החשיפה על 504: איתות או האדרה?

ידיעות אחרונות מפרסם בסוף השבוע כתבה נרחבת על הפעלת סוכן בכיר במדינה ערבית, על ידי היחידה הסודית של אמ"ן. אחת השאלות שעולות היא מה האינטרס שעומד מאחורי אישור פרסום הכתבה. וגם: האם נחשפה שיטת עבודה של 504?  

 

אילוסטרציה: Bigstock

פרסום בידיעות אחרונות סביב "תיק טורפדו" מעלה סיפור הפעלה של יחידת 504. היחידה אינה חדשה ותפקידה להפעיל סוכנים בארצות זרות (המוסד של צה"ל). למרות הפרסומים הקודמים אודות היחידה בתקשורת הישראלית, נחשף כעת כי 504 מתאימה שיטת גיוס זאת, לצד בניית סיפור כיסוי ויצירת ממשק עם אותו גורם שרוצים להפוך למרגל, ללא ידיעתו.

האיומים מאיראן, עזה וחיזבאללה: גיליון חדש למגזין ישראל דיפנס

"בתור גוף אזרחי, למשל, אתה לא מאיים על היעד ולא מפחיד אותו", מסביר ד', המפעיל של טורפדו ב־ 504 ליוסי יהושע וראובן וייס בידיעות אחרונות. "אתה נכנס למה שנקרא 'מרחב ההכחשה' שלו. זה משהו שכנראה אסור לו לעשות, אבל זה לא קיצוני עבורו כמו לעבוד בשירות ישראל. זה לא קו אדום מבחינתו", נכתב בפרסום ידיעות אחרונות לקראת פרסומה המלא של הכתבה בסוף השבוע. משמעות הדברים היא שהמופעל חושב שהמפעיל הוא בפרופיל מסוים, כאשר בפועל הוא איש 504.

למי מיועד המסר?

אז מדוע החליטו כעת לחשוף שיטות עבודה של 504? לא ברור. השימוש בכלי תקשורת מוביל בישראל, מעלה תזה כי ייתכן ומדובר בתרגיל שעושים בישראל לשירותי ריגול נגדי במדינה מסוימת. נניח על השולחן, למשל, תרחיש שבו ישראל מודעת לחקירה נגד בכיר באחת ממדינות ערב בחשד לריגול, לא לטובת ישראל. פרסום כתבה כזו בעיתון ישראלי מרכזי, בעיתוי כזה, יכול להשפיע אולי, על החקירה באותה מדינה ולהפליל את אותו בכיר. עם זאת, יש להניח כי אותו שירות ריגול נגדי ייקח את הפרסום בישראל בערבון מוגבל ויסתמך על מקורות נוספים, פחות כלליים, להפללת הבכיר. במילים אחרות, תזה זו אפשרית, אך לא ברור מה האפקטיביות שלה.

צילום: מתוך אתר צה"ל

תזה נוספת יכולה להיות האדרת היחידה למטרות גיוס. לפעמים צה"ל מאפשר פרסום אודות יחידות סודיות על מנת להגדיל את מוטיבציית הגיוס אליהן. בעידן שבו ישנו מחסור במלש"בים דוברי ערבית, ישנה תחרות בין יחידות שונות בתוך צה"ל על כוח אדם איכותי.

תזה נוספת יכולה להיות כי מדובר באיתות ישראלי לאותו בכיר. כלומר, נניח מדובר בתרחיש שבו אותו בכיר התחיל "לעשות בעיות" למפעיל שלו, ובישראל רוצים לאותת לו שאם לא יתיישר, היא תחשוף אותו. בתרחיש מסוג זה, הוא לא יודע שהמפעיל שלו ישראלי, ובהנחה והוא קורא תקשורת ישראלית עקב תפקידו, הוא ייחשף לכתבה הזו, ויתחיל לחשוד שמדובר בו. בצורה כזו, בפגישה הבאה עם המפעיל שלו, העיתון יונח על השולחן, וחרב דמוקלס תונח על צווארו. אם הוא בכיר מספיק, במדינה שישראל חפצה במודיעין אודותיה, הוא יצטרך להמשיך לעבוד עם המפעיל הישראלי.

אין ספק כי פרסום ידיעה כזו בכלי תקשורת מרכזי אודות שיטות הפעולה של 504, בעיקר סביב ההתחזות, היא נדירה. ניתן להניח כי בפרסום הכתבה אין חשש לביטחון המדינה או שלחילופין, הסיכון לאבד את המקור כבר קיים (במידה ואכן זה מקור שמופעל על ידי ישראל) אך הוא גדול מהסיכון לביטחון המדינה. בסוף זה שיקול רציונלי קר. לא משנה מה הסיבה האמיתית, עוד טפח מעבודת הביון הישראלי קיבל חשיפה.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית