הדור הבא של כלי שיט כחול-לבן

בזמן שהאיומים מהים גדלים, מתפתח לו עולם שלם של כלים ימיים כחול-לבן. מקורבטות חדשות ועד כלי שיט בלתי מאוישים  – כל החידושים בתחום. מתוך מגזין ישראל דיפנס

 
הדור הבא של כלי שיט כחול-לבן

SAAR S 72 צילום: מספנות ישראל

לא בכדי הפך חיל הים הישראלי ל"זרוע הים". הפריסה העדכנית של כלי השיט של זרוע הים הישראלית רחבה ועמוקה משהייתה אי פעם.

"תסתכל על המפה – העומק האסטרטגי של מדינת ישראל הוא כיום בים. ובים אתה חייב להראות נוכחות באמצעות כלי השיט שלך - SHOW THE FLAG. יש נתיבי ספנות מסחרית, יש מים טריטוריאליים, יש מים כלכליים 200 מייל מהגבול הימי. כל אסדה היא למעשה כלי שיט שיש להגן עליו ולאבטח אותו", אומר חנן מרום, סמנכ"ל שיווק ופיתוח בחברת DSIT, יצרנית סונארים ימיים ומערכות ביטחון תת-ימיות.

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

"האיום כיום הוא אויב נעלם, לא רק ביבשה אלא גם בים", אומר אילן לביא, מנהל שיווק אמל"ט במספנות ישראל בחיפה, אל"מ במיל' בחיל הים. "גם בים מנהלים מלחמה א-סימטרית. מדינות חסות לטרור מפעילות מספר רב של כלי שיט קטנים ואנו חייבים להתאים את עצמנו. ספינה קטנה יכולה היום לנסות להתאבד על כלי שיט גדול. יש פחות קרבות טילים בים ויותר צורך בכלים שבהם נגיע מהר ליעד, נפתח באש מהירה, מדויקת וקטלנית, ונשמיד את האויב. להגיע מהר וליירט בספינה קומפקטית", מדגיש לביא.

השחף האוטונומי של אלביט. העולם הולך לכיוון הכלים הבלתי מאוישים גם בים. צילום: אלביט מערכות

רשת חדשה של איומים

"אנו מבחינים באיומים חדשים בים. ארגוני טרור מתחמשים בנשקים חדשים, טילי חוף-ים המסכנים כלי שיט שעוסקים בביטחון שוטף לאורך החופים, כמו גם טילים שמשוגרים מהחוף. חובה לפתח מערכות אלקטרוניות שיגלו את האיום לפני שמשגרים אליך. כל התורה על רגל אחת היא: להכניס מקסימום מערכות לכלי שיט קטן", מסביר דוד חיות, מנכ"ל חברת רמתא (רכיבים, מערכות, תעשיה אווירית) בבאר שבע, קצין לשעבר בחיל הים.

האמת היא שאין ימאות ב-DNA היהודי. יהודים אינם עם של יורדי ים, אם כי ישבנו לחוף ימים לפני אלפי שנים, וגם היום. ובכל זאת, התפתחה בישראל תעשייה של ייצור כלי שיט, שכמה מהם נפוצים בישראל ובציים זרים. מספנות ישראל, החברה החיפאית הוותיקה בת ה-60, ייצרה במשך השנים 124 כלי שיט, מתוכם 76 כלי שיט צבאיים.

במספנות ישראל מדגישים את החשיבות של שימור יכולות בניית כלי שיט במדינת ישראל. המפתח לשימור היכולת הוא בניית כלי שיט מבצעיים עבור חיל הים הישראלי, ובהמשך שיווק ללקוחות רבים אחרים בעולם. כלי השיט הנבנים במספנות ישראל מזוודים במערכות נשק, שליטה ובקרה וקשר תוצרת התעשייה הביטחונית בישראל. שרשרת הערך הנוצרת לתעשייה בארץ מיכולת בניית כלי שיט במספנות ישראל היא משמעותית, ובחברה מדגישים את החשיבות הלאומית בשמירה ובפיתוח יכולת בניית כלי שיט.

 

בתחילת הקיץ נערך במספנות ישראל במפרץ חיפה טקס השקתה של ספינה עבור מדינה באמריקה הלטינית. ספינה ממשפחת OPV OFFSHORE PATROL VESSEL, כלי שיט להגנת המים הכלכליים. אורכה 62 מטרים, משקלה 450 טונות, וחמושה במערכת תותחנות מיוצבת תוצרת רפאל, מערכות ראיית לילה של חברת קונטרופ, ומזוודת במערכות ניווט וקשר מתקדמות תוצרת התעשייה הביטחונית הישראלית, וכן מנחת למסוקים.

בשנת 2018 נמסרה לקפריסין ספינת סיור חופים דומה, אף היא עם מערכת נשק תוצרת רפאל, מערכת שו"ב של חברת הרטק ומערכת קשר תוצרת חברת טקמר – הכל על טהרת כחול-לבן.

ממשחתות ענק לכלים קטנים ומתקדמים

אלו שתי דוגמאות מייצגות ליכולת ישראלית לייצר ולזווד ספינה. במספנות ישראל מזהים בעולם צורך בכלי שיט קטנים יחסית אך מאובזרים וחמושים במערכות מקדמות. חלפו ימיהן של המשחתות הגדולות עם התותחים הענקיים על הסיפון. שם המשחק הוא הקטנת כלי השיט וציודם בחימוש קטלני ובאלקטרוניקה מתקדמת. 

כיום מייצרים במספנות ישראל שתי משפחות של כלי שיט: ספינות 'שלדג' וספינות ממשפחת OPV, להגנת חופים ומים כלכליים. 'שלדג' הן ספינות מהירות, עשויות אלומיניום, מסוגלות לשהות בים בין ארבעה לשישה ימים ברציפות. היא מתפקדת היטב גם במצבי ים קיצוניים. ספינות 'שלדג' נמכרו למדינת ישראל, לארגנטינה ולציים רבים אחרים בעולם.

במשפחת כלי שיט לסיור והגנה על מים כלכליים (OPV) חשף לאחרונה מנכ"ל מספנות ישראל, איתן צוקר, בתערוכת IMDEX בסינגפור את הספינה OPV45. מדובר בכלי שיט חדיש המיועד לציים המתמודדים עם צורך בסיור קרוב ורחוק. לספינה שני מנועים, סירת יירוט מהירה וגדולה שניתן להורידה מהספינה בזריזות. ניתן לשלב בה מערכת לחימה נגד צוללות, ציוד נגד מוקשים ימיים, ויש בה מתקן השקה בירכתי הספינה שנועד להורדה מהירה של סירת יירוט וסיוע לניצולים. תכונות אלו חיוניות להשטת לוחמים אל אזור התערבות והורדתם במהירות רבה לסירה או לחוף.

הדור הבא של חיל הים

לזרוע הים מציעה היום מספנות ישראל את ספינת SAAR S 72 המוגדרת MISSILE CORVETTE ספינה במשקל 800 טונות, שמתאימה לדרישות חיל הים. היא נמצאת כיום בשלב של תחילת ייצור. זו ספינה בעלת שני מנועים ועוד ארבעה גנרטורים המאפשרים הנעה היברידית חשמלית במהירות איטית.

הספינה מתוכננת להפלגה במהירויות של יותר מ-28 קשר, והיא בעלת יכולות תקיפה מתקדמות, הכוללות טילי שטח ותותחנות מדויקת וכן יכולת נשיאה של מערכת טילי הגנה מפני טילים ומטוסים. הספינה מזוודת במערכות לוחמה אלקטרונית, שליטה ובקרה פרי פיתוח התעשייה הביטחונית.

שלדג 2, MK2, היא ספינת סיור מהירה, ולה שתי מערכות WATER JET המניעות את הספינה בעזרת שאיבה ויניקה של זרם מים רב-עוצמה. זו ספינה בעלת מהירות גבוהה מאוד בים – 48 קשר, תותח בחרטום, משקלה 60 טונות, שהייה של ארבעה ימים בים, יעילה בכל מצב ים. את הספינה מאייש צוות של שמונה לוחמים.

 

מספנות ישאל מציעה גם לחיל הים את ספינת שלדג 5 המתאימה לשיטת ההפעלה של החיל. ספינת שלדג 5 היא כלי מוכח בעל ביצועים מעולים ואף יוצאי דופן עבור כלי שיט בגודל כזה. השלדג מסוגל להתמודד עם סיור קרוב ורחוק ומאפשר מענה מבצעי מיטבי להגנה על קווי הגבול והמים הכלכליים של מדינת ישראל. הכלי מצויד במערכת נשק מיוצבת מדגם 'טייפון' ומערכת 'מיני טייפון' של רפאל. חימוש נוסף בספינה הם טילים קצרי טווח.

ייצור כלי שיט במדבר

מפעל רמתא של התעשייה האווירית הוא אולי המספנה היחידה בעולם שבה מייצרים כלי שיט במדבר. זכורות לטוב ספינות "דבורה" ו"סופר דבורה" ששירתו ומשרתות את חיל הים שנים רבות. שני דגמים אלה מהווים 85 אחוזים מכלי השיט של חיל הים. מנכ"ל רמתא, דוד חיות, מציג את הספינה החדשה שמפתחים ברמתא – "דבורה" סימן 4, הנמצאת בתחילת בנייה, ובעתיד תוצע לחיל הים להחלפת ספינות מתיישנות ('נירית').

"דבורה" 4 מייצגת את מגמות כלי שיט המלחמתיים בימינו - רוב הספינות של כל חיל ים יעילות בפעילות קרובה לחופים מבחינת תכונותיהן ומיעוטן מיועדות להפליג ולפעול הרחק מהחוף במרחבי הים. הספינות הגדולות מצטמצמות לקטנות, אולם ספינות הבט"ש גדלות מעט כדי שיוכלו לשאת יותר ציוד וחימוש.

"אנו בונים את  'דבורה' 4 בשיטת  TAILOR MADE", מסביר חיות. כלומר, הכל לפי דרישת הלקוח. מה שהוא ירצה ויזמין נשים על הספינה. דוגמאות ל'חליפה' שנוכל לספק: תותח מים להרחקת דייגים המתקרבים לספינה (כמו דייגי עזה), כלי שיט ללא אנטנות בולטות ונראות לעין, יכולת אוטונומית - הספינה יכולה לקבל משימה ולבצע אותה באופן עצמאי בזמן אמת. זו מערכת חדשנית".

התעשייה האווירית פרסמה בעבר שהיא מייצרת כשב"ם אוטונומי נוסף שכינויו KATANA. כלי שיט זה מיוצר במפעל מל"ם של התע"א במרכז הארץ. KATANA היא כשב"ם מהיר, מיועד לבט"ש ימי, להגנה על גבולות ונמלים. הספינה חמושה ויש לה מערכת ניהוג ושליטה כפולה – אוטונומית ומאוישת, לפי רצון המפעיל. 

שחף אוטונומי

בניגוד למספנות ישראל ורמתא, באלביט מערכות אין מייצרים כלי שיט אלא מפתחים ומייצרים מערכות שילובים, אינטגרציה של מערכות לכלי שיט. כשצריך גוף של ספינה, קונים בהולנד ובאלביט ירכיבו עליה כל מה שדרוש. החברה רכשה חברה קנדית לייצור סונארים, GTI בהליפקס, המייצרת סונארים לתקשורת תת-ימית. קו מוצר נוסף באלביט מערכות – כלי שיט בלתי מאויש SEAGULL (שחף באנגלית).

SEAGULL המוצר הימי הבולט של אלביט. צילום חברה

ירון לוי, ראש תחום ים באלביט מערכות, סיפר לישראל דיפנס: "שילוב מערכות לחימה ימית זה שם המשחק שלנו. שילבנו מערכות שו"ב, לוחמה אלקטרונית, תקשורת, אלקטרו-אופטיקה וערוצי מידע בספינות 'סער' 5, בפריגטה בקנדה ובכלי שיט בוונצואלה. אנו עוסקים במערכות לחימת שטח ולחימת עומק, טיפול בכלי טיס מהספינה, הגנה על נכסים חיוניים, מודיעין, בניית תמונה ימית.

יש כיוונים חדשים כמו שילוב כלי טיס בלתי מאוישים, שליטה בספינה האוטונומית שלנו SEAGULL – כל זה דורש פיתוח כלי שליטיה ופיקוד, קבלת נתונים ועיבודם, ייצור עמדות שליטה. ביוון אנו שותפים לחברה איטלקית בייצור ספינות למשמר החופים היווני, כאשר אנו מספקים את חליפת הלחימה. אחרי רכישת החברה הקנדית, יש לנו יכולות תקיפת מטרות בים. כלומר החוזק של אלביט מערכות הוא באינטגרציה ברמה גבוהה ביותר".

SEAGULL הוא המוצר הימי הבולט של אלביט מערכות. כשב"ם (כלי שיט בלתי מאויש), שבפיתוחו הושקעו מיליוני דולרים. עד כה יוצרו שתי ספינות SEAGULL. כלי השיט מסוגל לשהות בים ארבע יממות רצופות, אורכו 12 מטרים, מהירותו עד 30 קשר, עשוי אלומיניום קל משקל, מצויד בסונאר טובל ויכול לשגר טורפדו בשליטה מרחוק מהנמל או מכלי שיט בים מטווח של 15 מייל ימי. יש גם אופציה לשליטה לוויינית.

באלביט מפתחים יכולת שת"פ של כלי שיט עם כטמ"מים – הגרסה הימית של רוכב שמים (SKYLARK C) ושני המל"טים מהגדולים שבהם "הרמס 450" ו"הרמס 900" הענק – לשניהם יש יכולות ימיות. כלי הטיס ימריא מהחוף ובעזרת הציוד במטע"ד (מטען ייעודי) שלו יסייע ליצירת תמונה ימית.

הכתבה המלאה - בגיליון 45 של מגזין ישראל דיפנס