נורה אדומה בקריה? הסכנה במצב הכלכלי של לבנון

בארה"ב דווח כי לבנון נמצאת בדרך לחדלות פירעון, דבר שעלול להביא לכאוס כלכלי. משם, הידרדרות ביטחונית בגבול הצפון אפשרית בהחלט. פרשנות

ראש ממשלת לבנון חרירי. צילום: AP

פרסום של bloomberg חושף כי ממשלת לבנון בדרך לחדלות פירעון עם המלצה של חברת דירוג האשראי "גולדן סאקס" על דירוג ריבוני (Lebanon’s sovereign ranking) לרמת CCC. המשמעות היא כי הקהילה הפיננסית בעולם איבדה אמון בשוק הלבנוני, למדינה יהיה יותר קשה להלוות כספים בעולם וההסתברות לכאוס כלכלי עולה. אחת הסיבות לכך היא שסעד חרירי, ראש הממשלה, לא מצליח לבצע את הרפורמות הכלכליות שהבטיח בתקציב האחרון. 

איך זה קשור לביטחון? כאוס כלכלי בלבנון מעלה הסתברות לכאוס פוליטי פנימי שמעלה הסתברות להתלקחות צבאית בגבול הצפון. עד כה, מאז 2006, לחיזבאללה אין סיבה מיוחדת לצאת למלחמה בישראל. להיפך, כפוליסת ביטוח של איראן למקרה של תקיפה ישראלית באיראן, בטהרן לא רוצים לבזבז את הארגון על מלחמה מיותרת עם ישראל. אולם, כאוס כלכלי ופוליטי בלבנון, אם יהפוך למלחמת אזרחים פנימית (שוב), יכול להביא להתלקחות בלתי רצויה בגבול הצפון.

"כדי לשמור על יציבות המלווים שלה ולהגן על יחס המטבע לדולר, לבנון מסתמכת על פיקדונות בבנקים, בעיקר ממיליוני הלבנונים החיים בחו"ל", כותבים בפרסום. "למרות שהמאמצים האחרונים בסוף יוני עשויים לסייע בהגדלת הנכסים הזרים במילואים, צמיחת הפיקדונות הפכה לשלילית בחודש מאי לראשונה מזה למעלה מעשור, לפי גולדמן זאקס".

פשרה עם ישראל או מלחמה? 

לזה יש להוסיף את הלחצים הפוליטיים הפנימיים, שמציבים את הגידול בתוצר הלבנוני על אחוז לשנה זו. זאת, לפי הערכה בארה"ב. בלבנון מציבים את הגידול בתל"ג על אפס לאותה תקופה. ביולי האחרון העבירה לבנון באיחור את תקציב שנת 2019, שהוקצה כקפדני ביותר בתולדות המדינה בתקווה לפיוס משקיעים, תורמים וחברות דירוג. "אולם הממשלה בראשות ראש הממשלה סעד חרירי לא הצליחה לחדש את העבודה מאז סוף יוני", נכתב בפרסום.

נזכיר כי אחת הדרכים בהן לבנון יכולה להכניס כסף לקופת האוצר שלה היא דרך הגז בים. לבנון הקצתה רישיונות חיפוש למספר חברות, ובנוסף יש לה מו"מ בתיווך אמריקאי עם ישראל על בלוק 9. מדובר בחלק קטן מאד מהמים הכלכליים של לבנון, אולם לאור המצב הכלכלי של לבנון, בירושלים יצטרכו לחשוב האם עדיף שוק לבנוני יציב או כאוס כלכלי. אין זה אומר שבלוק 9 יציל את המשק הלבנוני, אך פשרה טריטוריאלית עם לבנון על הגבול הימי בחסות ארה"ב, יכולה להוות איתות חיובי למשקיעים וקרנות דירוג בעולם לגבי לבנון.

שאלת עלות מלחמה אפשרית בלבנון מול עלות פשרה טריטוריאלית בגבול הימי עם בונוס של כלכלה יציבה בלבנון ראוי שתכנס לדיונים בירושלים ובקריה. חרירי ביקר לאחרונה בבית הלבן והבטיח לפומפאו כי עד ספטמבר הקרוב יתן תשובה להצעה האמריקאית בנושא.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית