טפח לא מספיק: על המתקן החדש (?) שחשף נתניהו

ראש הממשלה בנימין נתניהו חשף מתקן גרעין של איראן. לישראל דיפנס נודע כי ייתכן והוא נבנה עוד טרם החתימה על הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, לכל הפחות ב-2011. בהיעדר הוכחות, ניתן להעלות השערות אחרות על המתקן

 

השבוע חשף ראש הממשלה בנימין נתניהו מתקן גרעיני חדש באיראן. המתקן ממוקם באזור Abadeh, ולפי נתניהו מדובר באתר ששימש את האיראנים לפיתוח נשק גרעיני. המתקן לא הופיע בעבר בפרסומים סביב הארכיון הגרעיני, גם לא כאלה שהופיעו במכון המחקר האמריקני ISIS סביב תכנית הגרעין האיראנית. נתניהו פרסם תמונות לוויין עם נ"צ של המיקום, אך לא סיפק הוכחות שקושרות את המתקן לתכנית גרעין צבאית.

האיומים מאיראן, עזה וחיזבאללה: גיליון חדש למגזין ישראל דיפנס

עם זאת, בדיקה היסטורית של האתר בתמונות לוויין, תגלה כי הבסיס באותו מיקום קיים לכל הפחות משנת 2011. התמונה הכי ישנה שנצפתה על ידי כותב שורות אלה מלוויין של חברת Digital Globe היא מתחילת פברואר 2011. הריסות מבנים בבסיס החלו בחודש יוני 2019, עם סיום עבודות ביולי 2019. עדות מהחלל ניתן לקבל גם בתמונות של copernicus. כלומר, המתקן היה קיים בין השנים 2011-2019 לכל הפחות.

חיפוש ברשת יעלה דיווח מ-2012 אודות בסיס הגנה אווירית שהאיראנים בונים ב-Abadeh. "סגן מפקד בסיס ההגנה האווירית חאתם א-אנביה לענייני הנדסה, מוחמד חוסייני, הוסיף כי אתר ההגנה האווירית החדש נבנה בעיר עבאדה שבדרום פרס", נכתב בפרסום. אותו פרסום דרך אגב, מעלה תהיות לגבי הקרבה של האתר לאיספהן, אתר ידוע של תכנית הגרעין האיראנית. וזה היה, כאמור, ב-2012.

נתניהו במסיבת העיתנואים בה חשף המתקן. צילום: AP

דיווח נוסף באתר Theglobeandmail מאפריל 2018 מוסיף כי הבסיס בעבאדה הוא בסיס הגנה אווירית. "המתקן להגנה אווירית בשטח של 200 האקטרים (2 קמ"ר) באזור עבאדה יהיה הגדול ביותר באזור זה של המדינה ויוקם על ידי חאתם אל-אנביה, הזרוע ההנדסית של משמרות המהפכה, ויעסיק בסופו של דבר 6,000 איש", נכתב בפרסום.

נותרו רק שאלות

למרות שנתניהו והדיווחים מאיראן מצביעים על בסיס צבאי באזור Abadeh, שנבנו בערך באותה תקופה (2011-2012), טרם ברור האם מדובר באותו אתר. נתניהו התייחס לבסיס שנועד לפיתוח מכלולים הקשורים לנשק גרעיני ואילו הדיווחים מאיראן מדברים על בסיס הגנה אווירית. אם אכן מדובר באותו אתר, לא מן הנמנע שאיראן מכרה לעולם בסיס הגנה אווירית ככיסוי למתקן שהוא חלק מתכנית גרעין צבאית.

נתניהו לא הציג אף הוכחה לדבריו. מתמונות לוויין לא ניתן להסיק כי זהו אתר כחלק מתכנית גרעין צבאית. גם איראן לא הציגה ממצאים התומכים בטענה שזהו בסיס הגנה אווירית. תמונות הלוויין של הבסיס אותו חשף נתניהו אינן תואמות תצורה ידועה של בסיס הגנה אווירית, וגם לא נמצאו בו מערכות תואמות.

אם אכן מדובר במתקן צבאי לפיתוח מכלולי פצצה גרעינית, נתניהו ניזון ככל הנראה מחומרים שהעביר לו המוסד. אם המתקן שם משנת 2011 לפחות, לא מן הנמנע שחומרים אלה צפו בין מסמכי הארכיון שגנב המוסד מטהרן. מדוע המוסד לא פרסם אותם עד היום? גם לא בחשיפה של מכון ISIS האמריקני? לא ברור.

אפשר לקבל רמז בדבריו של דני יתום, ראש המוסד לשעבר, שטען כי נתניהו גרם נזק למוסד. 'צביעת' אתר גרעיני, מבודד כזה, שלא זכה לביקורי סבא"א (בגלל היותו מתקן צבאי) אפשרית רק ממידע פנימי. כתבתי בעבר כי גם חשיפת ארכיון גרעיני במרכז טהרן לא מתרחשת בגלל שאיזה סוכן מוסד עשה ג'וגינג באזור ובמקרה ראה אותו. תכנית גרעין צבאית מטבעה ממודרת מאוד וסביר להניח שארגון MOIS אחראי על האבטחה שלה והמידור. חשיפת המתקן, פעם ראשונה אי פעם, יכולה לכאורה להצביע על חוג אנשים מצומצם שידע אודותיו.

חשיפת המתקן חשפה אולי רשתות מקורות באיראן. וכל זאת לשם מה? המתקן קיים מ-2011, טרם הסכם הגרעין שיצא לפועל ב-2015. ונניח שהוא שימש לפעילות גרעין, האם ישנה הוכחה שהוא פעיל בהקשר זה לאחר 2015 (קרי, הפרה של ההסכם מצד איראן)? אם אכן זהו מתקן שקשור לגרעין, נכון יהיה לטעון שאיראן לא הצהירה עליו בפני פקחי האו"ם טרם 2015. גם כאן אין חדש. הפרסומים של ISIS כבר חשפו חלקים גדולים של תכנית הגרעין הצבאית של איראן שלא דווחו.

שום שינוי על אף החשיפות

טראמפ החליט לצאת מההסכמות ב-2017 לאחר בחירתו כנשיא. פעולה שהפכה את ההסכם ללא רלוונטי. גם האירופאים החליטו לא לשתף פעולה עם איראן, ולא הפעילו את ערוץ המסחר החלופי שעוקף את המערכת הפיננסית של ארה"ב. ולמרות זאת, עד היום, איראן לא שברה את הכלים. גם החריגות שלה מההסכם זניחות מבחינה מעשית בהקשר של פצצה גרעינית.

אין ספק כי אם נתניהו יביא הוכחות כלשהן לטענות שלו, יהיה מעניין להבין ולחקור למה שימש אתר זה. אבל הוא לא עשה זאת, כנראה בגלל התנגדות יוסי כהן, ראש המוסד. קרי, עשה מזה כותרת, אך השאיר את הציבור עם מידע שטחי כדי לא לסכן יתר על המידה את עבודת המוסד באיראן. גם בהקשר המהלכים הפוליטיים מול איראן החשיפה לא תשנה כלום, טראמפ, אירופה ואיראן כבר לא מיישמים את ההסכמות המקוריות, כך שההסכם מיושם על ידי כל צד באופן סלקטיבי.

לסיכום, גם חשיפה זו, כמו חשיפות הארכיון עד כה, תשמש בעיקר היסטוריונים, ואנליסטים בארץ שחוקרים תכניות גרעין זרות במערכת הביטחון. השלכה מעשית, אם בכלל תהיה, שולית היא.