נתניהו: "חשפנו אתרי פיתוח גרעין נוספים באיראן"

לאחר הדיווח על איתור אורניום באתר אותו חשף בעבר נתניהו, טען ראש הממשלה כי ישראל חשפה אתרים נוספים. "איראן עשתה הכל כדי לנסות להסתיר את מעשיה האסורים", אמר נתניהו בהצהרה מיוחדת

נתניהו (ארכיון). צילום: AP

ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו אמר היום (ב') כי ישראל חשפה אתרים נוספים בהם איראן מפתחת נשק גרעיני. "היום אני מגלה שחשפנו אתרים סודיים נוספים בתכנית הגרעין של איראן. אחד החשובים שבהם הוא אתר לייצור נשק גרעיני באבאדאן, בדרום המדינה".

"לפני שנה", אמר נתניהו בהצהרה מיוחדת לתקשורת, "חשפתי את מחסן הגרעין הסודי של טהרן בטורקוזבאד. האיראנים טענו שזה מפעל לניקוי שטיחים. קראתי לסבא"א לבדוק אותו מיד. היום אני מודיע שהפקחים של סבא"א מצאו בתוכו אורניום שאיראן הסתירה בניגוד להתחייבויות הבינלאומיות. זאת הפרה חמורה של האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני. היום הודיע על כך מזכ"ל סבא"א, שלא זכה לשיתוף פעולה מלא מצד איראן. אין פלא שאיראן עשתה הכל לנסות להסתיר את מעשיה האסורים שם".

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה אתמול כי פקחי הסוכנות גילו שרידי אורניום במחסן בטהרן שנחשף על ידי נתניהו כ"מחסן אטומי סודי".

שני דיפלומטים בווינה, העוקבים אחר הנעשה בסוכנות לאנרגיה אטומית (IAEA), מסרו כי בסוכנות בווינה חוקרים מה מקור החלקיקים שנמצאו, ותובעים הסברים מטהרן, אך עד כה לא נתקבלה תשובה. לפני כשנה קרא נתניהו לפקחי הסוכנות לבקר במחסן, שבו לדבריו אוחסנו 15 ק"ג של חומר רדיו-אקטיבי בלתי מזוהה שסולק מהמקום. הפקחים ביקרו במחסן, אספו דוגמיות ושלחו אותן לבדיקה.

התברר שמדובר באורניום, שהוא אחד משני סוגי חומרים בקיעים שמהם ניתן לייצר פצצה גרעינית. אחד הדיפלומטים מסר לרויטרס שהחומר שנמצא לא היה מועשר ברמה גבוהה, וגם לא ברור אם היה שם לפני או אחרי חתימת הסכם הגרעין בשנת 2015.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית