על חשבון איראן וסעודיה: טראמפ מקדם ייצוא נפט

עבור נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, העימות בין איראן וסעודיה תורם לאינטרס של פיתוח השוק האמריקני. כך מנצל הנשיא האמריקני את המצב לטובתו. וכן, ניחשתם נכון, זה משפיע גם על ישראל. פרשנות

 
על חשבון איראן וסעודיה: טראמפ מקדם ייצוא נפט

יורש העצר הסעודי בין סלמן ונשיא ארה"ב טראמפ. 

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ משתמש ביריבות בין סעודיה לאיראן כמנוף לקידום תעשיית הנפט האמריקנית. בעוד הסנקציות נגד איראן דחפו לקוחות לחפש חלופות, בין היתר בארה"ב, כעת מנצל טראמפ את ההתקפות על תשתיות הנפט של סעודיה לאותה מטרה. "בהתבסס על המתקפה על סעודיה, שעשויה להשפיע על מחירי הנפט, אישרתי לשחרר נפט ממאגר הנפט האסטרטגי, במידת הצורך, בסכום שייקבע. מספיק כדי לשמור על השווקים היטב. הודעתי גם לכל הסוכנויות המתאימות לזרז אישורים של צינורות הנפט שנמצאים כעת בתהליך ההיתר, בטקסס ובמדינות שונות אחרות", כתב טראמפ בציוץ.

עבור טראמפ, החולשה של איראן וסעודיה בשוק הנפט היא הזדמנות. אם יש משהו שלקוחות בתחום הנפט רוצים זו יציבות באספקת אנרגיה. יציבות כזו מבטיחה מחירים נוחים לטווח ארוך לצד אפשרות לקדם את כלכלת המדינה בפרויקטים ארוכי טווח. ובעיקר - שקט אזרחי עבור הממשל. נזכיר לכל מי ששכח את הסיבה למהומות האפודים הצהובים בצרפת, שנמשכות כבר חודשים ברחבי פריז. וזו רק דוגמא אחת לקשר בין מחירי האנרגיה ליציבות השלטון.

עטין הנפט האמריקני

המהלך העסקי שביצע טראמפ עם היציאה מהסכם הגרעין עם איראן גרם ללקוחות נפט איראני לפנות לעטין האמריקני. כעת, לאחר ההתקפה על מתקני הנפט הסעודים, טראמפ גורם גם ללקוחות הנפט הסעודי לפנות לאותו עטין. ראוי לשים לב בהודעה מטעמו לנושא פיתוח תשתיות הובלת הנפט בארה"ב. ניתן לשער כי לקוחות שיחליטו לצרוך נפט אמריקני, יזכו ללחץ מצד הספקים לחתום על עסקאות ארוכות טווח, כאלו שיצדיקו את מאמצי פיתוח שדות הנפט וצינורות ההובלה שמוביל הבית הלבן.

ומה יקרה כאשר היריבות הגואה בין איראן וסעודיה תדעך עם הסכם גרעין חדש? ובכן, אז יהיה מאוחר. הלקוחות שהחליטו ללכת על נפט אמריקני יישארו עם חוזים ארוכי טווח שיכבלו אותם לעטין של הדוד סם. מי שיבדוק באתר eia.gov את תפוקת הנפט של ארה"ב, יראה קפיצה משמעותית מתחילת שנת 2018 ועד הימים האלה. מי שיבחן את ייצוא הנפט האמריקני מאז שטראמפ נכנס לבית הלבן, יראה גם הוא עלייה משמעותית. אפילו עלייה מאוד. המשמעות היא שמישהו קונה את הנפט הזה. והרבה ממנו.

מדיניות חוץ מבוססת נפט

למעשה, וזו לא קונספירציה, משחקי המלחמה בין איראן לסעודיה ובין ישראל לאיראן מיטיבים עם הבית הלבן. מדוע? מכיוון שמתח ביטחוני במזרח התיכון ובמפרץ הפרסי מערער את ביטחון הלקוחות בנפט מאזורים אלה. טראמפ משתמש בנשק הנפט כמדיניות חוץ. הרעיון פשוט - אם ארה"ב מחלישה את העמדה של איראן וסעודיה בשוק הנפט - היא מגדילה את שלה. ובעל המאה (או במקרה הזה בעל הבאר), הוא גם בעל הדעה. מדינה שתלויה בנפט אמריקני תטה לקבל יותר מנופים מדיניים אמריקניים מאשר מדינה שתלויה בו פחות. בצורה דומה משתמשת ארה"ב בכלי ה-FMS למכור נשק איכותי ובזול. גם כאן, מי שתלוי בנשק, כמו בנפט, המנופים יעבדו עליו בצורה אפקטיבית יותר.

השימוש של טראמפ בדיפלומטיית נפט אינה מקרית, אלא מתוכננת. כאמור, מאז היבחרו, מספרי תפוקת הנפט בארה"ב וייצוא נפט אמריקני גדלו זה לצד זה באופן עקבי. בשנת 2018 ארה"ב עקפה את סעודיה כמפיקת הנפט הגדולה בעולם עם נתח שוק של 18 אחוזים. זאת, לעומת 12 אחוזים של סעודיה. אירן הצטמצמה לארבעה אחוזים בגלל הסנקציות.

דיווח עדכני של iea.org חושף כי ארה"ב היא גם יצואנית הנפט הגדולה בעולם. "נתונים ראשוניים מראים כי בחודש יוני עקפה ארה"ב לרגע את סעודיה ורוסיה כיצואנית הנפט הגולמי הראשון בעולם", נכתב בדיווח.

המשמעות לישראל

הבחירה של טראמפ במדיניות נפט מציבה מציאות נתונה בפני מקבלי ההחלטות בישראל. טראמפ, כאמור, נהנה ממשחקי המלחמה כי הם יוצרים הפרדה בין איראן לסעודיה. זו פוגעת בתקופת הנפט ובמוניטין של שתי המדינות בעיני לקוחות שעוברים לנפט אמריקאי. במשוואה כזו, אין מקום למלחמה בעיני טראמפ. הגרעין האיראני, הוא תירוץ לשמר מתח ביטחוני במפרץ ובמזה"ת לטובת שיווק נפט אמריקני. לא יותר.

טראמפ כנראה מבין שאיראן בוחרת לא להתקדם לפצצה, אלא להישאר מדינת סף, וככזו, היא לא באמת מהווה איום על ישראל או להתגרענות המזרח התיכון. בינתיים, הוא יכול לנהל איתה מו"מ על הסכם חדש ובמקביל להחליש את הפוזיציה של סעודיה בשוק הנפט. לפי מתווה זה, ישראל לא צריכה להיות מודאגת. טראמפ דואג להחליש שתיים מהאויבות הכי גדולות שלה במזרח התיכון - איראן וסעודיה.

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות