כוכבי רוצה לשים סוף למשחקים המסוכנים בצה"ל

בעקבות תחקיר האירוע בו נפצע קשה חייל מפגיעת אבן במהלך משחק במוצב בצפון, הנחה הרמטכ"ל על בחינה של נורמות השגרה יחידות לוחמות. רא"ל כוכבי: "לעקור מן השורש נורמות לא תקינות". הערות נזיפות למפקדי החייל שנפצע קשה

אילוסטרציה: מתוך אתר צה"ל 

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, הנחה היום (ד') לבצע ביחידות הלוחמות בצה"ל בדיקה של הנורמות המונהגות בהן, ובכך לאתר התנהגויות פסולות. הנחייה זו של הרמטכ"ל כוכבי התקבלה בעקבות בחינת ממצאי האירוע, בו נפגע באורח קשה חייל צה"ל דניאל מרדר. מרדר נפצע מפגיעת אבן שהושלכה על ידי חבריו לסוללת התותחנים בבסיס בצפון.  

אתמול הוצגו בפני כוכבי ממצאי התחקיר הפיקודי של האירוע שהתרחש בתחילת ספטמבר, זאת במקביל לחקירת מצ"ח שנפתחה בעקבות המקרה. מצה"ל נמסר כי "התחקיר העלה שהלוחם נפגע במהלך משחק מסוכן של שני לוחמים, שזרקו אבנים על תא שירותים בו נמצא הלוחם שנפצע".

הרמטכ"ל אביב כוכבי. רוצה לשנות נורמות פסולות. צילום: מתוך אתר צה"ל

"לאור החשיבות העליונה שרואה צה״ל בשמירה על חיי חייליו ושלומם", הדגישו בדובר צה"ל, "ובפרט באירועים שאינם כוללים לחימה או נוכח פני אויב, הוצג התחקיר הפיקודי, לפנים משורת הדין, לראש המטה הכללי. הרמטכ"ל קבע כי מדובר באירוע חמור שמקורו בהתנהגות שאין לה מקום בצה"ל. ראש המטה הכללי מצא כי לאירוע קדמה אווירה שאפשרה אותו בקרב חיילי ומפקדי הסוללה".

המפקדים בסוללת התותחנים ננזפו. אילוסטרציה: מתוך אתר צה"ל

בעקבות התחקיר הוסיף כוכבי כי "אירועים מעין אלה אינם גזירת גורל ואסור לקבל התנהגות מסוג זה. חובה למנוע אותם באמצעות העמקה של המפקדים בנעשה ביחידותיהם, ועקירה מן השורש של נורמות לא תקינות, שמצמיחות אירועים חמורים".

הרמטכ"ל הנחה לבצע שורה של פעולות לבחינה ושיפור של תרבות השגרה ביחידות צה"ל השונות. בתוך כך, ידרשו כלל מפקדי היחידות הלוחמות מרמת הגדוד לבצע סקר פנימי לאבחון התרבות והנורמות הנהוגות ביחידותיהם. בחינה זו תבוצע בתצורת שאלונים ושיחות חתך בקרב חיילי היחידות המשרתים וכאלה שהשתחררו. הרמטכ"ל הנחה כי ממצאי התהליך ישוקפו לרמה הממונה בהתאם, עד למפקדי הזרועות, האגפים והפיקודים. בנוסף, תגובש ערכת הדרכה המתבססת על לקחים שעלו מאירועי עבר נורמטיביים.

באשר לענישה באירוע הספציפי שהתרחש בצפון, הרמטכ"ל קיבל את המלצות מפקד פיקוד הדרום, אלוף הרצי הלוי, לאופן הטיפול הפיקודי במפקדים הרלוונטיים, ובהן נזיפה פיקודית למפקד הסוללה, קצין בדרגת סרן ונזיפה פיקודית למפקד הצוות, לוחם בדרגת סמל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית