כך התעצמה איראן בתחום הכלים הבלתי מאוישים

דו"חות מודיעין אמרקניים ופרסומים שונים מגלים כי טהרן ממשיכה בייצור של כלים בלתי מאוישים רבים, גם לאחר הטלת הסנקציות האמריקניות על המדינה. סקירה

 כך התעצמה איראן בתחום הכלים הבלתי מאוישים

מל"ט איראני. צילום: AP

"איראן ממשיכה לפתח ולשפר יכולות צבאיות שונות, כולל כטב"מים ורחפנים חמושים, טילים בליסטיים, מוקשים ימיים מתקדמים, סירות נפץ בלתי מאוישות, צוללות וטורפדו מתקדמים, טילי שיוט נגד כלי שיט ונגד מטרות קרקע", כך קבע ראש המודיעין הלאומי בארה"ב בדו"ח שחובר בתחילת השנה.

מי שמסכים לכך הוא גנרל שהראם הסנג'אד, מפקד יחידת הכטב"מים והרחפנים האיראנית שאמר באפריל השנה כי איראן היא אחת מחמש המדינות יצרניות הכלים הבלתי מאוישים הטובות בעולם. בתור דוגמה, הוא הזכיר את KAMAN-12 הכטב"מ הראשון תוצרת בית שהוא רחב-גוף ועם מנוע סילון. הכלי נחשף לראשונה בתערוכה בטהרן לפני כמה חודשים. על פי פרסומים, הטווח שלו עד 200 ק"מ והוא מסוגל לשהות באוויר 10 שעות.

כלי תקשורת בארה"ב דיווחו עוד כי איראן מספקת רחפנים לבעלות בריתה, וארגון חיזבאללה בלבנון הוא לקוח ראשון במעלה. חיזבאללה הוא המפעיל הוותיק ביותר של כטב"מים. נסראללה אמר בנאום ביולי השנה כי לארגונו יש כטב"מים ורחפנים חדשים ומתוחכמים. כמה כלים תוצרת איראן ברשות חיזבאללה: MISRAD, המבוסס עלABABIL, MOHAJER,  ואילו לחות'ים בתימן יש רחפן QASEF 2K, המבוסס על ABABILT.

בעבר פורסם עוד כי בתרגיל צבאי גדול באיראן השנה השתתפו כחמישים רחפנים וכטב"מים, ומפקד יחידת התעופה של משמרות המהפכה, גנרל אמיר עלי חג'יזדה, אמר שנוכחותם של רחפנים כה רבים בשטח קטן מעידה על כך שאיראן היא מעצמת רחפנים.

סוכנות הידיעות האיראנית תסנים פרסמה מאמר שבו נרמזה אופציה לחימוש רחפנים הטסים מעל כלי שיט אמריקניים במפרץ הפרסי ובמצרי הורמוז. הגנרלים בפנטגון מודאגים מכך שכלי שיט בלתי מאוישים איראניים מסוגלים לחדור את המכ"ם האמריקני בלי להתגלות, כלומר שהם יהיו מסוגלים גם לתקוף צבאית כלי שיט של ארה"ב.

הסנקציות לא עוצרות את הרחפנים

עוד נטען שאיראן פיתחה בהתחלה כלי טיס בלתי מאוישים פרימיטיביים למשימות של איסוף מודיעין, אך כבר לפני עשור הזהיר דו"ח של הקונגרס האמריקני שלאיראן יש תכנית פיתוח פעילה של לפחות שתי משפחות כלים בלתי מאוישים מתקדמים. השימוש ברחפנים ובכטב"מים תואם את החשיבה האיראנית על מלחמה א-סימטרית – כלי טייס זולים, אמינים, בלתי מאוישים, מופעלים מרחוק, חוצים גבולות בקלות למשימות של תצפית, צילום, איסוף מודיעין וגם תקיפת מטרות.

הסנקציות שהטילה וושינגטון לא עצרו את הפיתוח באיראן וחלקים נרכשו ונרכשים מחברות בגרמניה, צרפת וארה"ב. לפני כעשר שנים האשימו שלטונות פרנקפורט שבגרמניה שני גרמנים-איראנים בהברחת 61 מנועים לכטב"מים לאיראן עבור תכנית ABABIL-3.

 ברשימת הקניות של מנועים לכלים בלתי מאוישים נמצאת חברת המנועים הגרמנית LIMBACH FLUGMOTORE. לפי פרסומים בוויקיליקס הזהירו דיפלומטים אמריקניים שהאיראנים מעוניינים לקנות מנועי LIMBACH 550E  וכי המנועים הועברו לתעשייה האווירית האיראנית עם שטרי מטען מזויפים.

המגזין דה היל איראן מסכם את היכולות של איראן וטוען כי היא בונה ארסנל של רחפנים וכלים בלתי מאוישים תוצרת בית לצבא איראן, למשמרות המהפכה ולייצוא לבעלות ברית ונגד אויבים כמו ישראל, סעודיה ואויבים הנמצאים בעיראק. הרחפנים מהווים איום אזורי על בעלות בריתה של ארה"ב במזרח התיכון.

אולי יעניין אותך גם