מחכים לנקמה של חיזבאללה

מהגזרה הצפונית, דרך הדרומית ועד האיראנית – שלושת האירועים החשובים של השבוע והתסריטים האפשריים שהם מייצרים. וגם: אגדת המודיעין הישראלי שהלכה לעולמה. טורו של עמיר רפפורט

מחכים לנקמה של חיזבאללה

מחכים לנקמה. חסן נסראללה. צילום: AP

לא ניתן לנתק לחלוטין את האירועים הביטחוניים המסעירים של הימים האחרונים מהבחירות המתקרבות בישראל. מעיראק, דרך סוריה ולבנון ועד לרצועת עזה: האם תקיפות אוויריות, מל״טים מסתוריים וגם רקטה שהתפוצצה מעל פסטיבל מוסיקה בשדרות, קשורים מבחינת מי מהצדדים לבחירות (ולניסיון להשפיע על דעת הקהל)? ואם לא התקיפות עצמן - אולי ההחלטה של ישראל לקחת אחריות על ההפצצה המהדהדת של וילה ליד דמשק, שבה לטענתה, הוסתרו מל״טי נפץ שהיו אמורים להיות משוגרים לישראל על ידי כוח איראני (כנראה כנקמה על תקיפת אותו כוח בעיראק, המיוחסת לישראל)? או שאולי עיתוי התקיפה המיוחסת לישראל על יעד רגיש של חיזבאללה בלב ביירות, הואץ כדי להביא יותר קולות לנתניהו?

כמו בכל מערכת בחירות, שאלת ההשפעה על מקבלי ההחלטות הביטחוניות תישאר פתוחה. מה שבטוח זה, שכל אחד מהאירועים המסעירים של השבוע הוא תולדה של תהליך ארוך. כמה תהליכים התכנסו לכדי קצב מסחרר של אירועים שבסופם מתיחות שיא. בניסיון לעשות סדר במצב הסבוך - מה הם האירועים החשובים של השבוע? ומהם התרחישים האפשריים כתוצאה מהם?

האירועים החשובים של השבוע:

1. ביקור זריף בוועידת הG-7

באופן מפתיע משהו, אפשר לדרג בראש הרשימה דווקא את האירוע שזכה להכי מעט תשומת לב של התקשורת הישראלית - ביקורו של שר החוץ האיראני, מוחמד זריף, בוועידת המדינות המתועשות שנערכה בצרפת. ״זה לא רק האירוע החשוב ביותר של השבוע, יכול להיות שאפילו מדובר באחד האירועים החשובים של השנים האחרונות״, אומר אלוף (מיל') עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי הרצליה, ולשעבר ראש האגף המדיני- ביטחוני במשרד הביטחון.

זריף. ביקור מפתיע ב-G7. צילום ארכיון: AP

ולהלן ההסבר: ״הביקור לא הפתיע את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, וייתכן מאוד שיתברר כי הוא יביא לשינוי במדיניות ההפכפכה שלו, כמו שנטש את סוריה והחליט לדבר עם צפון קוריאה שממשיכה בתכנית הגרעין שלה, בניגוד להצהרות שלו. המהלך יכול להוביל להסכם חדש של המערב עם איראן, שמתייחס רק לתוכנית הגרעין של איראן ולא לאיומים נוספים כמו הטילים ארוכי הטווח או חיזבאללה. במקרה כזה, ישראל תישאר לבדה מול הרצון האיראני להשמיד אותה, וזו יכולה להיות התפתחות שלא ניתן להפריז בחומרתה״, הסביר גלעד.

2. תקיפות המיוחסות לישראל בעיראק, סוריה ולבנון

כאן מדובר בשורת תקיפות שאירעו באינטנסיביות חסרת תקדים. לגבי עיראק, מזה כמה שבועות מתרחשות שם התפוצצויות מסתוריות המיוחסות לישראל. התקיפה של ישראל על מערך המל״טים האיראני השבוע היא המשך לסדרה ארוכה של תקיפות בסוריה, שעליהן לוקחת ישראל אחריות, ואילו הפיצוצים בלב מעוז החיזבאללה בביירות, שאירעו כמעט במקביל, הם המסתוריים מכולם: ההשערה הראשונה הייתה שמדובר רק באיתות אזהרה של ישראל על כך שהיא עומדת לחדש תקיפות על אדמת לבנון, שהושעו. למעשה, מאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006 (עקב הרתעה הדדית של ישראל וחיזבאללה, על אף שלא נעים להודות בכך).

בהמשך, ידעה לספר התקשורת הבריטית, כנראה על סמך הדלפה, כי הותקפו רכיבים רגישים שהועברו מאיראן לחיזבאללה לצורך פרויקט הטילים המדויקים. כפי הנראה, האמת היא גם וגם: מדובר באזהרה לחיזבאללה לקראת תקיפות נוספות וגם פגיעה מסוימת בתכנית הטילים. בכל מקרה, תכנית הטילים המדויקים היא, כנראה, המכנה המשותף לגל התקיפות המתרחשות מעיראק ועד לבנון.

חברי החוליה שהיו אמורים להוציא פיגוע רחפן נגד ישראל. צילום :דובר צה"ל 

הניסיון לייצר טילים ארוכי טווח, שהם בעלי יכולת דיוק נקודתית, אומנם נתקל באינספור הפצצות המיוחסות לישראל, אבל איראן וחיזבאללה פיתחו דרך לייצר מעין ״ערכות״ המולבשות על רקטות ״טיפשות״ ומאפשרות להן מעוף לעבר מטרה מדויקת, בהנחיית GPS. ככל הנראה, יש להם כבר כ-200 טילים מדויקים כאלה. תהליך הפיתוח וההצטיידות הוא איטי, אבל היד עוד נטויה.

הטילים ארוכי הטווח והמדויקים נחשבים כאיום הגדול ביותר מלבנון, בעיקר בגלל שכל אחד מהם נושא ראש נפץ של מאות ק״ג, ולמרות שככל שטווח הטילים ארוך יותר כך גדל הסיכוי שמערכות ההגנה הישראליות - החץ, שרביט קסמים וכיפת ברזל - יירטו את האיום.

על פי הידוע עד כה, בהתחלה ניסתה איראן לבסס את פרויקט הטילים על אדמת סוריה, אך בעקבות התקיפות הישראליות, העבירה חלק מהפיתוח והייצור לעיראק וללבנון, שהיו אמורות להיות חסינות מפני תקיפות ישראליות, מבחינתה. כנראה, שרק אמורות. האסטרטגיה של ישראל היא לעשות הכל בכדי לסכל את הטילים המדויקים גם במחיר של גלישה למלחמה.

3. בינתיים בעזה ובאיו״ש

עוד מאותו דבר. שוב רקטות משוגרות לדרום. הניסיון להגיע להסכם רגיעה ארוך טווח עם חמאס, בעידודה הנמרץ מאוד של מצרים, עדיין חורק. חמאס מנסה להשקיט את גבול עזה, להוציא פיגועים ״רק״ ״ביהודה ושומרון, כמו הפיגוע המזעזע במעין ליד דולב. מול חמאס, ארגונים סלפים והג'יהאד האסלאמי הפלשתיני, ואיראן ששופכת שמן למדורה באמצעות שליחיה.

התרחישים:

תסריט מספר 1: נקמה של חיזבאללה והבלגה ישראלית

זהו כנראה התרחיש בעל הסבירות הגבוהה ביותר. חיזבאללה מחויב לנקום בישראל על הפגיעה המיוחסת לה במעוזו ברובע הדאחייה, גם בגלל שההרתעה נתפסת כהישג שלו ממלחמת לבנון השנייה וגם בגלל שנסראללה הבטיח זאת בנאום השבוע. ניסיון העבר מלמד כי חיזבאללה יכול להסתפק בפגיעה ביעד ישראלי קרוב לגבול הצפון. אם המחיר של הפיגוע לא יהיה כבד מידי בנפש, ישראל עשויה להבליג. הסבירות לתרחיש: גבוהה.

תסריט מספר 2: גלישה למלחמה רחבה במתווה ישראל-סוריה-איראן-חיזבאללה

ראש הממשלה מיהר לאיים השבוע כי המדינות הן שיישאו במחיר התקפה על ישראל. זוהי אזהרה ברורה שישראל יכולה לתקוף באופן מאסיבי בלבנון ואפילו ייתכן את אדמת איראן עצמה. זהו תסריט שיכול לגלוש באופן די בטוח למלחמה רחבה שתכלול טילים שישוגרו לעבר כל שטח ישראל. הצד הטוב: לאף אחד מהצדדים אין עניין אמיתי בהתלקחות רבתית. הצד הרע: מלחמות יכולות להתפתח גם בלי ששום צד מתכוון לכך. למשל: מלחמת לבנון השנייה או “צוק איתן״. הסבירות לתרחיש: נמוכה.

תסריט מספר 3: מלחמה גם מול רצועת עזה

על פי התסריט הזה, גם חמאס ושאר הארגונים הפלסטיניים מצטרפים "לחגיגה״ של מלחמה צפונית, כדי להקשות על ישראל בעיקר בגלל הצורך לפרוס סוללות כיפת ברזל באינספור מוקדים. הסבירות לתרחיש: קלושה, בינתיים.

השגרה של תושבי הדרום. שיגורים. צילום (ארכיון): AP

אגדת גיא סלע

התקשורת הכלכלית הרבתה לכתוב השבוע על מותו בגיל 55 של מנכ״ל ומייסד סולארדג׳, גיא סלע, אבל האמת היא שהלווייתו, שנערכה בבית העלמין האזרחי של כנרת, הייתה מפגש פסגה ביטחוני, הרבה יותר מאשר כלכלי. הסיבה לכך היא שגיא סלע נחשב לאחת מהאגדות הגדולות של המודיעין הישראלי - מימיו בסיירת מטכ״ל ועד ליחידה הטכנולוגית של אגף המודיעין, ממנה פרש בגיל 40.

על שמו של סלע רשומים מבצעים נועזים ורעיונות מדהימים. המבצע האחרון שלו היה תכנון קפדני של הלווייתו, בסיוע מיטב המוחות המודיעיניים לשעבר. הוא בחר את מיקום קברו לפני כשבועיים וגם את השיר ששר שולי רנד בעת שנטמן. הרמטכ״ל אביב כוכבי סיפר עוד לפני מותו של גיא ז״ל כי המשיך להתייעץ איתו עד לרגע האחרון.

גיא סלע פרש מצה״ל כאשר היה ממלא מקום מפקד היחידה הטכנולוגית, עקב חשדות לאי סדרים שהופרכו בהמשך כליל. ימים לפני מותו, תוקן עוול היסטורי בצה״ל וסלע הוכתר בדיעבד כמפקד היחידה הטכנולוגית בפועל, ולא רק ״ממלא מקום״.

 

אולי יעניין אותך גם

טל חן, שותף במחלקת בנקאות השקעות ומימון תאגידי בDeloitte- ישראל (טל היה בין מובילי הדוח) | קרדיט צילום: אלמוג סוגבקר

Deloitte ישראל: קיטון בהוצאות על מוצרי סייבר יגדיל מיזוגים בענף

גיוסי השקעות בשוויי Down-Round, עשויים לשמש כקטליזטור לרכישות חברות סייבר על ידי חברות בינ"ל