מלחמת תודעה: הזרוע התקשורתית של חיזבאללה

כלי התקשורת הם חלק בלתי נפרד מכל מלחמה, בעיקר בעידן הרשתות החברתיות, שרק מקלות על העברת המסרים. ארגון הטרור מפעיל רשת נרחבת של כלי תקשורת באמצעותה הוא מפיץ את מסריו לאוזן לבנונית, אך גם לישראלית. סקירה

 

חדר החדשות של רשת אל-מנאר. צילום: AP

השפעה על תודעה היא חלק בלתי נפרד מכל עימות צבאי, במלחמות ובמערכה שבין המלחמות. לצד מלחמות תודעה שמבוצעות בין שני צדדים אויבים במסגרת מהלכים צבאיים, ישנו גם השימוש בכלי התקשורת המסורתיים – הטלוויזיה, הרדיו והעיתונים. בעידן הנוכחי, הרשתות החברתיות הן כר פורה מאוד לניסיונות של השפעה על התודעה של בני אדם.

כך למשל, מאז התגברות המתיחות בצפון עקב התקיפה בסוריה והתקיפה המיוחסת לישראל בביירות, ישנו ניסיון של ישראל להשפיע על התודעה של אזרחי לבנון ולהעביר להם מסרים נגד חיזבאללה. דברים אלה נעשים באמצעות חשבונות הרשתות החברתיות של דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי.

מן העבר השני של הגבול, אי אפשר שלא להתייחס לפעילות של חיזבאללה בתחום התודעה. חלק חשוב בניסיון להשפיע על דעת קהל, אם על אוזניים לבנוניות, ערביות או ישראליות, הוא כלי התקשורת הממוסדים של ארגון הטרור והרשתות החברתיות שלו.

אם נבחן למשל את אירוע חילופי הירי בין צה"ל לחיזבאללה, נוכל להבחין כי כלי התקשורת המזוהים עם חיזבאללה, בהם המוכר ביותר – אל-מנאר, מצוטטים רבות על ידי אמצעי התקשורת בישראל.

נסראללה בנאום ששודר ברשת אל-מנאר. צילום: AP

במהלך הדיווחים לאחר ירי הנ"ט לעבר בסיס צבאי בגזרת אביבים, ציטטו כלי התקשורת בישראל את טענת חיזבאללה על כך שהצליח להשמיד רכב צבאי ישראלי. בהיעדר התייחסות זמנית של דובר צה"ל (מסיבותיו) ואיפול תקשורתי על נפגעים, רמת המתח בקרב הישראלים הייתה גבוהה. זאת, בלי קשר לתרגיל שביצע צה"ל של "פינוי פצועים" לבתי חולים – נפגעים שלא היו בפועל לצה"ל. ולתוך הוואקום התקשורתי הזה שנוצר נכנסת הזרוע התקשורתית של חיזבאללה, שמאכילה במידע, גם אם לא מהימן תמיד, את כלי התקשורת בישראל.

זרוע ממומנת היטב על ידי איראן

כמו חלק גדול של הפעילות של חיזבאללה, גם כאן במקרה של הזרוע התקשורתית של הארגון, נכנסת שוב איראן לתמונה. על פי מאמר של מרכז המידע למודיעין על שם מאיר עמית במל"מ, האימפריה התקשורתית של חיזבאללה מוכוונת ע”י יחידת קשרי ההסברה, שבראשה עומד חאג’ מחמד עפיף, המשמש גם כיועצו של חסן נסראללה לענייני הסברה.

"להערכתנו", נטען במאמר של המרכז, "הפעלת התשתית התקשורתית הנרחבת של חיזבאללה, ובמרכז ערוץ הטלוויזיה אל-מנאר, כרוכה בהוצאה שנתית של עשרות רבות של מיליוני דולרים. להערכתנו, מרבית הוצאות האימפריה התקשורתית של חיזבאללה, וערוץ אל-מנאר בכלל זה, ממומנים ע”י איראן. אמנם למערך התקשורתי יש גם הכנסות משלו (כגון פרסומות ותרומות), אולם היקף הפרסומות המסחריות בערוץ אל-מנאר הינו נמוך, וניכר שהמימון העיקרי של הערוץ אינו נשען על הכנסות מפרסומות. 

במרכז מאיר עמית מסבירים עוד כי אין עוד ארגון טרור שעושה שימוש כל כך נרחב בתקשורת. "מערכת ההסברה של חיזבאללה פונה לקהלי יעד נרחבים ברחבי העולם בארבע שפות. קהל היעד המרכזי הינו קהל היעד הלבנוני. במקום השני עומדים קהלי יעד בעולם הערבי/מוסלמי, בדגש על מדינות וארגונים תומכי הציר האיראני, ובמקום השלישי קהלי היעד ברחבי העולם (בדגש על מדינות המערב דוברות אנגלית, צרפתית ומדינות אמריקה הלטינית, דוברות השפה הספרדית). כפועל יוצא מכך כל כלי התקשורת של חיזבאללה פועלים בערבית ושני כלי תקשורת מרכזיים, ערוץ הטלוויזיה אל-מנאר, והעיתון אל-עהד, פועלים גם באנגלית, צרפתית וספרדית".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית