הקשר הישראלי של פרשת הסוכן הרוסי הבכיר

רשת CNN פרסמה כי טיפול כושל של הנשיא טראמפ במידע מודיעיני שהגיע מישראל, הביא לסיכונו של סוכן בכיר. הדבר הוביל ב-2017 להוצאתו של הסוכן מרוסיה מחשש לחייו. בקרמלין הכחישו כי הייתה לו גישה ישירה לפוטין

 

מידע שסיפקה ישראל לארה"ב על דאעש בסוריה, עלה בשיחה בין הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לבין שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, דבר שהביא ב-2017 להוצאתו מרוסיה במבצע מיוחד וחשאי של אחד מבכירי הסוכנים האמריקניים במוסקבה.

האיומים מאיראן, עזה וחיזבאללה: גיליון חדש למגזין ישראל דיפנס

כמה מקורות רשמיים בממשל טראמפ מסרו לרשת CNN כי ב-2017 הוציאה ארה"ב בהצלחה, במבצע נועז, את אחד מבכירי המקורות המודיעיניים של ארה"ב ברוסיה. מקור שהיה מקורב לדיוניים בנושא זה, מסר לרשת CNN כי הוצאת הסוכן מרוסיה נבעה בעיקר מחשש שמא הנשיא טראמפ ואנשים בממשלו טיפלו בצורה שגויה בחומר מודיעיני מסווג ביותר, והדבר עלול היה להביא לחשיפת אותו סוכן אמריקני בכיר.

ההחלטה "לשלוף" את הסוכן מרוסיה התקבלה אחרי פגישה שהתקיימה בבית הלבן במאי 2017, בה דן הנשיא טראמפ עם שר החוץ הרוסי לברוב ועם שגריר רוסיה בוושינגטון סרגיי קיסלק בנושאי מודיעין מסווגים ביותר. נושא הדיון היה דאעש בסוריה, מבוסס על מידע מודיעיני שסיפקה ישראל.

הנשיא טראמפ מסר לשני הדיפלומטים הרוסיים נתונים, אך לא על הסוכן ברוסיה, וזה הביא את אנשי המודיעין האמריקני לידי דיון בסכנת חשיפה של אותו סוכן. מי שהיה אז ראש ה-CIA, מייק פומפאו אמר לאנשי הממשל כי "נחשף יותר מידי מידע הקשור למקור החשאי במוסקבה", ולכן ננקט צעד חריג ונדיר והוא הוצאת הסוכן מרוסיה, כאשר המודיעין האמריקני חושש שסוכנו נתון בסכנה. 

פקיד אמריקני הוסיף כי לפני מבצע שליפת הסוכן ממוסקבה פורסמו ידיעות בתקשורת על קיומו של מקור חשאי והדבר חושף אותו לסכנת חשיפה על ידי ממשלה זרה.

כולם מכחישים

הקרמלין התייחס לדיווח של ה-CNN ומסר כי האדם שזוהה בדיווחים האמריקניים כמרגל CIA שהתברג בצמרת הממשל הרוסי, עבד במנהל הנשיאותי. "לא הייתה לו גישה ישירה לנשיא פוטין עצמו", נטען על ידי הקרמלין

דוברת ה-CIA בריטני ברמל הכחישה כי מידע שקרי על צורת טיפולו של הנשיא במודיעין רגיש הביאה למבצע של הוצאת סוכן, ואילו דוברת הבית הלבן סטפני גרישם אמרה כי "לא רק שהדיווח שלCNN  שגוי, אלא הוא בעל פוטנציאל לסיכון חיי אדם".

רשת CNN מוסיפה ומדווחת כי כמה שבועות אחרי ההחלטה לשלוף את הסוכן ממוסקבה, ביולי 2017, נפגש טראמפ עם פוטין בפסגת G20 בהמבורג, ואחרי הפגישה נקט טראמפ בצעד החריג של החרמת כל רשימותיו של המתרגם.

המידע על הסוכן החשאי הרוסי הוגבל למספר קטן של שותפי סוד בממשל האמריקני ובסוכנויות המודיעין. מדובר היה בסוכן בכיר ביותר שלא היה לו תחליף כמקור בתוך הממשל הרוסי, ומי שמסר מודיעין כה מקורב ומעמיק על פוטין. רשת CNN ציינה כי היא נמנעת מפרסום יותר פרטים על הסוכן מחשש לזיהויו.

בחודשים הראשונים לנשיאותו של טראמפ גרמה צורת טיפולו בחומר מודיעיני רגיש ביותר  לדאגה בקהיליית המודיעין, ובסופו של דבר הוחלט לבצע מבצע מסובך ומורכב ולהוציא מרוסיה מקור בכיר שפעל למען ארה"ב במשך שנים. הנשיא עודכן מראש על מבצע הוצאת הסוכן מרוסיה, ופרטי הוצאתו נשמרים בסוד, כמו גם מקום הימצאו של אותו סוכן.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית