נאט"ו ערכה תרגול לוחמה נגד צוללות עם כלים לא מאוישים

מענה לאיום הרוסי: בתרגיל ראשון מסוגו, החלו חברות הברית, כולל ארה"ב וטורקיה, בתרגול במסגרתו נעשה שימוש בלהקת כלי שיט בלתי מאוישים

כלי השיט הבלתי מאויש שלקח חלק בתרגיל. צילום: נאט"ו

בסוף השבוע החל אימון משותף לכוחות נאט"ו בסמוך לחופי פורטוגל, שמטרתו תרגול יכולות לוחמה נגד צוללות. הוא שונה באופיו מתרגולים קודמים שביצעו כוחות הברית, שכן זו הפעם הראשונה שנערך התרגול באמצעות להקה של כלי שיט לא מאוישים בשיתוף כלי שיט, מטוסים ומסוקים לגילוי ויירוט צוללות.

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

במסגרת התרגיל "שוחררו" למים עשרות כלי שיט תת-ימיים לא מאוישים (UUV – Unmanned Underwater Vehicle), אשר פעלו במשותף כסנסורים תת מימיים לגילוי צוללות, והעבירו את המידע אל כלי השיט וכלי הטיס.

פיזור רשת של כלי שיט לא מאוישים תת-ימיים, מאפשר גילוי צוללות על פני שטח רחב מאוד ובתנאי גילוי קשים (למשל צוללות "מקורקעות" או הפועלות בשכבות בטיטרמיות, המקשות על הגילוי) וכן באזורים גיאוגרפיים קשים לפעולתן של צוללות מאוישות. לדוגמה, באזורים בהם עומק המים רדוד יחסית ובנקודות ה"חנק" העולמיות (Chock points), כגון מצרי הורמוז, באב אל-מנדב, מצרי מלקה ועוד.

האיום הרוסי

על פי תפיסת נאט"ו, השימוש בכלי שיט לא מאוישים תת-ימיים מהווה מכפיל כוח משמעותי בתפיסת הלחימה הימית כנגד צוללות. השימוש בכלים אלו מאפשר לא רק גילוי צוללות טוב יותר וחיסכון כספי בכלי שיט מאויישים ובכלי טיס, אלא גם מאפשר הגנה טובה יותר על צוות כלי השיט מפני הצוללות.

בתרגיל המשולב הראשון מסוגו שנערך בקרב מדינות נאט"ו השתתפו ארצות הברית, בריטניה, פורטוגל, בלגיה, איטליה, פולין וטורקיה. הוא נערך כמופע ראשון להסכם שיתוף הפעולה שנחתם ביולי 2019 בין המדינות בתחום גילוי הצוללות, כמענה לאיום הרוסי ההולך ומתעצם בתחום הצוללות. מעניין לשים לב, כי טורקיה שולבה בהסכם זה ואף לקחה חלק פעיל בתרגול.

בשנים האחרונות החל יישום תוכניתו של הנשיא פוטין לבניין כוחו של הצי הרוסי, כחלק מאסטרטגיה-רבתי כוללת, להגדלת כוחה של רוסיה בים, שתאפשר לה שליטה על נתיבי הסחר הימיים ושליטה על מקורות אנרגיה בים. במסגרת בניין הכוח המחודש, החלה רוסיה בייצור צוללות חדשות ובשדרוג מערך הצוללות הקיים (סה"כ 64 צוללות).

התרגיל שבוצע מאפשר שדרוג תפיסות ההפעלה של כלי השיט הלא מאוישים, בדגש על שילובם עם כלים מאוישים, שדרוג יכולותיהם הטכנולוגיות והמשך פיתוח יכולות לגילוי ויירוט צוללות. התרגיל לגילוי הצוללות מהווה קפיצת מדרגה בשילובם של כלים לא מאוישים בזירה הימית.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית