בשווייץ פורסם דו"ח ביקורת על רכש ההרמס 900 מאלביט

משרד הביקורת הפדרלית במדינה פרסם דו"ח, ממנו עולות כמה בעיות בתהליך הרכישה של המל"ט הישראלי

 
בשווייץ פורסם דו"ח ביקורת על רכש ההרמס 900 מאלביט

הרמס 900 שך אלביט מערכות. צילום: באדיבות החברה

משרד הביקורת הפדרלי בשווייץ פרסם דו"ח שעוסק ברכש המל"ט הרמס 900 של אלביט. מהדו"ח עולים כמה פערים בתהליך הרכישה. 

"בהלוואה של 250 מיליון פרנק, צבא שוויץ קונה מערכת מל"ט מסוג הרמס 900 HFE מהיצרנית אלביט מערכות (נקרא גם ADS 15 בשוויץ). נפח הרכישה כולל שישה מל"טים, רכיבי קרקע, סימולטור ולוגיסטיקה. מערכת המל"ט משמשת לפיקוח על שטחים גדולים, לחיפוש, זיהוי ומעקב אחר יעדים, לשמירה על תשתיות וחיילים. המל"טים מונחים על ידי טייסים מתחנת בקרת קרקע באמצעות קישור רדיו או חיבור לוויין מאובטח", כותבים בפרסום של משרד הביקורת הפדרלי השוויצרי.

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

המשרד חושף כי מערכת מניעת ההתנגשות עם מטוסים אחרים פותחה במימון משותף עם ממשלת שוויץ, ולכן כל מכירה של ה-Hermes 900 Starliner בעולם תחייב תמלוגים לממשלת שוויץ. הפעילות מול אלביט בהקשר המל"ט, תיושם על ידי חברת RUAG, שגם תשמש כטיר-1 בתחזוקת המל"ט. אחד הנושאים מהם מוטרד משרד הביקורת הוא מאספקה אמינה של רכיבי חומרה למל"ט, בעיקר בעתות חירום. המשרד מצביע על פער בניהול סיכונים בשרשרת האספקה בהקשר זמינות חלפים רציפה בכל עת.

עוד מצביע הדו"ח על כך שרת"א בישראל טרם אישרה את המל"ט, "אך התהליך מתקדם". נושא נוסף שהעלה המבקר הוא תאימות לתקינה אווירית בינלאומית, ולכן נכתב כי מערכת התמודדות עם תאונות (SAA) ייתכן ותצטרך להשתנות בעתיד. עוד התייחס המבקר לנושא הסייבר: "בעקבות ביקורת פנימית הקשורה להגנה על מידע, דווחה רשימת דרישות לחיזוק הגנת ה- IT", כותבים בדו"ח. עוד עולה מהדו"ח כי שוויץ מתכוונת להפעיל כל מל"ט כ-1600 שעות טיסה בשנה עם עלות שעת טיסה משוערת של 2300 פרנקים (2300 דולרים).

"בנוסף, מערכת המל"ט כוללת מערכת גילוי אוטומטית של מטוסים אחרים, הנקראת Sense & Avoid. המערכת מאפשרת למל"ט להתחמק ממפגש עם כלי טיס אחר. הוא יוכל לפעול בלי מטוסים מלווים במרחב האווירי האזרחי והוא יכנס בשלבים משנת 2019 ויחליף את מערכת 'ריינג'ר', שנמצאת בסוף חייה. הדו"ח של משרד הביקורת הפדרלי השוויצרי (CDF) נועדה להבהיר את הסיכונים הכרוכים ברכישה. בנוסף, מעקב אחר ההמלצות שהונפקו על ידי ה-CDF במהלך ביקורתו הקודמת התממשו. CDF אימת ארבע המלצות בנושא מתוך שש סך הכל. הוא הסיק כי כל ההמלצות יושמו", כותבים בפרסום.

אולי יעניין אותך גם