איראן על התקיפה בסעודיה: "ערוכים למלחמה"

פגישה בין טראמפ לרוחאני? ארה"ב האשימה את איראן כי היא עומדת מאחורי תקיפת מאגרי הנפט בסעודיה, שגרמה לנזקים כבדים בשוק העולמי. איראן הכחישה ואיימה כי נכסים אמריקנים באזור המפרץ בטווח 2000 ק"מ, נמצאים תחת איום טילים

העשן ממאגרי הנפט שהותקפו. צילום: AP

אחרי התקיפות על מכליות נפט באזור מצרי הורמוז והאיומים על נתיבי המסחר, התקיפה על מאגרי וייצור הנפט בסעודיה גורמת למתיחות גדולה במפרץ. החות'ים מתימן, הנתמכים על ידי איראן, הם הארגון שביצע את התקיפה בסעודיה בסוף השבוע. אחרי האירוע, שגרם לנזקים כבדים לייצור הנפט העולמי, האשימה ארה"ב את איראן כי היא עומדת מאחורי התקיפה.

האיומים מאיראן, עזה וחיזבאללה: הצצה לגיליון החדש של מגזין ישראל דיפנס

האיראנים מצדם, דחו את ההאשמות האלה, והשמיעו איומים קשים נגד האמריקנים. כל זאת, על רקע דיווחים על התקרבות מסוימת בין טהרן ווושינגטון ועל פגישה אפשרית בין טראמפ ורוחאני. טהרן הגיבה, כאמור, בביטול להאשמות, לפיהן היא עומדת מאחורי ההתקפות על מפעלי נפט סעודיים. גורמים בכירים באיראן הזהירו היום (א') כי בסיסי ארה"ב באזור נמצאים בטווח הטילים שלה.

למרות קבלת האחריות של החות'ים לתקיפות, מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, אמר כי אין שום הוכחה לכך שההתקפות הגיעו מתימן והאשים את איראן ב"התקפה חסרת תקדים על אספקת האנרגיה בעולם". דובר משרד החוץ האיראני עבאס מוסאווי, שדיבר  בריאיון בטלוויזיה הממלכתית, ביטל את טענת ארה"ב וכינה אותה "חסרת טעם".

מפקד בכיר במשמרות המהפכה הזהיר כי הרפובליקה האסלאמית מוכנה למלחמה כוללת וכי הנכסים הצבאיים של ארה"ב נמצאים בטווח הטילים האיראניים. "כולם צריכים לדעת כי כל הבסיסים האמריקניים ונושאות המטוסים שלהם במרחק של עד 2,000 ק"מ מסביב לאיראן נמצאים בטווח הטילים שלנו", צוטט הבכיר במשמרות המהפכה בתסנים, סוכנות הידיעות הרשמית במדינה.

חברת הנפט ארמקו הממשלתית הסעודית, שמתקניה היו היעד להתקפה, אמרה כי תפחית בעקבות האירועים את תפוקת ייצור הנפט בכ-5.7 מיליון חביות ליום, יותר מ -5% מהאספקה ​​הגולמית לעולם. ארמקו לא ציינה מתי תחדש את התפוקה המלאה. גורם המקורב לעניין אמר ל סוכנות הידיעות רויטרס כי החזרת תפוקת הנפט המלאה עשויה לקחת "שבועות ולא ימים".

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית