאבול, אפגניסטן.

במסמכים (בחלק 3) חושפת העיתונאית דרכונים של אמריקנים, שמות של חברות אמריקניות ועשרות מסמכים שתומכים בטענות שלה סביב הפרשה. עם זאת, ישנו חלק חסר. המסמכים מצביעים על משלוחי נשק מסרביה לשלושה יעדים עיקריים - אפגניסטן, קטאר וסעודיה. החלק איך הנשק מגיע מיעדים אלה לסוריה ותימן חסר. ההקשר מבוסס על סרטוני וידאו כמו זה שמראה ארגזי נשק סרביים בידי מיליציות בתימן הנתמכות על ידי סעודיה.

עוד חלק לפרסום הוא מעצר המדליף בסרביה. מפעל הנשק קשור לאביו של שר הפנים, שמצידו עצר את המדליף. ככל הנראה איש IT במפעל הנשק. העיתונאית פנתה לתובע הכללי של סרביה במטרה לחקור את הפרשה וכן לאיחוד האירופי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית